Długi e-sklepów wzrosły do ponad 95 mln zł
Zaległości e-sklepów, po ubiegłorocznych spadkach, wzrosły w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy o ponad 18 proc. do 95,2 mln zł - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Największe problemy z regulowaniem zaległości mają sprzedawcy on-line z Mazowsza, Śląska i Wielkopolski.
Od września 2021 r., po spadkach poziomu zadłużenia we wcześniejszych miesiącach ubiegłego roku, zaległości branży e-commerce w bazie danych Krajowego Rejestru Długów rosną - na koniec listopada 2022 r. sięgnęły 95,2 mln zł. Składają się na to nieuregulowane rachunki 4 tys. 236 firm, z których każda ma do oddania średnio prawie 22,5 tys. zł.
Miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów
Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę, że branżę wyróżnia duża rotacja na rynku. Przytoczył dane KRS, z których wynika, że miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525. "Z jednej strony oznacza, że z każdym miesiącem polski sektor e-commerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów. Z drugiej zaś, że duża część firm nie radzi sobie i zmuszona jest zamknąć działalność, często z długami" - wskazał.
Jak przypomniał, w okresie epidemii, kiedy sklepy i galerie były zamknięte, a ludzie bali się wychodzić z domów, przedsiębiorcy z sektora e-commerce "mocno zyskali". "Teraz po powrocie do zakupów stacjonarnych tempo wzrostu nieco zwolniło. Nie bez znaczenia jest też aktualna sytuacja gospodarcza" – dodał.
21 proc. firm ma bardzo złą sytuację
Analitycy KRD zacytowali badanie Dun&Bradstreet przeprowadzone w połowie 2022 r., z którego wynika, że spośród ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, "w bardzo dobrej sytuacji finansowej" jest 8 proc. firm, a w dobrej - 41 proc. Sytuację 30 proc. można określić jako złą, a 21 proc. jako bardzo złą. ,
Według KRD największym wierzycielem branży e-commerce są instytucje finansowe (49,7 mln zł), następnie firmy z sektora handlowego (13,4 mln zł), przedsiębiorstwa transportowe (7,5 mln zł) oraz te zajmujące się oprogramowaniem (6,8 mln zł) i obsługą technologii informatycznych (6,3 mln zł).
Ekspertka Rzetelnej Firmy, współpracującej z KRD Katarzyna Starostka wskazała, że w przypadku e-sklepów obserwuje się podobne zjawisko, jak w handlu stacjonarnym - wiele osób zakłada sklep, bo wydaje im się, że to nic prostszego: kupić w hurtowni taniej i drożej sprzedać klientowi. "Jednocześnie nie wiedzą, jak się promować w sieci, jak kontrolować koszty, jak obliczać marżę, żeby utrzymać płynność finansową, a gdy zaczyna brakować pieniędzy zapominają o etyce i przestają płacić dostawcom" - wyjaśniła. Przestrzegła, że oprócz korzystania z usług sprawdzonych od lat na rynku e-sklepów, warto zwracać uwagę na certyfikaty i zaświadczenia o wiarygodności płatniczej, które potwierdzą, na przykład, że firma nie jest zadłużona.
Największe problemy z regulowaniem zaległości mają obecnie przedsiębiorcy z woj. mazowieckiego (20,6 mln zł), śląskiego (10,9 mln zł) i wielkopolskiego (9,7 mln zł), a najmniejsze - z opolskiego (1,4 mln zł), świętokrzyskiego (1,9 mln zł) i podlaskiego (2,5 mln zł).
Dołącz do dyskusji: Długi e-sklepów wzrosły do ponad 95 mln zł