Dla 45 proc. młodych Polaków ortografia nie ma znaczenia (infografika)
60 proc. internautów uważa, że młodzi Polacy nie starają się mówić poprawnie. Najczęściej taką tezę stawiają mężczyźni po 50. roku życia, podczas gdy najmłodsi respondenci (15-18 lat, głównie kobiety) uważają, że młodzi Polacy używają poprawnej polszczyzny oraz że przywiązują uwagę do poprawnego posługiwania się językiem polskim. Z kolei według 45 proc. wszystkich internautów dla młodych Polaków poprawna polszczyzna nie ma znaczenia - wynika z badania Grupy IQS.
Według internautów, najwięcej trudności młodym Polakom w poprawnym posługiwaniu się językiem polskim sprawia ortografia (63 proc. wszystkich odpowiedzi; częściej ten błąd widzą kobiety posiadające wykształcenie wyższe), niepoprawna wymowa (43 proc.), nieodpowiednie używanie wyrazów (42 proc.; przede wszystkim niezgodnie z ich znaczeniem), wtrącanie anglicyzmów (40 proc.), niepoprawna składnia (39 proc.), stosowanie skrótowców i przeskoków myślowych (36 proc.), zbyt szybkie mówienie przez co wypowiedź wydaje się nie być wyraźna i zrozumiała (34 proc.), zasady interpunkcji (32 proc.; rzadziej zwracają na to uwagę mężczyźni) oraz stylistyka i przestawianie szyku w zdaniu (30 proc.).
Pozostałe błędy językowe według internautów, które popełniają młodzi Polacy, to nieodmienianie wyrazów przez przypadki (tak uważa co czwarty internauta) oraz frazeologia, czyli łączenie wyrazów o określonym znaczeniu (15 proc. odpowiedzi; najmniej zwracają na to uwagę ludzie w wieku 50 i więcej lat).
Na pytanie o najczęściej popełniany błąd językowy przez młodych ludzi, co czwarty internauta uważa, że jest nim ortografia (24 proc.) i wtrącanie anglicyzmów (16 proc.; częściej wskazują to jako błąd ludzie w wieku 19-24 lata, posiadający wykształcenie średnie i zamieszkujący wsie). Co dziesiąty poddany badaniu internauta uważa, że najczęstszym błędem językowym młodych Polaków jest niepoprawna wymowa (zwracają na to uwagę głównie przedsiębiorcy ze średnich miast), a dla kolejnych 10% internautów to przeskoki myślowe są najczęstszym błędem. Rzadziej za błąd językowy popełniany przez młodych Polaków internauci uznają używanie wyrazów niezgodnie z ich znaczeniem (9 proc. odpowiedzi), niepoprawną składnię (6 proc.), łamanie zasad interpunkcji (5 proc.) oraz zbyt szybkie mówienie (5 proc.). Najmniej istotnym błędem według internautów wydaje się być nieodmienianie wyrazów, przestawiony szyk w zdaniu i frazeologia (mają mniej niż 5 proc. wszystkich zebranych odpowiedzi).
Gdy respondentów poproszono o ocenę stopnia poprawności polszczyzny ich znajomych znacząco wzrósł odsetek odpowiedzi "trudno powiedzieć" i "nie wiem" (do 12 proc. wszystkich odpowiedzi). Internauci uważają, że ich znajomi najczęściej popełniają błędy ortograficzne (18 proc. wskazań), używają niepoprawnej wymowy (13 proc.) i skrótów oraz przeskoków myślowych (11 proc.). Dla co dziesiątego badanego najczęstszym błędem popełnianym przez ich znajomych jest wtrącanie anglicyzmów (10 proc.) oraz nieodpowiednie używanie wyrazów (także 10 proc.). Rzadziej wskazują na takie błędy językowe jak stylistyka i niepoprawna składnia (po 6 proc. odpowiedzi) czy zbyt szybkie mówienie (5 proc.). Błędy ortograficzne u swoich znajomych najczęściej zauważają młodzi ludzie (w wieku 15-18 lat), a najrzadziej respondenci w wieku 50 i więcej lat.
Znaczna część internautów (41 proc.) uważa, że każda zasada pisowni i interpunkcji języka polskiego jest potrzebna. Dla prawie co szóstego badanego (18 proc. wszystkich wskazań) niepotrzebna wydaje się być zasada pisowni łącznej i rozdzielnej, a dla co ósmego (13 proc.) - używanie średników. Prawie co dziesiąta osoba poddana badaniu (9 proc.) uważa, że zasada dzielenia wyrazów jest zbędna. Najmłodsi respondenci (w wieku od 15 do 18 lat) chętnie zrezygnowaliby z zasad pisowni "i" oraz "j". Grupa wiekowa 25-34 lata jest najmniej liczną grupą, która uważa, że każda zasada pisowni i interpunkcji języka polskiego jest potrzebna i z żadnej nie należy rezygnować.
Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę IQS we współpracy z LifeTube w dniach 16-19 października 2014 r. z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką CAWI metodą RTS. Zaproszenia do udziału były wyświetlane użytkownikom witryn internetowych o łącznym miesięcznym zasięgu ponad 90% polskich internautów. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Analizą objęto grupę 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak aby odpowiadała strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.
Dołącz do dyskusji: Dla 45 proc. młodych Polaków ortografia nie ma znaczenia (infografika)