DisplaySearch: sprzedaż telewizorów LCD będzie rosła wolniej
W 2010 roku globalna sprzedaż telewizorów LCD zwiększyła się o 31 proc, ale rok 2011 ma przynieść spowolnienie tempa wzrostu do 13 proc.
Firma badawcza DisplaySearch szacuje, że w minionym roku na całym świecie sprzedano ponad 247 milionów telewizorów - o 17 proc. więcej niż w roku 2009.
Trudnym rynkiem dla producentów pozostaje Ameryka Północna, gdzie w pierwszych trzech kwartałach sprzedaż telewizorów wzrosła zaledwie o 0,4 proc. Przyczynia się do tego mniejszy od spodziewanego przez konsumentów spadek cen odbiorników - o 6 proc. w 2010 r., wobec 22 proc. w 2009 r.
Rynek zdominowany jest przez telewizory LCD. Tylko w regionie Azji i Pacyfiku stanowią one mniej niż połowę sprzedawanych odbiorników. Ich sprzedaż ma zwiększyć się ze 190 milionów w 2010 roku do 215 milionów w roku 2011, ale na skutek szybszego tempa spadku cen po raz pierwszy w historii przychód w tym segmencie będzie w ujęciu rocznym mniejszy.
Dla wzrostu sprzedaży telewizorów LCD kluczowym rynkiem w zeszłym roku była Japonia, gdzie dzięki specjalnemu programowi stymulacyjnemu "Eco-Points" sprzedano 22,6 miliona odbiorników - aż o 80 proc. więcej niż w roku 2009. W 2011 roku ten program jednak dobiega końca, w związku z czym spodziewany jest ostry spadek.
Z kolei w Europie sprzedaż telewizorów LCD była w 2010 roku na dość przyzwoitym poziomie, ale w najbliższych kilku latach tempo wzrostu ma na naszym kontynencie spaść z dwu- do jednocyfrowych wskaźników.
Jednocześnie 2011 rok ma być pierwszym w historii, w którym w regionach rozwijających się zostanie sprzedanych więcej telewizorów LCD niż w regionach dojrzałych (Japonia, Ameryka Północna i Europa Zachodnia).
DisplaySearch szacuje również, że 20 proc. sprzedanych w zeszłym roku telewizorów LCD miało podświetlenie LED, a w roku 2011 będą one już stanowiły tutaj większość.
Firma badawcza podaje także, że w 2010 roku na świecie sprzedano ponad 18 milionów telewizorów plazmowych - o 28 proc. więcej niż w roku 2009, w którym odnotowano spadek sprzedaży tego typu odbiorników.
Dołącz do dyskusji: DisplaySearch: sprzedaż telewizorów LCD będzie rosła wolniej