Wpływy Discovery Polska zmalały o 6 proc. Nadawca Metro z 10,3 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty
W ub.r. Discovery Polska zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 96,36 mln zł oraz zysku netto z 25,65 do 5,3 mln zł. Firma tłumaczy do spadkiem oglądalności jej stacji. Należąca do niej spółka Green Content, nadawca dostępnego naziemnie kanału Metro, przy wzroście przychodów o 36 proc. do 10,31 mln zł miała 14,64 mln zł straty netto.
W udostępnionym właśnie sprawozdaniu finansowym złożonym w KRS zarząd Discovery Polska stwierdził, że przychody firmy ze sprzedaży czasu reklamowego zmalały o 6,39 mln zł „przede wszystkim w wyniku spadku oglądalności programów telewizyjnych”.
Koncern nadaje w Polsce stacje pod markami Eurosport, Discovery (Discovery Channel Investigation Discovery, Discovery Science, Discovery Historia i Discovery Life), TLC, DTX, Animal Planet HD, a poprzez spółkę zależną Green Content także Metro.
Do Discovery Polska należą też w całości spółki Discovery Hungary Media i Discovery Romania.
Koszty mocno w górę, zysk w dół
Wydatki operacyjne firmy w ub.r. wyniosły 86,58 mln zł, co wobec 77,31 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 12 proc. Najbardziej przyczyniły się do tego koszty wynagrodzeń, które poszły w górę z 33,73 do 38,2 mln zł, oraz ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych, które zwiększyły się z 5,61 do 8,36 mln zł.
W ub.r. w firmie pracowało 145 osób, o osiem więcej niż rok wcześniej. Zarząd zarobił w ub.r. 10,2 mln zł, wobec 7,24 mln zł w 2017 roku.
Na usługi obce Discovery Polska przeznaczyło w ub.r. 33,26 mln zł (w 2017 roku było to 32 mln zł), a koszty amortyzacji zmalały z 2,56 do 2,11 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Przy spadku przychodów i wzroście wydatków (doszły jeszcze pozostałe koszty operacyjne, które zwiększyły się z 567 tys. zł do 7,86 mln zł) mocno pogorszyła się rentowność firmy. Zysk sprzedażowy zmalał z 25,45 do 9,78 mln zł, operacyjny - z 24,96 do 1,95 mln zł, a zysk netto - z 25,65 do 5,3 mln zł.
Discovery połączone z Grupą TVN
Wiosną ub.r. w ramach globalnego przejęcia Scripps Networks Interactive przez Discovery Communications nastąpiła operacyjne fuzja Discovery Polska i Grupy TVN. Powołano wspólne kierownictwo obu firm, prezesem i dyrektorem zarządzającym został Piotr Korycki. Jednocześnie pożegnano się z ok. 20 pracownikami.
TVN Media już wcześniej odpowiadało za sprzedaż oferty reklamowej stacji Discovery Polska. Teraz w sprawozdaniach nadawcy te przepływy finansowe pojawiły się wśród transakcji z podmiotami powiązanymi.
Na koniec ub.r. należności TVN Media wobec Discovery Polska wynosiły 21,97 mln zł, natomiast te od Green Content zwiększyły się z 730 tys. zł do 3,29 mln zł.
W bilansie Discovery Polska z jednostkami powiązanymi pojawiło się też 65,61 mln zł przychodów sprzedażowych.
Dywidenda od węgierskiej spółki zależne wzrosła z 3,36 do 3,76 mln zł, natomiast w ub.r. nie było żadnej dywidendy od rumuńskiej spółki (w 2017 roku wyniosła 2,94 mln zł).
Bezpośrednim właścicielem Discovery Polska jest firma DNI Europe Holdings. W minionym tygodniu zdecydowała, że jego zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.
W sprawozdaniu zarząd Discovery Polska zapowiedział, że w najbliższych latach firma skupi się na „pośrednictwie w sprzedaży czasu reklamowego kanałów własnych i dalszego rozwoju nowych kanałów reklamowych (akcje niestandardowe, sponsoring, internet) oraz rozszerzenie działalności poprzez włączenie i synchronizację operacyjną kanału telewizji naziemnej i dalsze umocnienie wyników całego portfela produktów poprzez efektywne inwestowanie w kontent programowy i prawa sportowe”.
W tabelce wszystkie kwoty są w tys. zł
Wzrosły przychody i strata netto Metro
Właścicielem spółki Green Content, nadającej Metro, Discovery Polska jest od jesieni 2017 roku. Przejęło wtedy 51 proc. jej udziałów za 19 mln zł, a niecały rok wcześniej za 49 proc. udziałów zapłaciło 14 mln zł. Sprzedającym była Agora.
W ub.r. Green Content osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,4 proc. - z 7,56 do 10,31 mln zł. Jednocześnie koszty operacyjne firmy zwiększyły o 10,6 proc. do 24,72 mln zł.
Do tego drugiego wzrostu przyczyniły się głównie wydatki na usługi obce, które prawie podwoiły się, rosnąc z 7,18 do 13,7 mln zł. Za to koszty amortyzacji zmalały z 9,41 do 6,57 mln zł, a wynagrodzeń - z 1,09 mln zł do zera.
W efekcie minimalnie zmalała strata sprzedażowa (z 14,78 do 14,4 mln zł) i operacyjna (z 14,94 do 14,61 mln zł). Natomiast strata netto zwiększyła się z 12,45 do 14,64 mln zł, głównie dlatego że w 2017 roku spółka miała ujemne koszty podatkowe w wysokości 2,49 mln ł.
Metro wystartowało jesienią 2016 roku, jest dostępne m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. stacja miała 0,334 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,249 proc. rok wcześniej. Natomiast w minionym półroczu jej udział wyniósł już 0,37 proc.
W tabelce wszystkie kwoty są w tys. zł
Na minusie także inne kanały z MUX-8
Duże straty w ostatnich latach notowały także pozostałe trzy stacje nadawane od jesieni 2016 roku na ósmym multipleksie. W przypadku Telewizji WP i Zoom TV należących do spółek giełdowych Wirtualna Polska i Kino Polska TV są już dostępne wyniki z pierwszej połowy br.
Telewizja WP zanotowała w tym okresie 9,63 mln zł przychodów i 3,08 mln zł straty EBITDA, a Zoom TV - 8,52 mln zł wpływów i 2,56 mln zł straty.
Natomiast spółka TV Spektrum, do której oprócz Nowa TV nadawanej na MUX-8 należy Fokus TV, w ub.r. przy spadku przychodów sprzedażowych o 8 proc. do 34,62 mln zł zanotowała 19,03 mln zł straty netto (wobec 12,15 mln zł straty rok wcześniej).
Dołącz do dyskusji: Wpływy Discovery Polska zmalały o 6 proc. Nadawca Metro z 10,3 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty
Taka wielka kasa stoi za tym koncernem i nie potrafią sobie poradzić z oglądalnością?
Widocznie kiepski kontent Panowie... Taki "zwykły pisowiec Kurski" lepiej sobie radzi z nieporównywalnie mniejszą kasą, niż wy ...