Cyfrowy Polsat z większymi wpływami i 978 mln zł zysku. Mniej sprzedanych usług, dużo więcej internetu
W trzech kwartałach br. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała duży wzrost przychodów ze sprzedaży w skali roku oraz 977,8 mln zł zysku netto. Liczba sprzedanych usług (RGU) zmalała minimalnie do 16,39 mln. Mocno wzrosła sprzedaż usług internetowych, a spadła - telefonii komórkowej.
Od stycznia do września br. przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży wyniosły 7,21 mld zł (wobec 4,89 mld zł rok wcześniej), co przy kosztach operacyjnych w wysokości 5,709 mld zł (rok wcześniej: 3,852 mld zł) dało 977,8 mln zł zysku netto (wobec 278,5 mln zł rok wcześniej).
W samym trzecim kwartale br. spółka zanotowała 2,415 mld zł wpływów ze sprzedaży (0,2 proc. mniej niż rok wcześniej), 1,9 mld kosztów operacyjnych i 502,5 mln zł zysku netto (wobec 48,1 mln zł w trzecim kwartale ub.r.). Wynik EBITDA wyniósł 930,4 mln zł (rok wcześniej: 910,1 mln zł), a marża EBITDA - 38,5 proc. (o 0,9 pkt proc. więcej niż przed rokiem).
Tak duży wzrost zysku netto Grupa Cyfrowy Polsat wyjaśnia przeprowadzonym we wrześniu refinansowaniem jej zadłużenia oraz jednorazowym wzrostem podatku dochodowego, spowodowanym głównie rozwiązaniem aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego dotyczącego spisania nadwyżki wyceny obligacji senior notes PLK.
Na koniec września Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła klientom indywidualnym i biznesowym łącznie 16,395 mln usług abonamentowych i przedpłaconych, o 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej. - Zmiana ta jest efektem spadku liczby usług świadczonych w modelu przedpłaconym w analizowanym okresie, co zostało częściowo skompensowane dynamicznym wzrostem liczby usług szerokopasmowego dostępu do internetu świadczonych w modelu kontraktowym oraz wyższą liczbą świadczonych usług płatnej telewizji (w tym multiroom) - komentuje spółka w raporcie finansowym. Usługi abonamentowe stanowiły 75,7 proc. wszystkich sprzedanych, o 1,3 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
W segmencie usług abonamentowych spółka na koniec trzeciego kwartału br. miała 5,938 mln klientów, o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. - Spadek ten wynika m.in. z konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego oraz odpływu zwłaszcza klientów single-play, tj. posiadających pojedynczą usługę - tłumaczy firma. Przy czym liczba aktywnych usług kontraktowych zwiększyła się w skali roku o 1,5 proc., do 12,419 mln. Przyczynił się do tego głównie wzrost o 248,7 tys., czyli 19,6 proc., liczby usług internetu szerokopasmowego.
Średni miesięczny przychód na klienta abonamentowego (ARPU) wyniósł w trzecim kwartale br. 88,1 zł (po wzroście o 1,8 proc. w skali roku), a w trzech kwartałach - 86,9 zł (1,6 proc. więcej niż rok wcześniej).
Wskaźnik odpływu klientów abonamentowych od października ub.r. do września br. wyniósł 10,2 proc., wobec 8,8 proc. rok wcześniej. Firma uzasadnia ten wzrost wyższą liczbą umów kończących się w pierwszej połowie br.
Z programu SmartDom na koniec września br. korzystało ok. 900 tys. klientów (w połowie br. było ich 791 tys., a na koniec trzeciego kwartału ub.r. - 382 tys.), którzy mieli łącznie 2,7 mln aktywnych usług (RGU).
W segmencie usług przedpłaconych Grupa Cyfrowy Polsat na koniec trzeciego kwartału br. miała 3,977 mln aktywnych usług, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej. - Spadek ten spowodowany był m.in. migracją części użytkowników usług przedpłaconych do segmentu usług kontraktowych w związku z relatywnie atrakcyjnymi warunkami ofert abonamentowych i oferowanymi promocjami w ramach programu SmartDom - tłumaczy spółka.
Średni miesięczny przychód na usługę prepaid w trzecim kwartale wyniósł 19 zł, po wzroście w skali roku o 3,8 proc. wynikającym przede wszystkim z większego korzystania z internetu na smartfonach oraz wyższymi wolumenami wymienianego ruchu przy stabilnych cenach.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z większymi wpływami i 978 mln zł zysku. Mniej sprzedanych usług, dużo więcej internetu