Coraz lepsze nastroje konsumentów w Europie (infografika)
Mieszkańcy Europy oczekują, że najgorszy etap kryzysu już minął i sytuacja gospodarcza zacznie się powoli poprawiać. W wielu krajach odnotowano znaczący wzrost nastrojów konsumenckich, a w pozostałych obserwowane jest osłabienie tendencji spadkowej - wynika z badania GfK Consumer Climate Europe za III kwartał 2013 r.
Od początku II kwartału 2013 r. rosną nadzieje konsumentów na to, że szczytowy okres kryzysu już minął, a więc sytuacja ekonomiczna będzie się powoli poprawiać.
W prawie wszystkich badanych krajach – z wyjątkiem Grecji i Włoch – oczekiwania ekonomiczne poprawiają się. W okresie od czerwca do września największy wzrost tego wskaźnika zanotowano w Austrii, Czechach i Francji. Obecnie wskaźnik ten osiągnął najniższy poziom w Grecji (-41,1 pkt.). Nieznaczną poprawę zaobserwowano we Włoszech (-34,8 pkt.). Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy nastąpi rozwój gospodarczy w Wielkiej Brytanii (19,2 pkt.), Niemczech (10,7 pkt.) i Austrii (6,7 pkt.).
W Wielkiej Brytanii konsumenci znowu – choć powoli – podejmują decyzje o zakupie towarów. Rząd inwestuje, a wskaźnik oczekiwań ekonomicznych obywateli wykazuje silną tendencję wzrostową. Obecnie utrzymuje się on na poziomie 19,2 pkt. - od lata wzrósł o 12 pkt. W porównaniu z marcem tego roku (gdy wskaźnik był najniższy), wzrost wyniósł ok. 41 pkt.
We Francji oczekiwania ekonomiczne równomiernie poprawiały się w ciągu ostatnich miesięcy. Obecnie wskaźnik ten znajduje się na poziomie -10,6 pkt. Mimo że wartość tego indeksu jest ujemna, to widać wyraźną poprawę, zwłaszcza gdy porówna się obecny poziom wskaźnika z wartością zanotowaną w czerwcu (-48,7 pkt.). Francuscy konsumenci mają nadzieję, że poprawa sytuacji gospodarczej zanotowana w ciągu ostatnich kilku miesięcy ustabilizuje się.
We wrześniu wskaźnik oczekiwań ekonomicznych w Portugalii wyniósł -29,5 pkt., co stanowi najwyższą wartość od kwietnia 2010 r. Obecnie indeks ten osiągnął poziom o 35 pkt. wyższy od najniższej wartości jaką zanotowano we wrześniu 2011 r.
Wskaźnik oczekiwań dochodowych w prawie wszystkich krajach znacząco się poprawił. Indeks ten osiągnął wyjątkowy wysoki poziom w Niemczech, zaś wyraźnie niski w Grecji. Jedynie w Holandii oczekiwania dochodowe w ciągu ostatnich trzech miesięcy pogorszyły się. Najniższe wartości odnotowano w Grecji (-46,8 pkt.), Holandii (-42,7 pkt.) i we Francji (-42,1 pkt.). Najwyższe zaś widoczne były w Niemczech (33,7 pkt.), Czechach (16,5 pkt.) i Austrii (15,1 pkt.).
Włosi nie spodziewają się wzrostu rzeczywistych dochodów, ale są też przekonani, że ich wartość nie obniży się. Dlatego wskaźnik oczekiwań dochodowych wyraźnie wzrósł do 16,9 pkt., co stanowi najwyższą wartość od grudnia 2010 r.
Dzięki temu, że w Hiszpanii po raz pierwszy od wielu miesięcy zaobserwowano poprawę sytuacji gospodarczej, mieszkańcy tego kraju nie spodziewają się dalszego spadku dochodów. Obecnie wskaźnik oczekiwań dochodowych osiągnął wartość -11,8 pkt., co oznacza wyraźny wzrost w stosunku do sierpnia ub.r., gdy indeks ten znajdował się na najniższym poziomie -62,2 pkt. W ostatnich pięciu miesiącach wskaźnik wzrósł o ok. 22 pkt.
Konsumenci z Czech są przekonani, że ich sytuacja ekonomiczna poprawi się, a więc spodziewają się wzrostu dochodów. Wskaźnik oczekiwań ekonomicznych wzrósł od początku roku o ok. 16 pkt. i obecnie utrzymuje się na poziomie 16,5 pkt. Jest to najwyższy wynik od listopada 2009 r.
Konsumenci ze Słowacji nie przestali wierzyć w to, że gospodarka – a więc i sytuacja na rynku pracy – w niedalekiej przyszłości zaczną się poprawiać. To przekonanie jest widoczne we wskaźniku oczekiwań dochodowych, który utrzymuje się powyżej zera, choć na przestrzeni zeszłego roku indeks ten nie zwiększył swojej wartości. Obecnie wynosi on 8,2 pkt.
W związku ze wzrostem oczekiwań ekonomicznych i dochodowych, dane mówiące o zwiększonej skłonności do zakupów w pierwszej połowie tego roku nie są zaskakujące. Wskaźnik ten utrzymuje się na stałym poziomie we Francji, w Austrii, Czechach, Grecji, Portugalii i Rumunii. W pozostałych krajach zanotowano znaczący wzrost. Indeks skłonności do zakupów osiągnął najniższą wartość w Czechach (-25,8 pkt.), we Francji (36,6 pkt.) i w Portugalii (42,2 pkt.), zaś najwyższą – w Niemczech (45 pkt.), Bułgarii (15,2 pkt.) i Austrii (11,8 pkt.).
Badanie GfK Consumer Climate Europe zostało przeprowadzone przez Instytut GfK na zlecenie Komisji Europejskiej. Prezentuje ono oczekiwania gospodarcze i dochodowe oraz skłonność do zakupów konsumentów z 14 europejskich krajów. W każdym z nich badanie jest przeprowadzane metodą wywiadów bezpośrednich na 1000-osobowej, reprezentatywnej, losowej próbie respondentów w wieku 18+.
Dołącz do dyskusji: Coraz lepsze nastroje konsumentów w Europie (infografika)
Click
https://sellaccs.net
Contact
Skype & Telegram : congmmo
ICQ : @652720497
Email : congmmo@gmail . com
Thanks