Coca-Cola najsilniej reklamowanym napojem gazowanym, Hellena z największym wzrostem
Przez pierwsze pięć miesięcy br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamy blisko jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Najmocniej reklamowaną marką jest niezmiennie Coca-Cola, mimo że jej właściciel obniżył wydatki. Największy wzrost nakładów na promocję zanotowała Hellena produkowana przez Colian.
W okresie od stycznia do maja br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamę w tradycyjnych mediach 110,8 mln zł, czyli 19,2 proc. więcej niż w tym samym czasie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Najwięcej przeznaczyli na reklamy w telewizji (72,5 mln zł), zwiększając obecność na szklanym ekranie o 17,7 proc. w skali roku. Więcej wydali też w kinach (wzrost o 34,9 proc.,do 26,5 mln zł), na outdoorze (o 20,6 proc., do 6,1 mln zł) i w radiu (o 39,9 proc., do 1,02 mln zł).
Znacząco zredukowali nakłady na reklamę w magazynach - o 22,6 proc., do 4,5 mln zł. W tym roku nie wydawali nic w dziennikach.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 61 627 759 zł | 72 524 674 zł | 17,7 |
Kina | 19 669 584 zł | 26 526 201 zł | 34,9 |
Outdoor | 5 086 445 zł | 6 132 178 zł | 20,6 |
Magazyny | 5 753 849 zł | 4 454 896 zł | -22,6 |
Radio | 731 406 zł | 1 023 062 zł | 39,9 |
Indoor |
| 95 200 zł | - |
Razem | 92 923 901 zł | 110 797 369 zł | 19,2 |
Najwięcej na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczył koncern Coca-Cola Poland Services 64,4 mln zł. Było to 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Prawdopodobnie część inwestycji marketer przeniósł na czerwiec i lipiec w związku z Euro 2016, którego jest sponsorem.
Drugim największym pod względem wydatków na reklamę producentem napojów gazowanych jest firma Pepsi-Cola General Bottlers Polska, która w tym roku zwiększyła wydatki na marketingowe wsparcie o 50,9 proc., do 35,3 mln zł. Trzecie miejsce na reklamowym podium przypadło firmie Colian z wydatkami w wysokości 7,4 mln zł - wyższymi o 93,9 proc. w porównaniu z rokiem ub.
Do czołówki największych reklamodawców branży napojów gazowanych trafiły też firmy Orangina Schweppes Polska (2,1 mln zł) oraz Zbyszko Company (1,5 mln zł).
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES | 65 674 002 zł | 64 358 248 zł | -2 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND | 23 395 857 zł | 35 293 232 zł | 50,9 |
COLIAN | 3 837 148 zł | 7 441 238 zł | 93.9 |
ORANGINA SCHWEPPES POLSKA |
| 2 126 960 zł | - |
ZBYSZKO COMPANY |
| 1 483 375 zł | - |
Razem | 92 923 901 zł | 110 797 369 zł | 19,2 |
W omawianym okresie najsilniej promowaną marką napoju gazowanego była Coca-Cola. Jej reklamy warte były w tym czasie 61,1 mln zł (18,6 proc. więcej niż rok wcześniej).
Ponad dwa razy mniej kosztowały reklamy głównego konkurenta lidera, czyli marki Pepsi - 28,1 mln zł (wzrost o 20,3 proc.). W maju rozpoczęła się globalna kampania tego napoju obejmująca emisję stu pięciosekundowych reklam z emotikonami.
Trzecią pod względem wydatków reklamowych marką napojów gazowanych była w tym roku oranżada Hellena. Firma Colian, przeznaczyła na jej wsparcie 7,4 mln zł, czyli 93,9 proc. więcej niż w ub.r.
Wiosną Hellena była promowana w ramach lokowania produktu w wybranych programach telewizyjnych, m.in. w talk show „Kuba Wojewódzki”. Obecnie trwa jej kampania reklamowa z udziałem Wojewódzkiego.
Reklamy Mirindy (Pepsi-Cola) kosztowały 7,1 mln zł, a Fanty (Coca-Cola Poland Services) - 3,3 mln zł. Ta ostatnia marka obecnie jest promowana akcją pod hasłem „Wkręć się do zabawy” - w reklamach można zobaczyć nowe butelki napoju.
Najmocniej reklamowe marki napojów gazowanych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
COCA-COLA | 51 484 919 zł | 61 067 879 zł | 18,6 |
PEPSI | 23 395 857 zł | 28 146 734 zł | 20,3 |
HELLENA | 3 837 148 zł | 7 441 238 zł | 93,9 |
MIRINDA |
| 7 146 498 zł | - |
FANTA | 4 202 704 zł | 3 267 369 zł | -22,3 |
Razem | 92 923 901 zł | 110 797 369 zł | 19,2 |
Dołącz do dyskusji: Coca-Cola najsilniej reklamowanym napojem gazowanym, Hellena z największym wzrostem