Co piąty internauta słucha podcastów, głównie dla rozrywki
Podcasty, czyli audycje do odsłuchania online, zdobywają w Polsce popularność - słucha ich już co piąty internauta w naszym kraju. Najczęściej to dobrze zarabiający mężczyzna z dużego miast, pokazuje badanie Nielsena na zlecenie Storytel.
Podcast to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrypcji. W Polsce treści w tej formie, w grupie 19-49 lat, przyswaja co piąty badany. W młodszej, 19-29 lat, podcastów słucha co czwarty internauta.
12 proc. deklaruje, że wysłuchało co najmniej jednego podcastu w ostatnim miesiącu, a 7 proc, że w ostatnim tygodniu. Treści te mają nieco więcej słuchaczy niż słuchaczek (54 proc. vs 46 proc.), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28 proc.
Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to od jednej do trzech godzin tygodniowo (51 proc.). Niemal co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na to ponad 3 godziny tygodniowo.
Podcasty - między rozwojem a rozrywką
Badanie Nielsena pokazuje, że podcasty traktowane są przede wszystkim jako forma rozrywki (58 proc.) oraz narzędzie ogólnego poszerzenia horyzontów (53 proc.) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52 proc.). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sport.
Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime audycje (81 proc. ), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19 proc. ).
Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy materiał się podoba (84 proc. ). Dal połowy badanych ważny jest także prowadzący (50 proc. ), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34 proc. ) i jakość nagrania (33 proc. ).
Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25 proc. ), rozrywka (24 proc. ), nauka (22 proc. ), technologia (19 proc. ), kultura (19 proc. ), podróże (17 proc. ), sport (17 proc. ), lifestyle (14 proc. ) oraz finanse i biznes (14 proc. ).
W domowym zaciszu
Dom to najlepsze dla ankietowanych miejsce do słuchania podcastów (73 proc. ). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem.
Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27 proc. ), ale tylko dla 7 proc. badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najchętniej podcasty odtwarzamy na komputerach (49 proc. ) i smartfonach (46 proc. ).
Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel, metodą CAWI. Etap 1 na grupie reprezentatywnej internautów w wieku 19-49 lat (n=1023), w październiku 2018 roku. Etap 2 na grupie użytkowników podcastów w wieku 19-49 lat (n=278) w listopadzie 2018 roku.
Dołącz do dyskusji: Co piąty internauta słucha podcastów, głównie dla rozrywki