Grupa CCC poprawia zysk. HalfPrice urósł o połowę, eobuwie ze spadkiem
Przez ostatnie trzy miesiące Grupa CCC osiągnęła wzrost przychodów rok do roku o 4 proc. do 2,53 mld zł, a jej rentowność operacyjna poszła w górę z 50 mln zł straty do 96 mln zł zysku. Mocno zwiększyły się wyniki sieci HalfPrice, liczącej już 123 sklepy stacjonarne, natomiast o 11 proc. zmalały wpływy eobuwia.
Grupa CCC wstępnie szacuje, że w czwartym kwartale roku obrotowego 2023/24 (listopad 2023 r. - styczeń 2024 r.) miała 243 mln zł zysku EBITDA, 217 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 96 mln zł zysku operacyjnego. Konsensus PAP Biznes przewidywał 224,3 mln zł zysku EBITDA i 67,6 mln zł EBIT.
Przed rokiem CCC miało 50 mln zł straty operacyjnej, a zysk EBITDA wynosił 92 mln zł. Skorygowana EBITDA wynosiła 71 mln zł.
Przychody grupy wzrosły w IV kwartale o 4 proc. rdr do 2,527 mld zł. Analitycy spodziewali się 2,569 mld zł przychodów.
Grupa CCC tnie koszty
CCC poinformowało, że rekordową sprzedaż w kwartale osiągnięto mimo spowolnienia w sektorze e-commerce i niższej sprzedaży w szyldach Modivo i e-obuwie. pl związanej z nieoptymalną strukturą zapasu. Głównym motorem napędowym wzrostu pozostawało HalfPrice z dynamiką 53 proc. rdr.
Według szacunków spółki, marża brutto na sprzedaży w IV kwartale wzrosła o 3,7 pp. rdr do 46,7 proc. Grupa podała, że poprawa wynika ze skokowego umocnienia marży w CCC i HalfPrice (odpowiednio o 8 i 6 pkt proc.). Wpływy sieci HalfPrice poszły w górę o 53 proc. do 438 mln zł, zysk EBITDA - z 33 do 84 mln zł, a zysk operacyjny - z 8 do 41 mln zł.
Jak podano, koszty sprzedaży i administracji były nieznacznie niższe rdr, przy wzroście powierzchni handlowej o 10 proc. - Atrakcyjna oferta produktowa, optymalizacja skali i struktury akcji promocyjnych wraz z lepszymi warunkami zakupu kolekcji przyczyniły się do umocnienia marży brutto w CCC. Powyższe, w połączeniu ze ścisłą dyscypliną kosztową (koszty spadły o 12 proc. rdr; szósty kwartał z rzędu poprawy tego wskaźnika), pozwoliło na wypracowanie wysokiej dwucyfrowej rentowności operacyjnej. HalfPrice, mimo swojego młodego wieku i etapu dynamicznego rozwoju, na którym się znajduje, notuje już wysoką rentowność, powyżej pierwotnie planowanej. Z kolei w Grupie Modivo wchodzimy w nowy rok z dużo lepszą strukturą zapasu, co sprawia, że liczymy na trwałe odbudowanie jej rentowności - opisał w komunikacie prezes firmy Dariusz Miłek.
Segment CCC zanotował w IV kwartale poprawę rentowności EBITDA, do poziomu 20,3 proc. z 7 proc. rok wcześniej (kwotowo: z 73 do 214 mln zł). Z kolei HalfPrice miał 19,2 proc. marży EBITDA, co oznacza wzrost o 7,8 p.p.
W grupie Modivo marża EBITDA w IV kwartale była ujemna i wyniosła minus 5,3 proc. Poziom zapasu grupy ukształtował się poniżej 1 mld zł. Poprawiła się także struktura wiekowa zapasu – ponad 84 proc. (+17 p.p. rdr) udziału w niej stanowią najnowsze kolekcje.
Strata EBITDA grupy Modivo pogłębiła się z 12 do 54 mln zł, a strata operacyjna - z 34 do 83 mln zł.
Mniej sklepów CCC
Na koniec stycznia br. sieć sprzedaży grupy CCC miała 780,6 tys. metrów kwadratowych, 10 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów stacjonarnych CCC zmalała o 20 do 799, a ich powierzchnia o 2 proc. do 517,8 tys. metrów kw.
Natomiast sieć stacjonarna eobuwia wzrosła przez rok z 38 do 52 placówek, a HalfPrice - z 91 do 123.
Prezes CCC: liczmy na odbudowę siły zakupowej
Zadłużenie brutto grupy CCC (z wyłączeniem Modivo) wyniosło na koniec stycznia 1,076 mln zł i jest niższe o 35 proc. rdr. W Grupie Modivo zadłużenie brutto wyniosło 1,058 mln zł, a zadłużenie finansowe netto, po wyłączeniu wpływu obligacji zamiennych na akcje, 174 mln zł.
- Liczymy na to, że 2024 będzie rokiem stopniowej odbudowy siły zakupowej konsumenta. Wyhamowanie inflacji, w połączeniu z rosnącymi wydatkami gospodarstw domowych, stworzą sprzyjające środowisko do wzrostu - stwierdził Dariusz Miłek.
- Jesteśmy przygotowani, żeby ten dobry klimat w pełni wykorzystać, w każdej z naszych linii biznesowych. Nasze priorytety na 2024 rok to dwucyfrowy wzrost sprzedaży grupy, poprawa marży brutto w każdej, bez wyjątku linii biznesowej, utrzymanie wysokiej dyscypliny kosztowej, poprawa rentowności EBITDA w każdym z naszych szyldów oraz niższy poziom kosztów finansowych - dodał.
Dołącz do dyskusji: Grupa CCC poprawia zysk. HalfPrice urósł o połowę, eobuwie ze spadkiem