SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

CBA bada wydatki marketingowe Orlenu, Lotosu, KGHM, Azotów i PGZ w ostatnich miesiącach

Centralne Biuro Antykorupcyjne zaczęło kontrolę wydatków na public relations, reklamę i doradztwo poczynionych od grudnia ub.r. przez spółki Grupa Lotos, PKN Orlen, KGHM, Grupa Azoty i Polska Grupa Zbrojeniowa. Przyczyną są otrzymane przez CBA sygnały o nieprawidłowościach w tych firmach.

W komunikacie CBA poinformowało, że jego funkcjonariusze będą badali umowy i wydatki pięciu wymienionych spółek na usługi z zakresu public relations, marketingowe, reklamowe, na usługi doradcze i inne o podobnym charakterze. Przeanalizowana też zostanie dokumentacja wykonawcza i rozliczeniowa.

Na początku postępowania CBA chce dokładnie wiedzieć, jakie podmioty, jakie konkretnie usługi, w jakim terminie, na czyje zlecenie i za jaką kwotę wynagrodzenia wykonali na rzecz tych spółek usługi z zakresu szeroko pojętego marketingu, PR i reklamy.

Kontrola obejmuje okres od 1 grudnia ub.r. Dotyczy też wszystkich spółek zależnych Grupy Lotos, PKN Orlen, KGHM, Grupy Azoty i Polskiej Grupy Zbrojeniowej (łącznie to kilkadziesiąt podmiotów). CBA przekazało już zarządom tych firm dokumenty i zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

W poniedziałek minister koordynator służb specjalnych Mariusz Kamiński zapowiedział, że CBA będzie na stałe kontrolować umowy zawierana przez pięć strategicznych spółek Skarbu Państwa. - Absolutnie priorytetem dla służb antykorupcyjnych jest dbałość o wydawanie pieniędzy publicznych również w spółkach państwa - zaznaczył. - Nie będzie to jednorazowa akcja, a stały monitoring tego, co się dzieje w spółkach strategicznych Skarbu Państwa. Nie dopuścimy do sytuacji, żeby dochodziło do jakichś patologicznych, przestępczych działań. Mam nadzieję, że do takich rzeczy nie dochodzi; kontrole się rozpoczynają - dodał.

Jak poinformowano w piątek, służby mają w najbliższym czasie skontrolować w takim zakresie 66 spółek państwowych, m.in. Telewizję Polską, Polskie Radio i Polską Agencję Prasową.

Na przełomie ub. i br. zmieniły się zarządy zdecydowanej większości czołowych spółek Skarbu Państwa. Poszły za tym roszady w biurach marketingu i komunikacji, np. w Orlenie dyrektorem wykonawczym ds. marketingu został Rafał Pasieka, zastępując Leszka Kurnickiego, a w Grupie Lotos podobną funkcję objął Adam Burak w miejsce Anny Goliszewskiej.

Cześć spółek wybrała też nowe firmy marketingowe do współpracy. PKO BP do obsługi mediowej w miejsce Universal McCann wybrał Havas Media, a do obsługi reklamowej - Agencję Warszawa, kończąc przed czasem współpracę z DDB&Tribal. Natomiast PZU prowadzi obecnie przetarg, w którym bierze udział pięć agencji reklamowych.

Ministerstwa i spółki państwowe pod koniec ub.r. zmieniły też rozdzielanie budżetów reklamowych na mediach. W prasie zdecydowanie więcej niż rok wcześniej promują się w m.in. w „Gazecie Polskiej” i „W Sieci”, a mniej w „Polityce” i „Newsweeku”, natomiast w telewizji mocno ograniczyły wydatki w TVN, Polsacie News i TVN24.

Dołącz do dyskusji: CBA bada wydatki marketingowe Orlenu, Lotosu, KGHM, Azotów i PGZ w ostatnich miesiącach

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ewelina Juda
Wy sprawdzicie lepiej ile Obajtek z ARiMR wydaje na wydatki marketingowe. Zwłaszcza na wspieranie Telewizji Trwam, oraz na organizację konferencji rolniczej na Politechnice Białostockiej.
odpowiedź
User
qwerty
Chwila, chwila,... badają wydatki W OSTATNICH MIESIĄCACH, a nie z lat 2007-15. ROFL&LOL. #dojna zmiana
odpowiedź
User
qq
nie dało się zrobić porządku po dobroci z sitwa platformerską, to się weźmie za nich wreszcie CBA. Mam nadzieję, że tymi złodziejskimi dziadami zapełnią się więzienia.
odpowiedź