Wpływy Burda Media Polska spadły o 8,2 proc. Z reklam nieco więcej, ubyło 19 pracowników
W ub.r. wydawnictwo Burda Media Polska zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 8,2 proc. do 145 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 2,65 mln zł do 679 tys. zł, do czego przyczyniły się odpisy zapasów i należności. Mocno zmniejszyły się przychody ze sprzedaży magazynów i książek, a minimalnie wzrosły wpływy reklamowe. Liczba pracowników zmalała o 19.
Przychody netto Burda Media Polska ze sprzedaży produktów poszły w dół ze 155 mln zł w 2017 roku do 139,8 mln zł w ub.r. (czyli o 9,2 proc.), a wpływy od spółek zależnych - z 1,34 mln zł do 962,8 tys. zł.
Za to wynik ze zmiany stanu produktów poprawił się z -3,85 do 1,12 mln zł. Natomiast koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby skurczył się z 3,17 mln zł do 781,7 tys. zł.
Mniej z prasy i książek, minimalnie więcej z reklam
Burda Media Polska wydaje ponad 20 magazynów, przede wszystkim luksusowe (m.in. „Gala”, „Gala Men”, „Glamour”, „Elle”), poradnikowe (m.in. „Dobre Rady”, „Claudia”), podróżnicze („National Geographic”, „NG Traveler”), kulinarne („Przyślij przepis”, „Sól i pieprz”, „Smaczny Tydzień”, „Moje Gotowanie”) oraz popularno-naukowe (m.in. „Focus”). Ponadto wydaje serwisy internetowe (głównie pod markami swoich magazynów drukowanych), zajmuje się custom publishingiem i publikuje książki.
W sprawozdaniu finansowym nie wyszczególniono, ile wyniosły przychody z każdego z tych obszarów działalności. Podano natomiast, że przychody ze sprzedaży wyrobów zmalały w skali roku o 16,8 proc. do 68,32 mln zł, ze sprzedaży towarów - o 8,1 proc. do 3,34 mln zł, a ze sprzedaży określonej jako pozostała - o 25,6 proc. do 5,3 mln zł.
Minimalnie zwiększyły się natomiast przychody reklamowe - o 0,6 proc. do 66,18 mln zł. Zarząd spółki w raporcie stwierdził, że spadek jej łącznych wpływów sprzedażowych „wynika z trendów rynkowych i spadku czytelnictwa magazynów”.
Koszty w dół o 8,4 proc., 19 pracowników mniej
Wydawnictwu udało się ograniczyć koszty operacyjne - ze 155,42 mln zł w 2017 roku do 142,33 mln zł w ub.r., czyli o 8,4 proc. Najbardziej zmalały wydatki na usług obce (z 91,66 do 83,31 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 17,74 do 15,53 mln zł).
Z kolei nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się o 6,4 proc. - z 33,17 do 31,04 mln zł. W ub.r. w firmie pracowały średnio 252 osoby: 106 w redakcjach, 71 w zespołach reklamy, 28 w działach finansów i kadr, 19 w pionach kolportażu i prenumeraty, a 8 w dziale produkcyjnym. Do tego dochodziło 20 innych pracowników umysłowych. W skali roku zatrudnienie zmniejszyło się o 19 pracowników.
Wydatki na amortyzację poszły w górę z 1,74 do 1,92 mln zł. Pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 2,21 do 2,14 mln zł, wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 3,63 do 3,23 mln zł, a nakłady na podatki i opłaty - z 297,2 do 245,6 tys. zł.
W konsekwencji Burda Media Polska osiągnęła w ub.r. 2,71 mln zł zysku sprzedażowego, wobec 2,52 mln zł rok wcześniej.
Odpisy zaciążyły na zysku
Pozostałe wpływy operacyjne wydawcy zmniejszyły się w skali roku z 2,29 do 1,96 mln zł. Natomiast pozostałe koszty poszły w górę z 3,07 do 5,7 mln zł, do czego głównie przyczyniła się aktualizacja wartości aktywów niefinansowych (jej koszt wzrósł z 1,22 do 3,33 mln zł).
W sprawozdaniu firma wyliczyła, że utworzyła 3,18 mln zł odpisów na należności handlowe, 596,3 tys. zł na wartość zapasów i 327 tys. zł na inne należności. Jednocześnie wykorzystała niektóre wcześniejsze odpisy, np. 1,79 mln zł na należności handlowe.
Wydawnictwo nie sprecyzowało w raporcie, że chodzi o należności od Ruchu, który według porozumienia układowego zaakceptowanego przez wierzycieli, ale odrzuconego potem przez sąd, chce dużym wydawcom, którym jest winny po minimum 1 mln zł, umorzyć 80 proc. tych zobowiązań. Edipresse Polska w swoim sprawozdaniu w ub.r. podało, że z tego powodu dokonało odpisu wynoszącego 8,3 mln zł, a ZPR Media odpisał 9,2 mln zł.
W związku z odpisami wynik operacyjny Burda Media Polska pogorszył się z 1,74 mln zł zysku w 2017 roku do 1,03 mln zł straty rok później.
Przychody finansowe firmy zwiększyły się w skali roku z 24,1 do 157,9 tys. zł, a koszty finansowe spadły ze 135,6 do 40,4 tys. zł. W konsekwencji wynik brutto spadł z 1,63 mln zł zysku do 916,2 tys. zł straty. W ub.r. wydawnictwo udzieliło powiązanej z nim spółce pożyczki, której wartość na koniec ub.r. wynosiła 4,3 mln zł.
Zysk netto udało się osiągnąć dzięki ujemnemu podatkowi dochodowemu - w 2017 roku wyniósł -1,02 mln zł, a w ub.r. -1,59 mln zł. Spółka miała w ub.r. 679 tys. zł zysku netto, podczas gdy rok wcześniej było to 2,65 mln zł.
Właścicielem Burda Media Polska jest niemiecka spółka Burda International Holding. Zgodnie z propozycją zarządu wydawnictwa zdecydowała, żeby jego zeszłoroczny zysk przeznaczyć na pokrycie strat z wcześniejszych lat.
Zarząd stawia na konsolidację i szuka szans rynkowych
W komentarzu do zeszłorocznych wyników zarząd Burda Media Polska ocenił, że rynek reklamowy „nie rozwijał się w stopniu gwarantującym satysfakcjonujące zyski”. Według danych Starcomu w ub.r. co prawda cały rynek osiągnął wzrost o 7,8 proc. do 9,54 mld zł, ale wydatki na reklamy w magazynach ograniczono o 6,8 proc. do 311 mln zł. Natomiast w pierwszym kwartale br. cały rynek zyskał jedynie 0,1 proc., a w magazynach nastąpił spadek o 9,6 proc.
- W 2018 roku uwaga zarządu skupiona była na nowych projektach inwestycyjnych, tj. szukaniu szans rynkowych i rozwoju portali internetowych dla wydawanych czasopism oraz na realizowanych procesach reorganizacji i konsolidacji Grupy - dodały władze wydawnictwa.
Na poziomie prawnym duże zmiany nastąpiły dwa lata temu - Burda Media Polska połączyła się ze spółkami Burda GL Polska, Burda Holding Publishing Polska i Burda NG Polska.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Burda Media Polska spadły o 8,2 proc. Z reklam nieco więcej, ubyło 19 pracowników
Nie mówiąc o tych innych mediowych spółkach, które są na minusie. To dopiero kuriozum.