Branża dóbr konsumpcyjnych z wielokanałową i cyfrowo zintegrowaną przyszłością
Firmy z branży dóbr konsumpcyjnych, chcąc wyprzedzić nadchodzące zmiany i zapewnić sobie przewagę konkurencyjną, przekształcają się w pełni zintegrowane przedsiębiorstwa zdolne do reagowania na potrzeby klientów w obrębie wielu kanałów i na różnych etapach kontaktu z konsumentami - wynika z badania KPMG i The Consumer Goods Forum.
32% menedżerów reprezentujących branżę dóbr konsumpcyjnych do 2018 r. planuje rozwinąć swoje aktualne jedno-, wielo-, lub omni-kanałowe operacje detaliczne. W konsekwencji powstają całkowicie cyfrowo zintegrowane firmy – łączące w sobie nie tylko kanały sprzedaży, ale także produkcję, inwentarz, marketing, sprzedaż, płatność i dystrybucję. Jednocześnie 42% menedżerów twierdzi, że ich klienci, w szczególności wpływowe pokolenie Millenials, oczekują wielokanałowej i bezproblemowej sprzedaży.
Firmy z branży dóbr konsumpcyjnych inwestują w coraz bardziej inteligentne analizy i technologie. Blisko 30% menedżerów twierdzi, że obecnie korzysta z usług analityków danych. Odsetek ten ma podwoić się w ciągu najbliższych dwóch lat.
Oczekuje się również, że wzrośnie wykorzystanie technik takich jak analiza predykcyjna (o 59%), analiza tzw. ścieżki klienta (o 54%) i sztuczna inteligencja (o 43%). Wśród pozostałych technologii analitycznych, których wzrost przewidywany jest przez kadrę zarządzającą z branży dóbr konsumpcyjnych, można wyróżnić systemy śledzenia w czasie rzeczywistym, modelowanie scenariuszy i testów warunków skrajnych oraz ukierunkowanie na skalę mikro.
Pomimo istotnych inwestycji w zaawansowane technologie analityczne, większość sprzedawców i producentów może nie przykładać należytej uwagi do podstawowych oczekiwań konsumentów. Ankietowani konsumenci jako dwa z trzech najważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze marki lub sprzedawcy, wymieniają politykę zwrotów i różnorodność wariantów płatniczych. Kadra zarządzająca z branży dóbr konsumpcyjnych uważa jednak, że są to dwa najmniej istotne bodźce kierujące konsumentem. Najważniejsza wg konsumentów pozostaje niezmiennie konkurencyjna cena.
Ponad 75% kupujących wskazuje, że czołowym kryterium zakupowym jest przejrzyste i szczegółowe podanie informacji o produkcie. Tymczasem 42% menedżerów z branży uważa tę kwestię za ważną. Ponad połowa konsumentów ocenia, że czynniki środowiskowe i etyczne mają istotny wpływ na decyzje zakupowe. Jednocześnie kadra zarządzająca w branży dóbr konsumpcyjnych nie docenia roli tych czynników.
Raport pt. "Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2016” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w styczniu i lutym 2016 r. na zlecenie KPMG International i organizacji The Consumer Goods Forum. W czwartej edycji badania uczestniczyło 400 osób należących do ścisłego kierownictwa firm działających w branży spożywczej i sektorze dóbr konsumpcyjnych w 27 krajach. W tym roku po raz pierwszy badanie objęło dodatkowo 7100 konsumentów z 19 krajów, którzy wypełnili ankiety online.
Dołącz do dyskusji: Branża dóbr konsumpcyjnych z wielokanałową i cyfrowo zintegrowaną przyszłością