SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+

Operator radiodyfuzyjny BCAST, który należy do Cyfrowego Polsatu w 2020 roku miał 5,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. To wzrost o niemal 17 proc. Koszty operacyjne zbliżyły się do 5,3 mln zł. To wzrost o 65 proc. w porównaniu z 2019 roku.

Firma zanotowała blisko 23 tys. zł straty netto. Zamierza ją pokryć w zyskach w następnych latach. W 2019 roku strata wyniosła prawie 579 tys. zł. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 449 tys. zł wobec 258 tys. zł straty w 2019 roku. Straty z działalności inwestycyjnej to 206 tys. zł w ub.r. (145 tys. zł w roku 2019).

Zobacz także: Spółka BCAST ze zgodą na emisje testowe w DVB-T2/HEVC w Gdańsku

Sytuacja po pandemii

Grupa Polsat Plus przejęła BCAST wiosną ub.r. Spółka tłumaczy w sprawozdaniu, że jej klienci przeszli przez pandemię koronawirusa bez utraty pozycji rynkowej. - Z wybranymi  klientami Spółka zobowiązała się podpisać w 2021 r. porozumienia gwarantujące obniżenie miesięcznych opłat kontraktowych (do 15 proc.  na  okres  kilku-kilkunastu  miesięcy)  w zamian  za  przedłużenie  okresów  obowiązywania  umów (od  24  do  48  miesięcy, w zależności od nadawcy) - informuje BCAST.

W roku 2020 BCAST podpisała kilka nowych umów na świadczenie usług emisji sygnału radiowego, głównie z małymi nadawcami lokalnymi oraz wzmocniła współpracę z drugim najważniejszym nadawcą komercyjnym w Polsce – Grupą Eurozet,  dzięki  podpisaniu  umowy  na  świadczenie  usług  w  Warszawie.  Finalnie, w drugiej połowie roku zostały uruchomione dwie (ostatnie) emisje na bazie umów podpisanych w poprzednich latach z nadawcą społecznym (Radio Maryja). Wpływ na opóźnienie w uruchomieniu usług miały przede wszystkim kwestie urzędowe (administracyjno-formalne) i pandemia koronawirusa.  

BCAST inwestuje w DAB+
 
Na  początku  2020  r.  do  komercyjnego  portfolio  produktów  i  usług  spółki  zostało  włączone  autorskie  rozwiązanie pozwalające nadawcom radiowym na kreowanie i dystrybucję treści w technologii radia cyfrowego (DAB+) nazwane DABCAST.  Projekt  DABCAST  został  zrealizowany  w  ramach  dofinansowania  Horyzont2020  (koniec  technicznej implementacji w grudniu 2019 r.), który ostatecznie został administracyjnie i księgowo rozliczony w marcu 2020 roku. W  2020  r.  z  wykorzystaniem  platformy  DABCAST  uruchomiono  nowe  cyfrowe  usługi:  kolejny  lokalny  multipleks demonstracyjny  DAB+  w  Katowicach  oraz  komercyjny  multipleks DAB+ we Włoszech na bazie współpracy z włoskim odpowiednikiem BCAST - firmą Prais.

Komórka DABCAST wzmocniła również współpracę z dostawcą rozwiązań DAB+, norweską firmą Paneda. Po kilkunastu miesiącach przygotowań na koniec 2020  r.  udało się wydać pre-komercyjną  wersję  aplikacji  pozwalającej na efektywne  przetwarzania  metadanych  (w środowisku nadawców radiowych, internetowych i nie tylko). Aplikacja została nazwana FLOWCAST.io.

Zobacz także: Emitel przygotowuje się na DVB-T2/HEVC. „Projekt na większą skalę niż wyłączenie analogu”

Plany na najbliższe lata

Spółka w dalszym ciągu dostrzega potencjał rozwoju  w  kolejnych latach w obszarze obsługi emisji na bazie  dostępu regulowanego (średnio- i wysoko-mocowe emisje radiowe FM i DAB+ oraz emisje telewizyjne DVB-T/T2), jednak istotny w całym procesie będzie dalszy aktywny udział regulatorów rynku (UKE, UOKiK).

 W  kontekście  współpracy  z  WorldCast  Systems,  w  2021  roku  planowane  jest  przygotowanie  kompletnej  wizytówki internetowej oraz innych materiałów graficznych dla wszystkich produktów wchodzących w skład portfolio WCS. BCAST jest  w  posiadaniu  domen  internetowych  możliwych do zintegrowania pod kątem  promocji rozwiązań WCS  w  sieci. Rozszerzenie dystrybucji o część online jest elementem długofalowej strategii współpracy z WCS.

 W br. spółka planuje udostępnić platformę DABCAST w modelu Radio-as-s-Service (jako nową komercyjną usługę dla  nadawców radiowych) do wdrożeń testowych i komercyjnych,  na  terenie  Europy  i w wybranych krajach świata (zainteresowanych  usługami  radia  cyfrowego). Istotną  przewagą  konkurencyjną  w  stosunku  do  podmiotów funkcjonujących na rynku DAB+ może okazać się  aplikacja  FLOWCAST.io  (opracowana  wspólnie z firmą  Paneda.no), która po kilkunastu miesiącach przygotowywań w grudniu 2020 została oficjalnieudostępniona pierwszym klientom do testów. Pełna wersja komercyjna planowana jest na II/III kwartał 2021 roku.  Drugim z priorytetów inżynierów DABCAST będzie integracja rozwiązań Internetu Rzeczy, w oparciu o standard LoRa i ideę sieci LPWAN, poprzez budowę dedykowanych bramek nadawczych (z wykorzystaniem obiektów radiodyfuzyjnych) i opracowywanie autorskich sensorów pomiarowych lub wdrażanie sprawdzonych rozwiązań partnerskich.

Dołącz do dyskusji: Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ech
karpiński i spółka sprzedali się za grosze, teraz cierpią swoje i udają, że wszystko jest okej:( dramat straszyn, ale weź to zrozum takich .... dlatego dab w polsce nie ma sensu
0 0
odpowiedź