Barbie zachęca dziewczynki, by były astronautkami i inżynierami (wideo)
Marka Barbie (należy do firmy Mattel) chce inspirować dziewczynki do poznawania nauk ścisłych i zachęcić je, by w dorosłym życiu zostawały inżynierami, badaczami kosmosu czy astronautkami. W tym celu nawiązano współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną.
Współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną to część globalnego Projektu Barbie Dream Gap wyrównującego szanse wyboru ścieżki kariery i realizacji marzeń dziewczynkom na całym świecie. Badania pokazały, że już w wieku pięciu lat wiele dziewczynek traci wiarę we własne możliwości – to tzw. zjawisko Dream Gap.
Projekt ma zwrócić uwagę na fakt, że tylko 15 proc. astronautów w czynnej służbie to kobiety i że żadna kobieta nigdy nie wylądowała na Księżycu. Inicjatywa jest elementem misji marki Barbie, która chce niwelować zjawisko Dream Gap poprzez wskazywanie wzorców do naśladowania i inspirujących kobiet, pokazujących dziewczynkom, że mogą być kim chcą.
Jedną z takich kobiet jest Samantha Cristoforetti - pilotka, inżynier, astronautka, a także pierwsza Włoszka w załodze Europejskiej Agencji Kosmicznej. Samantha jest przekonana, że współpraca z Barbie „pomoże dziewczynkom i chłopcom marzyć o swojej przyszłości bez jakichkolwiek ograniczeń”.
Wydarzenia z przeszłości budujące przyszłość
W ramach akcji marka Barbie rozpoczęła emisję filmu relacjonującego spotkanie Cristoforetti z dziewczynkami z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch w Ośrodku Szkolenia Astronautów ESA w Kolonii w Niemczech. Na kanale Barbie w serwisie YouTube udostępniono specjalny odcinek Barbie Vlog, prezentujący dokonania Cristoforetti.
Współpraca Barbie z Europejską Agencją Kosmiczną została poprzedzona europejskim badaniem zrealizowanym w czerwcu 2019 r. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech. W ramach ankiety wśród 2000 rodziców dziewczynek w wieku 3-10 lat w każdym kraju sprawdzano, czy postrzeganie nauk ścisłych (STEM) przez rodziców może być czynnikiem ograniczającym dziewczynki w wyborze ich zawodowej drogi. Ponadto pytano o zagadnienia związane z przestrzenią kosmiczną oraz oceniano znajomość naukowców i astronautów.
Z badań tych wynikło m.in., że rodzice mają większą wiedzę na temat osiągnięć mężczyzn zajmujących się dziedzinami związanymi z kosmosem niż na temat osiągnięć kobiet w tych zawodach. Badanie bardzo wyraźnie pokazało, że rodzice zgadzają się, że dostęp do zawodów związanych z badaniem kosmosu powinien być taki sam dla kobiet i mężczyzn.
Wraz z wnioskami wypływającymi z badania zrealizowanego na zlecenie marki Barbie powstał zestaw wskazówek, które mają pomóc rodzicom i opiekunom zachęcać dziewczynki do związania swojej przyszłości zawodowej z naukami ścisłymi. Materiał został przygotowany we współpracy z psycholog dr Elizabeth Kilbey, która potwierdza, że „jedną z najważniejszych rzeczy, jaką mogą zrobić rodzice, to pokazanie córkom wartościowych, pozytywnych wzorców kobiet do naśladowania, w tym zajmujących się naukami ścisłymi, które udowadniają, że niemożliwe nie istnieje”.
Obecna akcja z Europejską Agencją Kosmiczną jest kolejnym projektem marki Barbie, który ma przełamywać stereotypy na temat dziewczynek, tego czym powinny się zajmować. Na początku czerwca br. wystartowała kampania reklamowa Barbie i Mercedesa pod hasłem „No limits” - jej celem jest przełamanie stereotypów związanych z tym, czym mają bawić się małe dziewczynki.
Dołącz do dyskusji: Barbie zachęca dziewczynki, by były astronautkami i inżynierami (wideo)