Barbara Stanisławczyk: Polskie Radio jako medium publiczne ma służyć społeczeństwu i państwu oraz promować polską kulturę
Barbara Stanisławczyk, nowa prezes Polskiego Radia, stwierdziła, że każda z jego rozgłośni powinna zachować swój odrębny charakter, przy czym wszystkie powinny spełniać misję publiczną. Jednym z jej elementów jest promowanie rodzimej kultury.
Powołana w piątek na stanowisko prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk w poniedziałek na antenie Jedynki została poproszona o zdefiniowanie misji w kontekście mediów publicznych. - Pełnienie roli kulturowej, służenie społeczeństwu, państwu, narodowi - wyliczyła. Z kolei każde z mediów narodowych, które zgodnie z przygotowywanym przez PiS projektem nowej ustawy o radiofonii i telewizji mają zastąpić obecne media publiczne, według niej „odzwierciedla rzeczywistość społeczną, zapewnia sprawiedliwy udział w debacie publicznej, jest informatorem i oddaje właściwą rzeczywistość, kreuje pozytywne wzorce kulturowe, dobre snobizmy”.
Nowa szefowa Polskiego Radia zasugerowała, że zostanie zachowana różnorodność jego poszczególnych stacji i audycji. - Każdy z programów musi mieć swój charakter, żeby się nie powielać, ale misja powinna przyświecać każdemu. Różnorodność jest zasadą dziennikarstwa, podstawą tego, żeby medium przyciągało odbiorców. Nad szczegółami będziemy pracować - stwierdziła. O konkretnych planach nie chciała jeszcze mówić, tłumacząc, że dopiero co objęła swoje stanowisko. - Jeśli spotkamy się za parę dni, to na to pytanie będę mogła odpowiedzieć w sposób kompetentny. Teraz jest za wcześnie, żebym mówiła o takich szczegółach - wyjaśniła. - Gdybym kilka tygodni temu miała świadomość, że będę pełnić tę funkcję, ta rozmowa pewnie inaczej by wyglądała. W tej sytuacji proszę dać mi czas, po prostu startuję w tej roli - dodała.
Zdaniem Barbary Stanisławczyk publiczne radio i telewizja powinny promować polską kulturę. - Oczywiście nie chodzi o eliminację muzyki zagranicznej czy tego co się dzieje na świecie, ale powinniśmy zachować pewną równowagę. Zresztą robią to wszystkie media publiczne - i nie tylko - na zachodzie, gdzie są - powiedziała. - Powinnyśmy nie zapominać, że mamy świetnych twórców, bardzo dobrą kulturę, bogatą historię i tradycję. Nie wyrzekajmy się tego, pomóżmy naszej kulturze - stwierdziła.
Razem ze Stanisławczyk w nowym zarządzie Polskiego Radia są Jerzy Kłosiński i Maciej Palade. W piątek zarząd odwołał dyrektora Jedynki Kamila Dąbrowę (na którego polecenie stacja co godzinę grała przez kilka dni na przemian hymny Polski i Unii Europejskiej, żeby zwrócić uwagę na zagrożenie dla wolności słowa wiążące się z przyjęciem nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji), przyjął wcześniej złożone dymisje dyrektor Trójki Magdaleny Jethon i dyrektora Informacyjnej Agencji Radiowej Mariusza Borkowskiego oraz odwołał dyrektora Polskiego Radia dla Zagranicy Juliusza Maliszewskiego i dyrektor Agencji Promocji Violettę Suchecką.
Dołącz do dyskusji: Barbara Stanisławczyk: Polskie Radio jako medium publiczne ma służyć społeczeństwu i państwu oraz promować polską kulturę
Zapytam się: słuchasz w ogóle polskiego radia? To o czym fanzolisz, kapsztońcu?
I mam nadzieję, że różnorodność stacji, ich wysoka jakość i przyjemność ze słuchania pozostaną teraz takie same. Zobaczymy, ale trochę się boję.