Google i Netflix wymarzonym miejscem pracy dla branży mediowo-reklamowej
Niemal co piąty pracownik mediów i reklamy wybrałby inną drogę zawodową, gdyby mógł cofnąć czas, a blisko połowa z nich jest zadowolona z wyboru branży. Ranking wymarzonych pracodawców otwierają big-techy z Google i Netfliksem na czele.
46 proc. pracowników firm z rynku mediów i reklamy, gdyby jeszcze raz wybierała drogę zawodową, powtórzyłaby swój wybór - pokazuje II edycja badania rynku pracy w mediach i reklamie zrealizowana przez ScreenLovers i SW Research we współpracy z grupą partnerów branżowych (IAB Polska, SAR, Sektorowa Rada ds. Kompetencji, Rocket Jobs).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
18 proc. badanych inaczej pokierowałoby swoją karierą, a 26 proc. nie ma zdania w tej kwestii.
Głównym źródłem frustracji branżowych kadr jest poczucie, że rynek zalewa tzw. „bulshit”, który wskazało 52 proc. ankietowanych. W czołówce znalazły się również: niezadowolenie z zarobków (49 proc.) oraz robienie rzeczy oderwanych od rzeczywistości (48 proc.).
13 proc. pracowników za 5 lat widzi się poza rynkiem mediów i reklamy
Jak czytamy w badaniu, pracownicy branży są najczęściej zadowoleni z atmosfery, jaka panuje w ich zespołach, relacji z szefami czy wsparcia, jakie dają im przełożeni. - Poza wspomnianymi już wcześniej obszarami, narzekają jednak na możliwości rozwoju zawodowego (w szczególności agencje reklamowe i działy marketingu), poczucie sensu pracy (w szczególności przedstawiciele agencji - reklamowych i mediowych) oraz równowagę praca-życie, której zaburzenie daje się we znaki branżowym managerom - informują twórcy.
Za 5 lat 23 proc. pracowników branży (w tym ponad 40 proc. osób po 45 roku życia) planuje pracować w tej samej firmie. 33 proc. badanych widzi się w branży, ale już w innej firmie, a 13 proc. uważa, że będzie poza rynkiem mediów i reklamy.
To odczyt zbliżony do wyników z jesieni 2019 roku, gdy ScreenLovers i SW Research również pytały o plany w perspektywie 5 lat. - W połączeniu z mniejszą dziś podatnością branżowych kadr na jakiekolwiek pozapłacowe motywatory przy ewentualnej zmianie pracy, sugeruje to, iż raczej w sferze haseł pozostaje w Polsce osławione za oceanem zjawisko Great Resignation - czytamy w badaniu.
Google i Netflix wymarzonymi branżowymi pracodawcami
Druga edycja badania rynku pracy w mediach i reklamie przyniosła zmiany w rankingu wymarzonych pracodawców. Obecnie na czele stawki plasują się giganci technologiczni (55 proc. wskazań), które względem pierwszej edycji badania wyprzedziły działy marketingu firm i korporacji (obecnie jest to 39 proc. wskazań).
Branża mediowo-reklamowa wśród konkretnych spontanicznie wymienianych korporacji jako wymarzonego pracodawcę najczęściej wskazywała Google (45 proc.) i Netflix (34 proc.). Dla 7 proc. badanych była to Mata, a dla 6 proc. - TikTok. Dalsze miejsca zajęły: Ikea, Allegro, Coca-Cola, Unilever i Samsung.
ScreenLovers i SW Research w badaniu przyjrzały się też m.in. zjawisku pracy zdalnej. W czasie realizacji badania ponad 2/3 badanych pracowało wyłącznie lub głównie zdalnie.
W sytuacji gdyby ich pracodawcy zdecydowali o powrocie do w pełni stacjonarnej pracy w biurze, 31 proc. osób twierdziło, że zaczęłoby szukać nowej pracy. Najczęściej deklarowały tak kobiety (35 proc.), pracownicy przed 34 rokiem życia (39 proc.) oraz pracownicy agencji - mediowych (38 proc.) i reklamowych (36 proc.).
Powrót do biura zaakceptowałoby 43 proc. badanych, a nie ma zdania w tej kwestii 25 proc. pracowników branży.
- Badanie ScreenLovers uwidoczniło różnice w podejściu do pracy oraz pracodawców wśród kadr w różnym wieku. Wbrew obiegowym opiniom, to starsze pokolenie przejawia bardziej ideowe postawy, przywiązując większą wagę do reputacji firm, w jakich pracują, mocniej wspierając działalność charytatywną czy akcje proekologiczne. Szczególnie w tym ostatnim wymiarze widać rozdźwięk pomiędzy powtarzaną na rynku tezą o „zielonych” oczekiwaniach młodych, którzy w istocie są wyraźnie mniej zainteresowani ekologią niż najstarsze analizowane pokolenie, po 45 roku życia. Młodsi pracownicy są za to mocniej nastawieni na pieniądze czy krótszy dzień pracy - komentują Joanna Nowakowska i Wojciech Kowalczyk ze ScreenLovers, autorzy badania.
Szerszy opis badania dostępny jest na stronie screenlovers.pl.
Badanie zrealizowano na próbie 507 pracowników branży mediowo-reklamowej (agencje mediowe, reklamowe, działy marketingu, biura reklamy nadawców/wydawców, big-techy i inne) w styczniu 2022 roku przez SW Research na zlecenie ScreenLovers i we współpracy z branżowymi partnerami: IAB Polska, SAR, Sektorowa Rada ds. Kompetencji i Rocket Jobs.
Dołącz do dyskusji: Google i Netflix wymarzonym miejscem pracy dla branży mediowo-reklamowej