Audi: sportowe RS 5 Sportback i Coupé po liftingu (wideo)
Koncern Audi (Volkswagen Group) zaprezentował odświeżone wersje samochodu RS 5 w wariantach Sportback i Coupé. Obie wyposażone zostały w system z dużym, centralnie umieszczonym ekranem dotykowym MMI touch. Silnik V6 biturbo ma moc 331 kW (450 KM) i wytwarza maksymalny moment obrotowy na poziomie 600 Nm.
Audi RS 5 Coupé (łączne zużycie paliwa w l/100km: 9,1; łączna emisja CO2 w g/km: 208) oraz Audi RS 5 Sportback (łączne zużycie paliwa w l/100km: 9,2; łączna emisja CO2 w g/km: 209) przeszły odmładzający lifting.
Jeśli chodzi o stylistykę zewnętrzną obu wersji modelu RS 5, osłona chłodnicy Singleframe stała się teraz szersza i bardziej płaska, dzięki czemu nawiązuje do stylistyki "większych braci" - RS 6 i RS 7. Nadkola są teraz szersze o 40 milimetrów, a opcjonalne, diodowe reflektory matrycowe z laserowym światłem Audi posiadają przyciemnione ramki, które odróżniają dwie wersje RS od podstawowego modelu A5. Duże, mocno wyprofilowane wloty powietrza po bokach otrzymały nowy, pięciokątny wygląd.
Przeprojektowane zostały również strefy progów oraz wkładka dyfuzora w tyle pojazdu. Pakiety stylistyczne w kolorach błyszczącej czerni, matowego aluminium i karbonu, nadają przodowi samochodu i strefom progów zindywidualizowanego wyglądu. Cztery pierścienie i logo RS na życzenie również mogą być czarne. Do palety kolorów dodano dwie nowe barwy: niebieską Turbo i czerwoną Tango. Wersja Coupé ma teraz karbonowy dach o strukturze włókna węglowego, obniżający masę pojazdu o prawie 4 kg.
Poziome linie i ciemne kolory zdominowały wnętrze odświeżonego Audi RS 5. Sportowe fotele RS standardowo pokryte są Alcantarą i skórą lub opcjonalnie w całości skórą Finenappa. Pakiet stylistyczny RS z czerwonymi lub szarymi akcentami jest również dostępny na życzenie. Niektóre elementy wnętrza, takie jak kierownica, dźwignia zmiany biegów czy oparcia kolan, pokryte są Alcantarą z czerwonymi lub szarymi, kontrastowymi przeszyciami.
10,1-calowy ekran MMI touch display z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej
Nowa koncepcja obsługi obu wersji RS 5 skoncentrowana jest wokół 10,1-calowego ekranu MMI touch display z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej, który zwrócony jest delikatnie w stronę kierowcy. Jeśli samochód wyposażony jest w najwyższą wersję systemów infotainment, system MMI navigation plus, widok ekranu RS daje kierowcy wgląd w temperaturę układu napędowego, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, mechanizm różnicowy quattro sport oraz ciśnienie i temperaturę opon.
W opcjonalnym wirtualnym kokpicie Audi virtual cockpit plus (przekątna ekranu: 12,3 cala), kierowca wybierać może różne wersje wyglądu ekranu. Jeden z nich to ekran RS wyświetlający skalę prędkości obrotowej w postaci kąta, w którego wnętrzu znajduje się wskaźnik zmiany biegów. Gdy prowadzący pojazd naciśnie przycisk RS MODE na kierownicy, wybrać może jeden z dwóch zindywidualizowanych trybów RS. Wtedy też włącza się ekran RS, pokazując np. maksymalne wartości siły przeciążenia g. Opcjonalny wyświetlacz informacji na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, wyposażony został w specjalną grafikę RS.
Silnik 2.9 TFSI biturbo V6 wytwarza moc 331 kW (450 KM) i dostarcza 600 Nm momentu obrotowego dostępnego już przy 1900 obr./min. Obie wersje modelowe od 0 do 100 km/h przyspieszają w 3,9 sekundy i mogą rozpędzić się do 280 km/h.
Ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic, przenosi moc silnika wprost do stałego napędu na cztery koła quattro. Kierowca może samodzielnie zmieniać biegi przy pomocy nowych, teraz większych, aluminiowych manetek przy kierownicy. Układ napędowy quattro, niezależnie od warunków atmosferycznych, zapewnia obu wersjom RS dodatkową ilość trakcji, dynamiki i stabilności.
Obie wersje RS 5 standardowo wyposażone są w twarde zawieszenie RS sport. Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy DRC oraz kontrolą stabilizacji nadwozia. Zawieszenie to bazuje na stalowych sprężynach oraz na regulowanych w trzech stopniach amortyzatorach, połączonych ze sobą po przekątnej przewodami olejowymi i centralnym zaworem. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koła przedniego toczącego się po zewnętrznym łuku. Technika ta wzmacnia amortyzację koła i redukuje wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie.
Standardowo montowany system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oprócz znanych już trybów comfort, auto i dynamic, oferuje dwa nowe tryby: RS1 i RS2. Po ustawieniu przez kierowcę właściwości obu trybów (w zależności od osobistych preferencji) i zapisaniu ich w pamięci auta, można je włączyć bezpośrednio za pomocą przycisku "RS MODE" na kierownicy, bez konieczności ponownego uruchamiania systemu MMI touch. Audi drive select ma dostęp do danych elementów technicznych takich jak silnik, skrzynia biegów, amortyzatory, układ kierowniczy, sportowy dyferencjał i dźwięk silnika.
Odmłodzone Audi RS 5 wyposażone jest standardowo w felgi 19-calowe. Nowe felgi 20-calowe dostępne są na życzenie. Występują one w trzech wariantach, z których jeden jest malowany w całości na błyszczącą czerń, a drugi na matowy brąz. W standardowym układzie hamulcowym stalowe tarcze obejmowane są przez zaciski pomalowane na czarno lub na czerwono. Alternatywnie, dla osi przedniej Audi oferuje tarcze ceramiczne z dodatkiem włókien węglowych. W tym wypadku zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie.
Topowa wersja systemów infotainment MMI navigation plus do obsługi swych wielu funkcji wykorzystuje nową jednostkę centralną - modularną platformę systemów infotainment trzeciej generacji MIB 3. Oferta Audi connect dodaje do systemu nawigacji gamę usług online. Standardowo na pokładzie samochodu znaleźć można ponad 30 systemów wsparcia kierowcy. Wiele innych dostępnych jest jako indywidualne opcje albo w ramach dostępnych na życzenie pakietów Drive i Park.
Audi RS 5 Sportback i Coupé od 83,5 tys. euro
Nowe wersje Audi RS 5 wkrótce trafią do sprzedaży w Niemczech i innych europejskich krajach. Zarówno w przypadku wariantu Sportback, jak i Coupé, ceny zaczynają się od 83,5 tys. euro.
Dołącz do dyskusji: Audi: sportowe RS 5 Sportback i Coupé po liftingu (wideo)