Audi pokazało nowego SUV-a Audi Q8 (wideo)
Koncern Audi zaprezentował samochód Audi Q8, łączący w sobie cechy czterodrzwiowego, luksusowego coupé z wszechstronnością dużego SUV-a. Na rynkach europejskich Audi Q8 pojawi się w III kwartale 2018 r.
Audi Q8 ma 4,99 m długości, 2 m szerokości i 1,71 m wysokości, a więc jest szerszy, ale jednocześnie krótszy i niższy niż siostrzane Audi Q7. Prawie 3 metry rozstawu osi sprawiają, że samochód oferuje przestronne wnętrze. Na życzenie dostępny jest system trzech przesuwanych wzdłuż foteli z tyłu. Ze złożonymi oparciami z tyłu, przestrzeń bagażowa kryjąca się pod klapą bagażnika ma 1755 litrów.
W Q8 zastosowano nową osłonę chłodnicy Singleframe w ośmiokątnej stylistyce. Wygląd samochodu podkreśla pionowo ustawiony grill wraz z wysuniętym mocno do przodu frontowym spojlerem oraz mocno zaakcentowane wloty powietrza. Linia dachu opada ku tyłowi i przechodzi w delikatnie pochylone słupki D. Całość wygląda jakby opierała się o blistery quattro umieszczone powyżej nadkoli, w których mogą kryć się maks. 22-calowe koła. Spojler, listwy wykańczające nadkola, listwy drzwi i dyfuzor mają kontrastowe kolory, co ma podkreślać off-roadowy wygląd auta.
Drogę przed samochodem oświetlają standardowe reflektory diodowe lub dostępne opcjonalnie reflektory diodowe HD Matrix LED. Światła tylne połączone są ze sobą wąskim, świetlnym pasmem. Podobnie jak to było w modelu Audi quattro, tłem dla tego pasma jest czarna powierzchnia. W Audi Q8 można aktywować różne funkcje świetlne i oglądać je stojąc na zewnątrz auta. Właściciel samochodu musi w tym celu pobrać na swego smartfona aplikację myAudi.
Czysto mechaniczny centralny dyferencjał standardowo przenosi moc silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeśli zachodzi taka potrzeba, przekierowuje więcej momentu obrotowego na oś z lepszą trakcją. Zawieszenie z układem kontroli tłumienia jest w tym aucie standardem. Opcjonalnie, w zestawieniu z komfortowym lub sportowym zestrojeniem, Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia. W zależności od sytuacji drogowej lub od preferencji kierowcy, może ono podnieść całą karoserię o ok. 90 milimetrów.
Obok standardowego, progresywnego układu kierowniczego, zmieniającego przełożenie na bardziej bezpośrednie w zależności od kąta skrętu kierownicy, Audi oferuje również opcjonalny układ czterech kół skrętnych. Układ ten może przy małych prędkościach skręcić koła tylne pod kątem maks. 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co poprawia zwrotność samochodu. Może również skręcić je pod takim samym kątem w kierunku tym samym co kierunek skrętu pojazdu przy prędkościach wyższych. To z kolei wpływa na poprawę stabilności na drodze.
Wszystkie systemy jezdne są wydajne dzięki nowej technice mild hybrid (MHEV). 48-woltowy podstawowy układ elektryczny zawiera dwa moduły: akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania system ten może odzyskać do 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technika MHEV pozwala na długie fragmenty jazdy w trybie tzw. żeglowania, z wyłączonym silnikiem. W takiej sytuacji, system start-stop zaczyna działać przy prędkości 22 km/h.
Centralnym elementem wnętrza Q8 jest dotykowy, górny wyświetlacz systemu MMI touch response. Mający wygląd czarnego panelu ekran, gdy jest wyłączony zlewa się z również czarną powierzchnią otoczenia. Na szerokiej konsoli na tunelu środkowym umieszczono dźwignię zmiany biegów skrzyni tiptronic. W ciemnościach, opcjonalne oświetlenie konturowe wyznacza kontury linii stylistycznych wnętrza i podświetla trójwymiarowy, wycięty laserowo symbol czterech pierścieni ponad schowkiem na rękawiczki. Inne dostępne opcje dla wnętrza pojazdu to dopasowujące się do pasażera, wentylowane fotele konturowe z funkcją masażu, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja oraz pakiet poprawiający jakość powietrza wewnątrz.
W Audi Q8, dzięki udostępnionej w nim koncepcji operacyjnej MMI touch response, niemal każdą funkcję można wywołać na jednym z dwóch dużych wyświetlaczy. Wyświetlacz górny, o przekątnej 10,1 cala, służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Natomiast ekranu dolnego, o przekątnej 8,6 cala, kierowca używa do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu. W trakcie tej ostatniej czynności, nadgarstek kierowcy spoczywa na dźwigni zmiany biegów.
Reakcja haptyczna oraz charakterystyczne kliknięcie potwierdzają aktywowanie funkcji palcem. Sterowanie naturalnie wypowiadanym językiem przekształca Audi Q8 w inteligentnego partnera dialogowego. Kierowcy mogą formułować polecenia. System zrozumie zdanie np. "jestem głodny" i w odpowiedzi wskaże najbliższe restauracje.
Wszystkie wskaźniki wyświetlane są na ekranie cyfrowego kokpitu – Audi virtual cockpit. Na ekranie o przekątnej 12,3 cala wywołać można z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej dwa widoki. Opcjonalna wersja plus oferuje widok trzeci – sportowy. Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, również prezentuje najważniejsze informacje, w tym prowadzenie po obranym przez nawigację pasie jazdy.
Na niektórych rynkach, Audi Q8 standardowo wyposażane będzie w rozbudowany system infotainment - MMI navigation plus. W jego skład wchodzi moduł transferu danych Audi connect pracujący w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji potrafi, bazując na poprzednich podróżach, rozpoznać preferencje kierowcy i dzięki temu udzielać mu inteligentnych podpowiedzi. Usługi sieciowe Audi connect dodają funkcji predyktywnych do procesu planowania trasy. Pozwala to dwóm serwisom Car-to-X - informacjom o znakach drogowych i informacjom o niebezpieczeństwach - wykorzystywać inteligencję rozproszonego roju floty Audi. Opcjonalna funkcja Audi connect key umożliwia kierowcy otwieranie i zamykanie samochodu oraz jego uruchamianie przy pomocy kompatybilnego smartfona z systemem Android. Zindywidualizowane profile użytkowników pozwalają na ustalenie 400 preferowanych ustawień dla wielu kierowców jednego samochodu. Kierowcy mogą również, wykorzystując aplikację myAudi, przenosić do systemu nawigacji swoje własne cele, odtwarzać streaming muzyczny oraz przenosić kalendarz ze smartfona wprost do systemu MMI.
Audi Q8 oferuje funkcje Audi phone box i voice-over LTE, a także system muzyczny Bang & Olufsen Advanced Sound System, który odtwarza trójwymiarowe dźwięki trafiające do słuchaczy na wszystkich pięciu miejscach.
Z kolei wśród systemów bezpieczeństwa są m.in. adaptacyjny tempomat - adaptive cruise assist, asystent wydajności, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360 stopni. Nowym rozwiązaniem będzie funkcja automatycznego wjazdu do garażu - remote garage pilot, która zacznie być montowana w Audi Q8 w 2019 r. Funkcja ta pozwala na autonomiczne wprowadzanie i wyprowadzanie SUV-a z garażu pod nadzorem kierowcy. Kierowca wysiada wtedy z samochodu jeszcze przed bramą garażową, a następnie aktywuje system na swoim smartfonie z aplikacją myAudi. Podobnie działa funkcja automatycznego parkowania – remote parking pilot. Za prawidłowym działaniem wszystkich tych systemów stoi centralny sterownik systemów wspomagania kierowcy. Nieustannie przetwarza on różne modele otoczenia i używa tych informacji do zarządzania powyższymi systemami. Niezbędne dane są pobierane – w zależności od wybranej opcji wyposażenia – z maks. 5 czujników radarowych, 6 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych oraz ze skanera laserowego.
Dołącz do dyskusji: Audi pokazało nowego SUV-a Audi Q8 (wideo)