Amazon odczuł inflację. Spadek wpływów poza USA i Kanadą, strata wskutek inwestycji w startup
W pierwszym kwartale br. przychody Amazona zwiększyły się o 7,3 proc. do 116,44 mld dolarów, przy czym na rynkach poza USA i Kanadą oraz Amazon Web Services nastąpił spadek. Koncern zanotował 3,84 mld dolarów straty, ponieważ odpisał 7,6 mld dolarów inwestycji w startup motoryzacyjny Rivian. W handlu posesyjnym akcje Amazona taniały o prawie 10 proc.
Przychody Amazona ze sprzedaży produktów(czyli m.in. własnego sklepu na platformie internetowej i sklepów stacjonarnych (rok do roku zmalały z 57,49 do 56,45 mld dolarów.
Amazon Web Services z dużym wzrostem
Z kolei wpływy ze sprzedaży usług zwiększyły się z 51,03 do 59,99 mld dolarów. Składają się na nie m.in. prowizje i opłaty od sprzedawców handlujących na Amazonie, opłaty za Amazon Prime i za Amazon Web Services. Przychody z tej ostatniej usługi są klasyfikowane osobno - rok do roku poszły w górę z 13,5 do 18,44 mld dolarów, a zysk operacyjny wzrósł z 4,16 do 6,52 mld dolarów.
Przychody reklamowe w zeszłym kwartale sięgnęły 8,17 mld dolarów (przed rokiem koncern jeszcze nie wyszczególniał ich w sprawozdaniu finansowym, natomiast w czwartym kwartale ub.r. sięgnęły 31 mld dolarów).
Pozostała działalność koncernu wylądowała na minusie operacyjnym. Przychody koncernu w Ameryce Północnej, czyli USA i Kanadzie, zwiększyły się z 64,37 do 69,24 mld dolarów, a wynik operacyjny zmalał z 3,45 mld dolarów zysku do 1,57 mld dolarów straty.
Natomiast na pozostałych rynkach nastąpił spadek wpływów sprzedażowych z 30,65 do 28,76 mld dolarów i wyniku operacyjnego z 1,25 do 1,28 mld dolarów.
Koncern zaznaczył, że niekorzystne dla niego zmiany kursów walut obniżyły w zeszłym kwartale wartość łącznych przychodów o 1,8 mld dolarów. Bez uwzględnienia tej korekty wpływy zwiększyłyby się o 9 proc.
Szef Amazona o inflacji i zaburzeniach łańcuchów dostaw
Wydatki operacyjne Amazona zwiększyły się dużo mocniej niż wpływy sprzedażowe - o 13,2 proc. do 112,77 mld dolarów. Kwotowo najmocniej wzrosły koszty sprzedaży (z 62,4 do 66,5 mld dolarów) i dostaw (z 16,53 do 20,27 mld dolarów).
Nakłady na technologię i treści poszły w górę z 12,49 do 14,84 mld dolarów, a na sprzedaż i marketing- z 6,21 do 8,32 mld dolarów.
W konsekwencji zysk operacyjny koncernu zmalał z 8,86 do 3,67 mld dolarów. Wolne przepływy pieniężne w ostatnich czterech kwartałach wyniosły 18,6 mld dolarów, wobec 26,4 mld dolarów rok wcześniej.
Andy Jassy, szef Amazona, w swoim komentarzy podkreślał pozytywne średnioroczne dynamiki wyników koncernu w ostatnich dwóch latach. Przyznał, że dla firmy priorytetem nie jest już rozwój pod względem wielkości fizycznych powierzchni handlowych i magazynowych oraz liczby pracowników.
- Teraz nasze zespoły są skupione na polepszaniu produktywności i efektywności kosztowej w całej naszej sieci dostawczej. Wiemy, jak to robić i robiliśmy w przeszłości - podkreślił.
- Może to zająć pewien czas, zwłaszcza że pracujemy w warunkach trwającej presji w zakresie inflacji i łańcuchów dostaw - zaznaczył.
7,6 mld dolarów odpisu dot. Rivian
Rentowność Amazona na poziomie netto obciążyło przede wszystkim 8,57 mld dolarów wydatków nieoperacyjnych (wobec 1,7 mld dolarów wpływów przed rokiem). Na tę kwotę złożyło się 7,6 mld dolarów odpisu wartości udziałów w startupie Rivian Automotive, w który koncern pierwszy raz zainwestował w 2019 roku.
Ponadto w zeszłym kwartale Amazon zapłacił 1,42 mld dolarów podatku dochodowego, a rok wcześniej miał zysk podatkowy wysokości 2,15 mld dolarów.
W konsekwencji wynik netto poszedł w dół z 8,11 mld dolarów zysku do 3,84 mld dolarów straty.
Na koniec marca br. aktywa Amazona wynosiły 410,77 mld dolarów, wobec 420,55 mld dolarów rok wcześniej. Wycena posiadanych papierów wartościowych zmalała z 59,83 do 29,99 mld dolarów, natomiast wartość nieruchomości i wyposażenia wzrosła ze 160,28 do 168,47 mld dolarów.
Koncern miał 36,39 mld dolarów wolnych środków pieniężnych, minimalnie więcej niż rok wcześniej.
Wyniki Amazona okazały się niższe od oczekiwań analityków zwłaszcza w zakresie rentowności: rynek oczekiwał 8,36 dolara zysku na akcję, a firma zanotowała 7,56 dolara straty.
Ponadto prognozuje, że w drugim kwartale br. osiągnie między 116 a 121 mld dolarów przychodów, a średnia prognoz analityków to 125,5 mld dolarów.
W konsekwencji w handlu posesyjnym na giełdzie akcje Amazona taniały o prawie 10 proc. Od początku br. kurs koncernu zmalał o 15,15 proc., jego kapitalizacja wynosi obecnie 1,57 bln dolarów.
W Polsce platforma internetowa Amazona w pełni została uruchomiona w marcu ub.r., a październiku udostępniła u nas usługę Amazon Prime.
Natomiast od prawie dekady koncern rozwija w Polsce centra dystrybucyjne, obecnie ma 10 takich obiektów. Zarządzająca nimi spółka Amazon Fullfilment Poland w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 20,2 proc. do 4,41 mld zł i zysku netto z 28,67 o 111,16 mln zł. Firma zatrudniała już 22 tys. pracowników, o 4,7 tys. więcej niż przed rokiem.
Dołącz do dyskusji: Amazon odczuł inflację. Spadek wpływów poza USA i Kanadą, strata wskutek inwestycji w startup