Allegro ma 19 mln kupujących. 40 proc. więcej z reklam, spadki za granicą
Grupa Allegro przy wzroście przychodów w Polsce o jedną piątą dalej zwiększa zyskowność. Przychody z reklam rosną o prawie 40 proc. Natomiast na rynkach zagranicznych zanotowała spadek wpływów o 30 proc. i 101 mln zł kwartalnej skorygowanej straty EBITDA.
W Polsce na platformach grupy Allegro sprzedano w zeszłym kwartale produkty o wartości 13,27 mld zł, o 10,5 proc. więcej niż przed rokiem. Firma podała w komunikacie, że ponad jedna trzecia sprzedaży przypadła na kategorie Supermarket oraz Zdrowie i Uroda
Na platformach firmy zakupy robiło 14,5 mln użytkowników (wobec 13,8 mln rok wcześniej), każdy przez kwartał wydał średnio 3 699 zł (to 7,3 proc. więcej rok do roku). - Tempo wzrostu GMV w Polsce było wyraźnie szybsze od nominalnej sprzedaży detalicznej w kraju w trzecim kwartale. Choć generalnie konsumenci są mniej chętni, by kupować droższe produkty, na Allegro wydali więcej niż rok temu, korzystając z atrakcyjnych cen i zapewnianego przez sprzedawców ogromnego wyboru - komentuje Roy Perticucci, prezes Allegro.
Reklama mocno w górę, spadek we własnym sklepie Allegro
Przychody marketplace’owe grupy Allegro w Polsce zwiększyły się o 19,3 proc. do 1,56 mld zł, te z reklam - o 37,6 proc. do 196,5 mln zł, a z porównywarki cenowej Ceneo - o 4,5 proc. do 44,8 mln zł. Wskaźnik take rate (czyli część ceny produktu pobierana przez Allegro w prowizji i innych opłatach) zwiększył się z 11,06 do 11,87 proc. Natomiast przychody własnego sklepu Allegro na tej platformie zmalały o 15,3 proc. do 92,7 mln zł przy marży brutto wynoszącej 10,86 proc.
Na działalność operacyjną w naszym kraju firma przeznaczyła 1,2 mld zł, o 12,6 proc. więcej niż przed rokiem, z czego koszty netto dostaw poszły w górę o 27,7 proc. do 526,1 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 32,4 proc. do 778 mln zł, a skorygowana marża EBITDA - z 36,11 do 39,87 proc.
- Wyniki Allegro za trzeci kwartał w Polsce były naprawdę wyjątkowe: skorygowana marża EBITDA w stosunku do GMV wyniosła 5,86% czyli o prawie 1 punkt procentowy więcej rok do roku, a wskaźnik długu do skorygowanego zysku EBITDA obniżył się do akceptowalnego poziomu 2,17x - podkreśla Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Nierentowna pozostaje natomiast działalność zagraniczna grupy Allegro, prowadzona od wiosny ub.r., gdy firma sfinalizowała przejęcie za 890 mln euro spółek Mall Group i WE|DO CZ działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. W zeszłym kwartale grupa miała tam 4,5 mln aktywnych kupujących, każdy wydał średnio 842 zł.
Sprzedaż brutto zmalała rok do roku o 10,7 proc. do 798,7 mln zł, przychody - o 29,6 proc. do 489 mln zł, a wskaźnik take rate - z 11,89 do 9,92 proc. Skorygowana strata EBITDA podwoiła się, rosnąc z 50,3 do 100,9 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Nasze inicjatywy w ramach programu kontroli kosztów pod nazwą ‘Fit to Grow’ pomogły nam ograniczyć wydatki, podczas gdy skupiamy się na jak najlepszym wykorzystaniu naszych możliwości logistycznych i technologicznych. Praca nad przekształceniem marek Grupy Mall w bardziej coraz bardziej efektywnych sprzedawców na nowych platformach Allegro w regionie idzie pełną parą i pomaga stopniowo ograniczać straty w Mallu - zaznacza Jon Eastick.
Będą kolejne zagraniczne wersje Allegro
W maju br. uruchomiono czeską wersję Allegro. Obecnie korzysta z niej prawie 800 tys. kupujących, a sprzedaż brutto w trzecim kwartale br. wyniosła 195 mln zł, czyli 3,4 raza więcej niż kwartał wcześniej.
- Oprócz przygotowań do szczytu sezonu zakupowego nasz zespół pracuje nad uruchomieniem naszych platform w Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji w 2024 r., wykorzystując sukces Allegro.cz jako punkt odniesienia. Chcemy, by w przyszłym roku o tej porze klienci już z całej Europy Środkowej wybierali prezenty świąteczne na Allegro - mówi Roy Perticucci, prezes Allegro.
Cała grupa Allegro w zeszłym kwartale zwiększyła przychody o 4,8 proc. do 2,43 mld zł i skorygowany zysk EBITDA o 26 proc. do 677 mln zł.
Natomiast wynik operacyjny poszedł w górę z 2,04 mld zł straty do 378 mln zł zysku, a wynik netto - z 2,2 mld zł straty do 241,7 mln zł zysku. W trzecim kwartale ub.r. rentowność firmy mocno obciążył odpis w wysokości 2,293 mld zł dotyczący wartości aktywów Mall Group i WE|DO (Allegro przyznało, że kupiło je na szczycie cyklu rynkowego, a wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”).
- Przy coraz niższej dźwigni finansowej oraz dzięki niedawnemu przedłużeniu naszych linii kredytowych do 2027 r. mamy teraz jeszcze większą elastyczność w inwestowaniu w innowacje stymulujące wzrost i zwiększające możliwości dostaw w krajach, w których działamy. Pomoże nam to zapewnić wzrost w dłuższym terminie przy wiodących na rynku marżach, zgodnie z naszymi założeniami - zapewnia Jon Eastick.
Na początku listopada grupa Allegro o dwa lata, do października 2027 roku, przesunęła termin zwrotu 6,5 mld zł kredytów. Na koniec września br. miała 5,34 mld zł zadłużenia netto, o 14,8 proc. mniej niż na koniec ub.r. (6,27 mld zł).
Kurs akcji Allegro w dół
Wyniki Allegro chłodno przyjęli inwestorzy giełdowi - na początku czwartkowej sesji akcje spółki taniały o ok 7 proc. Jej kurs od początku stycznia i tak urósł o jedną piątą. W maju na krótko przekroczył 38 zł, natomiast w czwartek o godz. 10 wynosił 30,48 zł.
Głównymi akcjonariuszami Allegro są fundusze Permira (24,88 proc. kapitału i głosów na walnym) oraz Cidinan (21,59 proc.).
Dołącz do dyskusji: Allegro ma 19 mln kupujących. 40 proc. więcej z reklam, spadki za granicą