Alior Bank przyspiesza realizację strategii „Cyfrowego buntownika”. Zysk netto wzrósł do 189,9 mln zł
Co trzecia pożyczka udzielana przez internet czy weryfikowanie tożsamości klienta poprzez biometrię to cele, które część instytucji finansowych może osiągnąć już w perspektywie 2–3 lat. Tak jest w przypadku Alior Banku, który łączy przyspieszoną realizację strategii „Cyfrowego buntownika” ze znacznie lepszymi od oczekiwań wynikami finansowymi. Bank chce się skoncentrować przede wszystkim na tych klientach, którzy korzystają z kanałów cyfrowych i dokonują transakcji bezgotówkowych.
Zysk netto grupy Alior Banku w trzecim kwartale 2017 roku wzrósł do 189,9 mln zł z 87 mln zł - poinformował bank w komunikacie. Zysk banku okazał się 24 proc. powyżej oczekiwań rynku, który spodziewał się, że wyniesie on 153,7 mln zł.
Zysk netto w III kwartale 2017 roku wzrósł 118 proc. rdr i 90 proc. kdk.
Po trzech kwartałach 2017 roku zysk netto wynosi 372,2 mln zł, czyli jest 50 proc. wyższy niż rok wcześniej.
W III kwartale poziom zwrotu z kapitału własnego (ROE) wyniósł 11,7 proc., podczas gdy w II kwartale wskaźnik ten wynosił 6,3 proc. Bank podał, że po uwzględnieniu docelowych synergii wynikających z połączenia z Bankiem BPH (i po korekcie o koszty integracji) ROE w III kwartale wyniosłoby 11,9 proc.
Wynik odsetkowy banku w III kwartale wyniósł 723,8 mln zł i był zgodny z oczekiwaniami analityków, którzy liczyli, że wyniesie on 728,8 mln zł (w przedziale oczekiwań 720-736 mln zł). Wynik odsetkowy wzrósł 48 proc. rdr i 1 proc. kdk.
Marża odsetkowa netto po trzech kwartałach 2017 r. wyniosła 4,7 proc.
Wynik z prowizji w III kwartale 2017 roku wyniósł 103,2 mln zł i był 13 proc. poniżej oczekiwań rynku, który spodziewał się 118 mln zł (oczekiwania wahały się od 109 mln zł do 121,1 mln zł). Wynik z prowizji wzrósł 35 proc. rdr i spadł 13 proc. kdk.
Koszty wyniosły 404,1 mln zł i okazały się 19 proc. niższe niż oczekiwał rynek (498,8 mln zł). Koszty wzrosły 36 proc. rdr i spadły 20 proc. kdk.
Cyfrowa bankowość to tańsze usługi i niższe koszty dla banków
– Będziemy z wielką determinacją realizować wszystkie obszary strategii „Cyfrowego buntownika”. Myślę, że wyniki III kwartału pokazują naszą determinację i to, że plan, który postanowiliśmy wdrażać, nam się udaje – mówi Filip Gorczyca, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Strategię na lata 2017–2020 Alior Bank ogłosił w marcu tego roku, a już na początku października zapowiedział jego przyspieszenie. Plan poza celami czysto finansowymi zakłada m.in. koncentrację na tych klientach, którzy korzystają z kanałów cyfrowych i transakcji bezgotówkowych, oraz zastosowanie biometrii (analizy rysów i proporcji twarzy i parametrów głosu) do identyfikacji klienta przy komunikacji wideo czy telefonicznej. Bank chce do 2020 roku pozyskiwać 30 proc. klientów, dla których będzie bankiem podstawowym, drogą elektroniczną, otwierać w ten sposób połowę kont oszczędnościowych oraz udzielać co trzeciej pożyczki.
Bank ma także ambicję stać się bankiem pierwszego wyboru dla mikro- i małych firm. Ponadto dzięki pomyślnej realizacji strategii Alior Bank dołączy do grona najlepszych i najbardziej innowacyjnych banków w Europie, jednocześnie stając się najefektywniejszym bankiem na rynku krajowym.
– Wyniki Alior Banku za III kwartał były bardzo dobre, osiągnęliśmy zysk netto za ostatnie 3 miesiące w wysokości 190 mln zł, przekraczając nie tylko najwyższe prognozy analityków, lecz nawet zysk osiągnięty w całym I półroczu – mówi Filip Gorczyca. – Na tle sektora wyniki prezentują się bardzo dobrze, również z perspektywy wskaźnika zwrotu na kapitale. Za III kwartał ten wskaźnik wyniósł 11,7 proc. – to poziom, który zbliża nas do celu strategicznego, który wyznaczyliśmy na 2019 rok, żeby osiągnąć wskaźnik ROE w wysokości 14 proc.
Strategia Alior Banku zakłada też, że w ramach segmentu klienta biznesowego celem jest zwiększenie alokacji kapitału na segment mikro- i małych przedsiębiorstw z 31 proc. obecnie do 47 proc. w 2020 roku. Zwiększenie ekspozycji na małe i średnie przedsiębiorstwa ma pozwolić na przyspieszenie osiągnięcia celu ROE na poziomie 14 proc. w 2019 roku.
Skonsolidowany zysk netto Alior Banku w III kwartale 2017 roku wzrósł do 190 mln zł z 87 mln zł.
– Wyniki były lepsze od konsensusu rynkowego z kilku powodów. Po pierwsze, dokonaliśmy podsumowania procesu integracji z wydzieloną częścią banku BPH. Wynika z niego, że faktyczne synergie są wyższe, a koszty integracji w latach 2016–2017 o 62 mln zł niższe niż założone. Dokonaliśmy więc rozwiązania rezerwy restrukturyzacyjnej w wysokości 27 mln zł, czyli po uwzględnieniu efektu podatkowego dało to 21 mln zł wpływu na wynik – dodaje wiceprezes Alior Banku. – Było też kilka innych pozytywnych zdarzeń jednorazowych, które miały miejsce w III kwartale, one dotyczyły przede wszystkim kosztów działania banku.
Ostatecznie koszty okazały się niższe od tych, których spodziewał się rynek, o ponad 90 mln zł i wyniosły 404 mln zł. Wynik odsetkowy wzrósł o 48 proc. rok do roku do prawie 724 mln zł, a prowizyjny – o 35 proc. w ujęciu rocznym do ponad 103 mln zł, choć w tym ostatnim przypadku analitycy spodziewali się wyższej kwoty.
Analitycy także zwracają uwagę na to, że Alior Bank utrzymał wysokie tempo wzrostu. Wolumen kredytowy brutto (uwzględniający spłaty kredytów) zwiększył się o 1,4 mld zł. Tym samym w ciągu dziewięciu miesięcy od początku roku bank udzielił finansowania brutto w wysokości 5 mld zł, co oznacza, że już po trzech kwartałach zrealizował strategiczny cel wynoszący 5–6 mld zł rocznie.
Dołącz do dyskusji: Alior Bank przyspiesza realizację strategii „Cyfrowego buntownika”. Zysk netto wzrósł do 189,9 mln zł