Agora zarabia mniej z reklam w prasie. „Zmiana polityki reklamowej spółek Skarbu Państwa”
W II kwartale br. „Gazeta Wyborcza” zarobiła ze sprzedaży reklam i ogłoszeń aż o 6,5 mln zł mniej niż rok wcześniej. W segmencie prasowym spółka zanotowała przychody na poziomie 73,8 mln zł, co oznacza spadek aż o 8,2 proc.
Od stycznia do czerwca br. Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1,6 proc. do 584,7 mln zł oraz 11,1 mln zł straty netto. Na przychody złożyły się w największym stopniu wpływy z usług reklamowych, które wzrosły w skali roku o 1,9 proc., do 272,2 mln zł. Procentowo najbardziej zmalały przychody firmy z działalności filmowej, sprzedaży reklam prasowych i wydawnictw (o 6,3 proc., do 68,9 mln zł).
W segmencie prasa spółka zanotowała przychody na poziomie 73,8 mln zł, co oznacza spadek o 8,2 proc. W II kwartale dziennik „Gazeta Wyborcza” zarobił ze sprzedaży reklam i ogłoszeń o 6,4 mln zł mniej niż rok wcześniej, czyli o 21,3 proc.
Agora podała, że w przypadku wydatków na reklamę w prasie negatywnym czynnikiem, jest zmiana polityki w zakresie gospodarowania budżetami reklamowymi przez instytucje i spółki Skarbu Państwa.
- Szacujemy, że generalnie wydatki tych reklamodawców zostały ograniczone o kilkadziesiąt procent. Udział wydatków tych podmiotów w całości naszych przychodów reklamowych nie jest wysoki i zamyka się, podobnie jak w przypadku całego rynku, mniej więcej w przedziale 2-3 proc. Natomiast w przypadku działalności prasowej jest on wyższy i trudno zastąpić go innymi reklamodawcami. To wpłynęło na stratę naszego udziału w rynku reklamy prasowej, bo w Gazecie Wyborczej spadek w II kwartale wyniósł 18,5 proc. wobec spadku rynku na poziomie 16 proc. - powiedział podczas piątkowej konferencji Bartosz Hojka, prezes Agory.
Agora zanotowała także wzrost kosztów o 2,9 proc. Hojka wyjaśniał ten wzrost wyższymi cenami zakupu kopii filmowych, wyższymi czynszami w kinach oraz wyższymi kosztami pośrednictwa w sprzedaży reklamy.
Spółka postanowiła skorygować swoje szacunki wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce. "Po analizie dostępnych danych rynkowych spółka szacuje, iż w całym 2016 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce może wzrosnąć w przedziale od 2 do 4%" - podała Agora.
Ponadto zakłada dynamikę wzrostu wydatków na reklamę TV na 2-4%, w internecie na 8-10%, radio 3-5%, w reklamie zewnętrznej na 3-6%, w segmencie kino 4-6%. Spadki rzędu od -7% do -10% spodziewane są w segmencie czasopism oraz od -16% do -19% w segmencie gazet.
Na pytanie o przyczyny niskiej dynamiki wydatków reklamowych w telewizji w II kwartale, Grzegorz Kossakowski członek zarządu spółki odpowiedział: "Poza czynnikami wskazanymi wcześniej, odpowiada za to zmniejszenie wydatków części reklamodawców ze względu na niepewność regulacyjną. Chodzi przede wszystkim o podmioty z branży finansowej, zwłaszcza ubezpieczeniowej, a także z segmentu sprzedaży detalicznej".
- Ta sytuacja może się utrzymać tak długo, jak utrzymuje się niepewność w obszarze regulacji prawnych. Na dzisiaj nasza najlepsza wiedza skłania nas do zweryfikowania prognoz dla rynku - dodał.
Agora jest m. in. wydawcą "Gazety Wyborczej" - największej polskiej gazety opiniotwórczej - oraz czasopism. Do grupy należą także serwisy internetowe, radiostacje, firma reklamy zewnętrznej AMS, operator kin Helios, drukarnie oraz Stopklatka TV. Spółka zajmuje się również koprodukcją i dystrybucją filmową.
Dołącz do dyskusji: Agora zarabia mniej z reklam w prasie. „Zmiana polityki reklamowej spółek Skarbu Państwa”
A jedni i drudzy reprezentują Naród i płacą pieniędzmi z naszych podatków.