Agora: Zadaniem dla spółek medialnych jest budowanie społecznej świadomości tematów związanych z ESG
Grupa Agora ocenia, że naturalnym dla spółek medialnych zadaniem jest budowanie społecznej świadomości tematów związanych z ESG, ale również uwrażliwianie odbiorców na kwestie etyczne, które są związane z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju - powiedziała PAP Biznes menedżer ds. ESG w Grupie Agora, Anna Fidos.
Zdaniem Fidos spółki powinny przede wszystkim koncentrować się na tym, co do strategii zrównoważonego rozwoju mogą wdrożyć na podstawie specyfiki własnej działalności. W przypadku Agory jest to litera "S", czyli kwestie społeczne – immanentna część działalności mediów.
"To media pełnią kluczową rolę w dostarczaniu informacji na temat problemów współczesnego świata, które w znacznym stopniu, pośrednio i bezpośrednio dotyczą zagadnień ESG. Media, dostarczając informacje i kreując przekaz, pełnią rolę powszechnego edukatora, budują świadomość społeczną na dany temat. Dzięki szerzeniu wiedzy o zagadnieniach ESG mogą przyczyniać się do zmian konsumpcyjnych, wytwarzając tym samym nacisk na biznes, chociażby w obszarze działań prośrodowiskowych, co – zarówno w skali lokalnej jak i globalnej – może realnie wpływać na otoczenie" – powiedziała Fidos.
"Tak jak firmy z każdej innej branży, organizacje medialne stoją przed podobnym wyzwaniem w kwestiach środowiskowych. Oczywiste jest, że dla każdej z nich wyzwania są jednostkowe, zależne od specyfiki biznesu. Grupa Agora, reprezentując branżę medialno-rozrywkową, łączy w sobie prasę drukowaną i cyfrową, radio, internet, wydawnictwo książkowe i muzyczne, przemysł kinowy, produkcję i dystrybucję filmów, reklamę zewnętrzną czy biznes gastronomiczny. Każdy z tych obszarów mierzy się z innymi wyzwaniami i możliwościami" – dodała.
Jak wskazała, najlepiej obrazuje ten fakt tworzenie planów wprowadzenia rozwiązań gospodarki o obiegu zamkniętym do procesów zarządzania organizacją.
"Poddając tę kwestię podstawowej analizie, widzimy już, że inne wyzwania czekają drukarnię, która generuje znaczące ilości odpadów papierowych, a działalność gastronomiczną czy barową, które mierzą się głównie z odpadami zmieszanymi i bioodpadami. Gdy skutki zmian klimatu, już znacznie dotkliwiej niż teraz, zaczną pozbawiać nas surowców i dóbr materialnych – niezależnie od branży, uniemożliwi to prowadzenie biznesu. Przy problemach z dostępnością energii, produktów spożywczych czy papieru – wszystkie przedsiębiorstwa będą mierzyć się z kryzysem. Dlatego tak ważne jest uświadomienie kadrze wyższego szczebla rangi wyzwania, jakie stoi przed nami" - powiedziała.
W listopadzie 2022 r. Parlament Europejski przyjął dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która rozszerzyła zakres i liczbę podmiotów raportujących zrównoważony rozwój.
W 2025 r. raport niefinansowy za 2024 r. będą musiały złożyć duże firmy i giełdowe spółki zatrudniające powyżej 500 pracowników. W 2026 r. raport będzie obowiązkiem wszystkich dużych jednostek, z kolei w 2027 r. raportować będą musiały również małe i średnie jednostki giełdowe (z wyjątkiem mikro) bez obowiązku ujawniania wyników.
W 2029 r. małe i średnie podmioty giełdowe będą musiały ujawniać dane według nowych standardów.
Raporty będą podlegały audytowi i będą stanowiły część raportu rocznego spółki.
"Niezależnie od branży pierwszym krokiem dla spółek w obszarze ESG jest dostosowanie się do unijnych regulacji – wchodzącej w życie od 2024 r. dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i obowiązujących w jej ramach standardów raportowania ESRS (European Sustainability Reporting Standards)" – powiedziała.
"Dla przykładu — kwestia łańcucha dostaw i relacji z kontrahentami, poruszana dotychczas na niewielką skalę, poprzez narzucone zmiany stanie się istotnym do monitorowania obszarem (m.in. z potrzeby raportowania śladu węglowego przez organizacje objęte dyrektywą). To z pewnością pociągnie za sobą wiele zmian – od zbudowania i implementacji systemu do zbierania danych w tym obszarze, po wymagania od partnerów biznesowych deklaracji przestrzegania określonych norm etycznych. Może to doprowadzić do przedefiniowania dotychczasowych praktyk w całym łańcuchu wartości" – dodała.
Dołącz do dyskusji: Agora: Zadaniem dla spółek medialnych jest budowanie społecznej świadomości tematów związanych z ESG