Agora z wyższymi wpływami i 13,8 mln zł straty. „Gazeta Wyborcza” 25 proc. mniej z reklam, mocno w górę kina Helios
W trzecim kwartale br. Agora zanotowała 273,4 mln zł wpływów ze sprzedaży i 13,8 mln zł straty netto. Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały w skali roku o 5 proc., a z reklam - o 25,1 proc., natomiast sieć kin Helios zanotowała wzrost wpływów o prawie połowę.
Przychody Agory w minionym kwartale były o 5,2 proc. wyższe niż rok wcześniej. To głównie efekt wysokiej frekwencji w kinach sieci Helios, która przełożyła się na wyższe o 49 proc. przychody ze sprzedaży biletów (do 44,7 mln zł) oraz wyższe o 49,2 proc, przychody ze sprzedaży w barach wynoszące 17,6 mln zł. Zwiększyły się też przychody segmentu internetowego i reklamy zewnętrznej, a zmalały - w prasie i radiu.
Koszty operacyjne netto spółki wzrosły o 7,2 proc. do 283,1 mln zł, co jest bezpośrednim efektem nowych inicjatyw oraz działań rozwojowych realizowanych w firmie, szczególnie w segmentach filmu i książki oraz internetu. Wzrost kosztów usług obcych o 11,7 proc. wynika głównie z zakupu kopii filmowych oraz czynszów w segmencie filmu i książki, pośrednictwa w sprzedaży reklam internetowych, a także wyższymi kosztami usług komputerowych w segmencie internetu. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników zwiększyły się o 3,5 proc. głównie z uwagi na realizację planów rozwojowych oraz wzrost zatrudnienia w wybranych obszarach.
Agora zanotowała w minionym kwartale 13,8 mln zł straty netto, wobec 6,7 mln zł straty rok wcześniej. Od stycznia do września br. strata netto firmy wyniosła 24,9 mln zł, podczas gdy w takim samym okresie ub.r. było to 1,9 mln zł.
Istotny wpływ na wynik netto grupy w I półroczu miała transakcja nabycia udziałów w spółce GoldenLine. "Łączny negatywny wpływ transakcji na skonsolidowany wynik netto grupy za pierwsze dziewięć miesięcy 2016 r. wyniósł 3,3 mln zł" - napisano w raporcie.
Od stycznia do września przychody grupy wyniosły 858,1 mln zł i wzrosły o 2,7 proc. rdr. Agora podała, że największy wpływ na wzrost przychodów grupy w tym okresie miały wyższe wpływy w segmentach film i książka, internet, reklama zewnętrzna oraz radio, które zrównoważyły niższe przychody segmentów prasa oraz druk.
W okresie styczeń-wrzesień 2016 r. koszty operacyjne grupy zwiększyły się o 3,9 proc. i wyniosły 866,1 mln zł. Ich wzrost nastąpił w większości segmentów operacyjnych grupy.
Na koniec września 2016 r. Agora dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 63,3 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 24,6 mln zł oraz 38,7 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.
Zadłużenie kredytowe grupy na koniec III kwartału wyniosło 112,7 mln zł (w tym zadłużenie zewnętrzne spółki Helios obejmujące kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego w wysokości 84,6 mln zł).
- Przebudowujemy też biznesowy model działalności prasowej spółki, w którym coraz istotniejszym źródłem przychodów stają się wpływy ze sprzedaży treści, zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. Dlatego skoncentrowaliśmy naszą działalność na głównym tytule prasowym spółki – „Gazecie Wyborczej”, dokonując zmian w jej formule wydawniczej oraz sposobie pracy redakcji. Te zmiany w połączeniu z podwyżką ceny egzemplarzowej, innym sposobem druku dziennika oraz kolejnym krokiem w cyfrowym rozwoju tytułu mają na celu ustabilizowanie wyniku segmentu prasa na rentownym poziomie - zapowiada Bartosz Hojke, prezes Agory.
W segmencie prasowym spółka zanotowała w minionym kwartale 63,7 mln zł wpływów (10,3 proc. mniej niż rok wcześniej), 64,7 mln zł kosztów operacyjnych (o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem) i 1,2 mln zł zysku EBITDA (wobec 7,7 mln zł w trzecim kwartale ub.r.).
Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały w skali roku o 5 proc. do 24,8 mln zł, a z reklam w niej - o 25,1 proc. do 17,9 mln zł. Przypomnijmy, że w połowie października zmieniono dni ukazywania się niektórych dodatków „GW” i wprowadzono podwyżkę cen większości jej wydań. Jednocześnie zaczęły się zwolnienia grupowe w Agorze, które mają objąć do 135 pracowników, głównie z zespołu „GW”.
Przychody Agory ze sprzedaży biletów w kinach w trzecim kwartale br. wzrosły w skali roku aż o 49 proc. do 44,7 mln zł, ze sprzedaży barowej w kinach - o 49,2 proc. do 17,6 mln zł, a ze sprzedaży reklam kinowych - o 10,8 proc. do 7,2 proc.
W efekcie mimo spadku przychodów z działalności filmowej i wydawniczej oraz znaczącego wzrostu kosztów (o 20,2 proc. do 78,1 mln zł) segment osiągnął wzrost zysku EBITDA z 8,4 do 12,9 proc.
Grupa AMS zwiększyła wpływy o 7,3 proc. do 38,2 mln zł, a jej koszty operacyjne wzrosły o 1,2 proc. do 34,1 mln zł (najbardziej oprócz amortyzacji wzrosły koszty realizacji kampanii oraz wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników).
Zysk EBITDA wyniósł 8 mln zł, wobec 5,4 mln zł rok wcześniej.
W segmencie internetowym Agora zanotowała w zeszłym kwartale 38,6 mln zł wpływów, o 15,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam zwiększyły się zdecydowanie bardziej (o 13,2 proc. do 30,1 mln zł) niż z ogłoszeń (o 2,9 proc. do 3,6 mln zł). Jednocześnie mocno wzrosły wydatki na usługi obce (o 44,8 proc. do 15,2 mln zł) oraz reprezentację i reklamę (o 40,9 proc. do 3,1 mln zł).
EBITDA segmentu zwiększyła się minimalnie - o 1,6 proc. do 6,4 mln zł.
Wpływy segmentu radiowego zmalały w skali roku o 6,2 proc. do 21,2 mln zł, a koszty operacyjne zwiększyły się o 1,8 proc. do 23,2 mln zł. Wynik EBITDA to strata wynosząca 1,2 mln zł, wobec 0,5 mln zysku rok wcześniej.
EBITDA zmalała w skali roku z 4 mln zł do 1,9 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora z wyższymi wpływami i 13,8 mln zł straty. „Gazeta Wyborcza” 25 proc. mniej z reklam, mocno w górę kina Helios
Rechot...
Łonczę się z Agorą w bulu.