Agora z zyskiem w II kwartale br. Mocno w górę kina Helios, w dół „Gazeta Wyborcza”, druk, radio i internet
W drugim kwartale br. Agora przy spadku wpływów ze sprzedaży o 4,6 proc. osiągnęła wzrost wyniku netto z 5,5 mln zł straty do 0,7 mln zł zysku, a w całym minionym półroczu jej strata netto wyniosła 5,4 mln zł, wobec 11,1 mln zł rok wcześniej. Mocno zwiększyły się przychody kin Helios, a zmalały wpływy segmentów prasy (m.in. „Gazety Wyborczej”) i druku.
W minionym kwartale wpływy netto Agory ze sprzedaży wyniosły 282,7 mln zł, o 4,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie koszty operacyjne zmalały o 7,2 proc. do 276 mln zł, m.in. dzięki ograniczeniu wydatków na reprezentację i reklamę (o 29,5 proc. do 15,5 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (o 17,2 proc. do 46,6 mln zł). Wynik netto firmy wzrósł z 5,5 mln zł straty do 0,7 mln zł zysku.
Przychody firmy ze sprzedaż usług reklamowych w drugim kwartale zmalały rok do roku o 5,9 proc. do 141,6 mln, a ze sprzedaży usług poligraficznych - o 22 proc. do 30,9 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży określonej jako pozostała wyniosły 14,7 mln zł, po spadku o 47,3 proc. w skali roku. Firma zwraca, że rok wcześniej z dystrybucji gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” i dodatków do niej zanotowała 6,9 mln zł przychodów.
Za to przychody ze sprzedaży biletów do kin Helios i sprzedaży barowej w tych kinach zwiększyły się prawie o 40 proc. (szerzej piszemy o tym poniżej), a ze sprzedaży wydawnictw - o 0,6 proc. do 34,4 mln zł. - Udało się tego dokonać dzięki wyższym niż rok wcześniej wpływom ze sprzedaży produktów Wydawnictwa Agora (m.in. książek „Sztuka kochania” oraz „Tu byłem. Tony Halik”), wydań specjalnych magazynów „Gazety Wyborczej” oraz subskrypcji treści w serwisie Wyborcza.pl - opisuje spółka w komunikacie prasowym.
W całym poprzednim półroczu Agora miała 583,7 mln zł wpływów ze sprzedaży (to 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej) i 573,4 mln zł kosztów operacyjnych (po spadku o 1,6 proc. w skali roku). Strata netto firmy zmalała z 11,1 do 5,4 mln zł.
- Wyniki Grupy Agora zarówno w drugim kwartale, jak i w całym pierwszym półroczu 2017 r. pokazują systematyczną poprawę rentowności naszej działalności. To efekt konsekwentnej realizacji ambitnego planu rozwoju i jednoczesnych działań restrukturyzacyjnych. Dzięki nim segment Prasa poprawia wyniki, rośnie rentowność segmentu Reklama Zewnętrzna oraz przychody i wyniki segmentu Film i Książka - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory. - Będziemy kontynuować inwestycje w rozwój kin i nowoczesne systemy nośników reklamy zewnętrznej, z kolei w tych obszarach naszej działalności, gdzie powstają treści, skupimy się przede wszystkim na szybszym zwiększaniu przychodów - zapowiada.
Na koniec czerwca br. Agora miała 100 mln zł wolnych środków, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 76,4 mln zł (kasa, rachunki i lokaty bankowe) oraz 23,6 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Jednocześnie zadłużenie kredytowe firmy wynosiło 92,7 mln zł, z czego 66,3 mln zł to zadłużenie zewnętrzne spółki Helios.
Zdecydowanie najszybciej rozwijał się w br. segmentów filmowo-książkowy Agory, przede wszystkim sieć kin Helios. W całym półroczu wpływy ze sprzedaży biletów do tych kin zwiększyły się w skali roku o 21,2 proc. do 108,1 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 22,5 proc. do 39,7 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 13,7 proc. do 14,1 mln zł. W drugim kwartale w przypadku sprzedaży biletów i sprzedaży barowej procentowe wzrosty przychodów były jeszcze wyższe - wyniosły odpowiednio 39,4 i 36,7 proc.
Jednocześnie mocno wzrosły wydatki w tym segmencie na usługi obce (o 30,6 proc. do 96,4 mln zł) oraz - głównie w związku z wprowadzeniem minimalnej stawki za godzinę pracy - na wynagrodzenia (o 43,4 proc. do 25,1 mln zł).
W drugim kwartale br. w kinach Helios kupiono ponad 2,3 mln biletów, o 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Agora podaje, że na całym rynku kinowym sprzedaż biletów wzrosła w tym okresie o 33,4 proc. do 11,2 mln.
Zysk EBITDA segmentu wyniósł 35 mln zł, wobec 25,6 mln zł rok wcześniej.
W segmencie prasowym wpływy w minionym półroczu zmalały o 13,4 proc. do 117,5 mln zł, natomiast dzięki ograniczeniu wydatków o 16,7 proc. do 113 mln zł udało się osiągnąć wzrost zysku EBTDA z 1 do 5,4 mln zł.
Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmalały o 8,3 proc. do 47,4 mln zł, a ze sprzedaży reklam w niej - o 18 proc. do 33,8 mln zł. W przypadku czasopisma wpływy ze sprzedaży zmalały o 24,4 proc. do 5,9 mln zł, a ze sprzedaży reklam - wzrosły o 4,3 proc. do 12,2 mln zł.
Firma AMS, zajmująca się reklamową zewnętrzną, zanotowała w minionym półroczu spadek wpływów o 1,1 proc. do 80,5 mln zł i kosztów operacyjnych o 6,7 proc. do 62,7 mln zł. Jej zysk EBITDA zwiększył się z 22 do 26,3 mln zł.
W segmencie internetowym wpływy zmalały w zeszłym półroczu o 0,6 proc. do 79,3 mln zł, przy czym przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach zwiększyły się o 17,7 proc. do 7,3 mln zł.
Jednocześnie koszty operacyjne zwiększyły się o 3,1 proc. do 72,4 mln zł (głównie z uwagi na wzrost wydatków na usługi obce o 16,8 proc. do 34,1 mln zł). Zysk EBITA segmentu zmalał z 12,1 do 9,2 mln zł.
Segment radiowy firmy zanotował spadek łącznych przychodów o 2,4 proc. do 53,7 mln zł, a tych ze sprzedaży reklam - o 4,5 proc. do 44,9 mln zł. Jednocześnie koszty operacyjne zwiększyły się o 1,3 proc. do 48,6 mln zł, do czego najbardziej przyczynił się wzrost wydatków na reklamę i reprezentację o 57,1 proc. do 7,7 mln zł.
Zysk EBITDA segmentu wyniósł 6,8 mln zł, o 20 proc. mniej niż rok wcześniej.
W segmencie druku zmalały wszystkie podawane wskaźniki finansowe - wpływy zmniejszyły się o 22,3 proc. do 62,6 mln zł, koszty operacyjne - o 20,7 proc. do 66,3 mln zł, a zysk EBITDA - o 18,4 proc. do 7,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora z zyskiem w II kwartale br. Mocno w górę kina Helios, w dół „Gazeta Wyborcza”, druk, radio i internet