SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora: tylko kina w górę, radio 10 proc. w dół

Kina to jedyny sektor działalności Agory, w którym firma w trzech kwartałach br. zanotowała wzrost przychodów. Wpływy jej segmentu radiowego zmalały o 10,2 proc., outdoorowego - o 4,6 proc., a internetowego - o 1,6 proc.

Od stycznia do września br. Helios i Next Film - spółki Agory działające w sektorze kinowym - zanotowały 152,8 mln zł przychodów, o 6,8 proc. więcej niż rok wcześniej, jednak w samym III kwartale wpływy zmalały w skali roku o 14 proc. (z 55 do 47,3 mln zł). Wynika to z pogłębienia się spadku wpływów ze sprzedaży biletów, który w trzech kwartałach wyniósł 6,1 proc., a tylko w III kwartale - aż 22,7 proc. Od stycznia do września br. w kinach Helios sprzedano 5,3 mln biletów (1,5 proc. mniej niż rok wcześniej), a od lipca do września - 1,7 mln (16,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Wyniki kin Helios są zgodne z podawanymi przez Agorę statystykami dla całego polskiego rynku kinowego: od styczna do września br. sprzedano 25,8 mln biletów, o 6,1 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast w samym III kwartale ten spadek wyniósł 19 proc.

>>> Agora ze spadkiem przychodów i 11 mln zł straty

Z drugiej strony przychody Agory z reklam kinowych w trzech kwartałach br. wzrosły o 29,5 proc. (z 12,9 do 16,7 mln zł), a tylko w III kwartale - aż o 45,9 proc. (z 3,7 do 5,4 mln zł). To wskaźniki przeciwne do tendencji rynkowych, bo według szacunków firmy od lipca do września br. wydatki na reklamę kinową zmalały w skali roku o 12,5 proc.

Ponadto w trzech kwartałach br. już 17 mln zł przychodów (wobec 5,8 mln zł rok wcześniej) przypadło na sprzedaż pozostałą, na którą składa się głównie dystrybucja filmowa realizowana przez spółkę Next Film.

>>> Reklamy w "Gazecie Wyborczej" i magazyny Agory o ponad 30 proc. w dół

Niewielki spadek przychodów od stycznia do września br. zanotował segment internetowy Agory - o 1,6 proc., do kwoty 81,4 mln zł, przy czym w samym III kwartale wpływy wzrosły o 6,4 proc. (z 24,9 do 26,5 mln zł). W trzech kwartałach wartość sprzedaży reklam minimalnie wzrosła (o 0,5 proc.), a sprzedaży ogłoszeń w wortalach - zmalała o 9,6 proc.

Według szacunków Agory wydatki na reklamę interntową w III kwartale wyniosły ok. 345 mln zł, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej, i stanowiły 23 proc. całego rynku reklamowego (2,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Przypomnijmy, że zgodnie z badaniem IAB AdEx w I połowie br. wydatki na reklamę w internecie osiągnęły sumę 1,205 mld zł (zobacz szczegółowe dane).

- W III kwartale na wzrost przychodów wpływ miała wyższa sprzedaż reklam internetowych w portalu Gazeta.pl oraz poprzez sieć reklamy internetowej AdTaily. Niższe wpływy ze sprzedaży łączonej oferty ogłoszeniowej w prasie i internecie zostały zniwelowane wyższymi przychodami ze sprzedaży ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych - informuje Agora w raporcie finansowym. Spółka dodaje, że negatywny wpływ na przychody segmentu internetowego miały zaprzestanie publikacji wydawnictw prasowych przez Trader.com (Polska) oraz zakończenie działalności serwisu zakupów grupowych HappyDay.pl.

Jednocześnie koszty w tym segmencie zostały zmniejszone w trzech kwartałach o 9,4 proc. (z 78,4 do 71 mln zł), głównie dzięki spadkom wydatków na amortyzację (o 16,7 proc.), wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (o 15,2 proc.) oraz reprezentację i reklamę (o 12,6 proc.). W efekcie EBITDA i EBITDA operacyjna wzrosły w skali roku o ok. 63 proc. - do kwot 13,9 i 14 mln zł.

Działająca w reklamie zewnętrznej Grupa AMS zanotowała w trzech kwartałach br. 110,1 mln zł wpływów, o 4,6 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym III kwartale ten spadek wyniósł 12,9 proc. Agora wyjaśnia, że wynika to z wysokich wydatków w III kwartale ub.r., kiedy marketerzy wykorzystywali budżety wstrzymane w związku z Euro 2012.

Ponad 95 proc. wpływów Grupa AMS pochodzi ze sprzedaży reklam. Według IGRZ wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce od stycznia od września br. zmalały o 14,6 proc., do sumy 352,8 mln zł (zobacz szczegóły).

Koszty AMS w trzech kwartałach zmalały w skali roku o 3,7 proc., a tylko w III kwartale - o 8,8 proc., do czego w największym stopniu przyczyniły się oszczędności na realizacji kampanii i utrzymaniu systemu. W efekcie EBITDA i EBITDA operacyjna spółki od stycznia do września br. zwiększyły się z roku na rok o 14 proc., a w samym III kwartale - o 40,9 proc.

Z kolei w segmencie radiowym wpływy Agory w trzech kwartałach br. wyniosły 57 mln zł, o 10,2 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym III kwartale spadek był nieco wyższy - 11 proc. Prawie wszystkie przychody pochodzą ze sprzedaży reklam.

Według szacunków Agory na całym polskim rynku wydatki na reklamę radiową w III kwartale wyniosły ok. 120 mln zł, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek swoich przychodów w tym zakresie spółka tłumaczy niższymi wpływami z pośrednictwa sprzedaży czasu antenowego w stacjach obcych oraz niższą wartością transakcji rozliczanych w barterze.

Mimo spadku wpływów segment w samym III kwartale nie zmniejszył swoich wydatków, które tak jak rok wcześniej wyniosły 19,1 mln zł. Wynika to głównie ze wzrostu z 2,8 do 5 mln zł kosztów reprezentacji i reklamy - związanych przede wszystkim z szeroko zakrojonymi kampaniami reklamowymi Radia Złote Przeboje (z udziałem Roberta Janowskiego - zobacz szczegóły) i Tok FM (więcej na ten temat).

W efekcie wskaźniki EBITDA i EBITDA operacyjna za III kwartał spadły w skali roku z -0,2 do -2,3 mln zł. Przy czym za całe trzy kwartały wyniosły 2,3 i 2,4 mln zł, wobec 1,7 i 1,8 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Agora: tylko kina w górę, radio 10 proc. w dół

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zbee
Dlaczego ludzie nie chcą kupować produktów Agory? Czyżby coś z nimi było nie tak?
odpowiedź