Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"
Według szacunków Agory w III kwartale 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i spadła o 3 proc. w stosunku do III kwartału 2019 roku. - Jeżeli chodzi o IV kwartał tego roku, nie chcielibyśmy się wdawać w szczegółowe prognozy, ponieważ cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności - ocenia Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.
We wtorek Grupa Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za III kwartał br. Grupa osiągnęła przychody w wysokości 612,1 mln zł i były one niższe o prawie 1/3 (dokładnie o 29,8 proc.) od tych odnotowanych w analogicznym okresie 2019 roku. Według zarządu oczywistymi czynnikami decydującymi o poziomie wpływów były wybuch pandemii i ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, wprowadzone w celu walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
W III kwartale 2020 r. reklamodawcy zmniejszyli wydatki reklamowe we wszystkich segmentach rynku poza internetem. Najmocniej spadki wydatków na reklamę w III kwartale dotknęły kina, które funkcjonowały w zaostrzonym rygorze sanitarnym i z ubogą ofertą repertuarową (obecnie są zamknięte). Istotne spadki miały miejsce również w segmencie magazynów i dzienników. Duże ograniczenie wydatków na reklamę dotknęło też segment reklamy zewnętrznej ze względu na mniejszy ruch w przestrzeni publicznej. Niższe były również wydatki na reklamę w radiu i w telewizji.
W okresie styczeń - wrzesień 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 6,1 mld zł i zmniejszyła się o 12 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.
- Jeżeli chodzi o nasze szacunki dotyczące dynamiki rynku reklamowego w całym 2020 roku, podtrzymujemy naszą prognozę, że powinna ona się zamknąć spadkiem w przedziale od 8 do 12 proc. - skomentował sytuację na rynku reklamy Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.
"Sytuacja ogromnej niepewności"
Pytany o prognozy na IV kwartał br. oraz na przyszły rok prezes Agory odpowiedział, że „nie chciałby się wdawać w szczegółowe prognozy dotyczące ostatniego kwartału tego roku, ponieważ cały czas są w sytuacji ogromnej niepewności”.
- Cały czas obserwujemy, że klienci podejmują swoje decyzje o wydatkach reklamowych w ostatniej chwili, o kampaniach reklamowych pod wpływem sytuacji w kraju. Biorą pod uwagę wprowadzane obostrzenia i zachowania konsumenckie ich klientów. Dlatego bardzo trudno by nam było szacować zarówno IV kwartał, jak i 2021 rok, od tego pytania na tym etapie chcielibyśmy się uchylić – stwierdził Bartosz Hojka.
Zaznaczył jednak, że zarząd oczekuje, że „IV kwartał br. na całym rynku reklamowym będzie raczej zbliżony swoją dynamiką do III kwartału i na pewno będzie dużo lepszy niż II kwartał”.
- Nie spodziewamy w związku z drugą falą pandemii takich spadków na całym rynku reklamowym, jakie miały miejsce w II kwartale. Natomiast zachowania klientów będą bardzo mocno uzależnione od sytuacji związanej z pandemią, na przykład wiemy od tygodnia, że przychody z reklamy kinowej spadną do zera. Nie jesteśmy w stanie na dzisiaj przewidzieć, jak długo ten administracyjny zakaz, zamknięcie kin będzie się utrzymywać – podkreślił Bartosz Hojka.
Dołącz do dyskusji: Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"