Agora chce przez 4 lata otworzyć 45 lokali gastronomicznych, będą nimi zarządzali Piotr Komór i Piotr Grajewski
Należąca do Agory firma Helios podpisała umowę inwestycyjną z Piotrem Komórem i Piotrem Grajewskim dotyczącą uruchomienia sieci lokali gastronomicznych typu fast casual. W ciągu czterech lat chce uruchomić 45 takich lokali, pierwsze już w drugiej połowie br.
Rozmowy z Piotrem Komórem i Piotrem Grajewskim dotyczące uruchomienia sieci lokali gastronomicznym Helios zaczął w drugiej połowie grudnia ub.r. We wtorek poinformowano o zawarciu umowy, w ramach której Helios w nową działalność zainwestuje około 10 mln zł, z czego 5 mln zł zostanie na starcie projektu. Spółka będzie mieć w nim 90 proc. udziałów, a Grajewski i Kumór po 5 proc., przy czym ich łączny udział będzie mógł wzrosnąć do 30 proc., o ile nowy podmiot osiągnie wyznaczone cele finansowe.
Spółka ma uruchomić ok. 45 restauracji w ciągu najbliższych czterech lat. W lokalach będą oferowane dania w przystępnych cenach, z prostego menu, uwzględniające lokalną specyfikę i podane w przyjaznej, niezobowiązującej atmosferze. Według oczekiwań klientami restauracji będą głównie osoby w wieku 20-35 lat, dla których duże znaczenie przy w wyborze lokalu gastronomicznego mają cena, jakość produktu oraz lokalność.
Pierwsza restauracja ma zostać uruchomiona w drugiej połowie br. Nie podano, pod jaką nazwą będzie działała sieć.
- Obserwując trendy rynkowe, m.in. rosnące wydatki Polaków na jedzenie poza domem oraz wzrost częstotliwości wyjść do restauracji, zdecydowaliśmy się zaangażować w projekt polegający na stworzeniu sieci własnych restauracji w segmencie fast casual. Naszym zdaniem to naturalne uzupełnienie oferty Grupy Agora w obszarze związanym ze spędzaniem czasu wolnego i poszerzenie zaangażowania Heliosa w segmencie rozrywkowym - argumentuje Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios i członek zarządu Agory. - Do rozwoju sieci lokali chcemy wykorzystać świetne relacje, jakie ma Helios z centrami handlowymi. To przełoży się na siłę negocjacyjną zarówno w zakresie wysokości czynszów, jak i wyboru lokalizacji. Nasze restauracje to koncept niezależny od działalności kinowej - będą działały przede wszystkim w wydzielonych strefach gastronomicznych w galeriach, choć nie wykluczamy też lokalizacji przy głównych ulicach miast, przy popularnych deptakach czy w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów - dodaje.
Piotr Komór i Piotr Grajewski będą zarządzali działalnością operacyjną nowego podmiotu. Komór wcześniej przez kilka lat był głównym menedżerem restauracji Hard Rock Cafe w Warszawie i w Oslo, zarządzał też m.in. restauracjami Blue Cactus & Iguana Lounge i KOM w Warszawie oraz minibrowarem Brovaria w Poznaniu. Grajewski w przeszłości był m.in. prezesem Blue Cactus i Iguana Lounge w Warszawie, jest członkiem rady etyki w Stowarzyszeniu Branży Eventowej.
- Na rynku usług gastronomicznych na całym świecie widać rosnące zainteresowanie prostymi rozwiązaniami, które pozwalają na elastyczne dopasowywanie się do dynamicznie zmieniających się potrzeb konsumentów i nie są obarczone dużym poziomem kosztów stałych. To koncept, który chcemy rozwijać z Heliosem - mówi Piotr Komór. - Dziś bardzo wyraźnie widać, jak zmienia się sposób korzystania z restauracji. Stołowanie się poza domem staje się dość powszechne zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach. Polski rynek gastronomiczny cechuje duża racjonalność wyborów gości. Oczekują oni jak najlepszej jakości jedzenia w rozsądnej cenie. To zapewnia ogromną przestrzeń do rozwoju w segmencie fast casual - dodaje Piotr Grajewski.
Agora podaje, że według badań w ub.r. ok. 49 proc. Polaków w wieku ponad 15 lat korzystało z usług gastronomicznych, średnio byli w takich lokalach po 3,7 razy i wydawali za każdym razem przeciętnie 35 zł. Obecnie wydatki na jedzenie poza domem stanowią już około 3 proc. budżetów Polaków, a w innych europejskich krajach ten udział wynosi nawet 10 proc.
- Z perspektywy Agory projekt utworzenia sieci restauracji ma istotne znaczenie, ponieważ wiąże się z rosnącą zamożnością Polaków i zmianą w ich wydatkach konsumpcyjnych, a nie rynkiem reklamowym. Liczymy na to, że dzięki temu projektowi w dłuższej perspektywie udział przychodów Grupy Agora pochodzących spoza rynku reklamowego będzie rósł - komentuje Anna Kryńska-Godlewska, członek zarządu firmy odpowiadająca za nowe przedsięwzięcia.
Do firmy Helios należą obecnie 44 kina, ostatnie jak dotąd zostało otworzone w grudniu ub.r. w Stalowej Woli. W najbliższych latach mają powstać kina tej sieci w galerii handlowej Blue City w Warszawie, w galerii Libero w Katowicach oraz w Gdańsku.
W trzech kwartałach ub.r. Agora w segmencie filmowo-książkowym, którego większość stanowi sieć kin Helios, zanotowała 155,8 mln zł wpływów ze sprzedaży biletów kinowych (o 16,4 proc. więcej niż rok wcześniej), a ze sprzedaży barowej w kinach - 58,4 mln zł (po wzroście o 16,8 proc. w skali roku). Cały pion filmowo-książkowy Agory osiągnął 45,8 mln zł zysku EBITDA, o 19 proc. więcej niż w trzech kwartałach 2016 r.
Agora zwalnia w drukarniach i sprzedaje nieruchomości
Miesiąc temu Agora zawarła porozumienie z działającymi w firmie związkiem zawodowym i radą pracowników co do zwolnienia maksymalnie 53 osób z segmentu druku. Spółka wyda na to ok. 1,6 mln zł, natomiast redukcja zatrudnienia będzie potem przynosić oszczędności wynoszące ok. 2-2,5 mln zł.
Tydzień temu firma sfinalizowała sprzedaż za 19 mln zł działki przy swojej warszawskiej siedzibie i za 8,65 mln zł dwóch działek z położonym na nich budynku w Gdańsku.
Z końcem ub.r. Agora zakończyła wydawanie miesięcznika ogrodniczego „Magnolia” i dwumiesięcznika wnętrzarskiego „Dom & Wnętrze”, jednocześnie uruchomiła dwutygodnik dla nastolatków „Mój Spot”.
Dołącz do dyskusji: Agora chce przez 4 lata otworzyć 45 lokali gastronomicznych, będą nimi zarządzali Piotr Komór i Piotr Grajewski