AdPortal - wyciśnij więcej!
O reklamie kontekstowej pisze się ostatnio dużo i dobrze. Jestem przekonany, że dzięki AdPortalowi będzie się pisać jeszcze więcej i jeszcze lepiej.
11 maja tego roku, czyli równy tydzień temu, IDMnet ogłosił na konferencji prasowej rozpoczęcie działalności przez AdPortal. Podczas prezentacji, którą prowadziłem w trakcie tej konferencji, często odwoływałem się do tego, że wprowadzamy rozwiązanie na polskim rynku nowe, że dajemy użytkownikom narzędzie dotąd niespotykane, że szykujemy swego rodzaju rewolucje w obszarze reklamy internetowej.
Czym właściwie jest AdPortal? AdPortal to samoobsługowa platforma służąca do kupna i sprzedaży powierzchni reklamowej w postaci boksów tekstowych z linkami. Cały system oparty jest o model CPC (Cost-Per-Click), czyli taki, gdzie reklamodawca płaci wyłącznie za rezultat, w tym przypadku za kliknięcie w reklamę (link) i przekierowanie do strony. Taki sposób rozliczania jest przejrzysty i pozwala łatwo panować nad budżetem reklamowy, a także skutecznie mierzyć efekty działań promocyjnych.
Tworząc AdPortal wzorowaliśmy się na rozwiązaniach już istniejących, które na rynku międzynarodowym są uznane i sprawdzone. Naszą ambicją nie było jednak powielenie jednego z gotowych systemów, ale dostosowanie najlepszych praktyk do polskiego rynku i do polskiej specyfiki. Doświadczenie i wiedza najdłużej działającej sieci reklamy internetowej w Polsce, jaką jest IDMnet, znacznie ułatwiły to zadanie.
Założyliśmy sobie, że chcemy udostępnić rozwiązanie, dzięki któremu reklamodawcy będą wiedzieli dokładnie gdzie, kiedy i za ile będą się wyświetlać ich reklamy, a wydawcy będą mogli wycenić własną powierzchnię i sami decydować o tym, które reklamy mogą się na niej wyświetlać i jak mają wyglądać. Programy samoobsługowe, które do tej pory mieli polscy użytkownicy, były tylko namiastką możliwości marketingowych Internetu. AdPortal jest pierwszym rozwiązaniem w Polsce, które łączy te wszystkie korzyści w jednym systemie. Jako jedyne rozwiązanie CPC w kraju oferuje wybór konkretnych miejsc emisji reklam po nazwie witryny.
AdPortal na tle konkurencyjnych rozwiązań CPC
Gdybym miał jednym zadaniem odpowiedzieć na pytanie „Co nas wyróżnia od konkurencji?”, to powiedziałbym nieco nieskromnie, że jesteśmy niezrównani pod względem dopasowania naszego systemu do potrzeb wydawców i reklamodawców na naszym rynku. Oferujemy właścicielom witryn możliwość opisania poszczególnych sekcji ich serwisów i wykorzystania ich prawdziwego potencjału. Jeżeli reklamodawcy chcą się zareklamować na naszej witrynie, to mogą ją bez trudu odnaleźć w ofercie AdPortalu. Kiedykolwiek użytkownicy będą klikać w ich reklamy, my automatycznie będziemy zarabiać pieniądze. Bez żadnych dodatkowych kosztów sprzedaży.
W naszym systemie reklamodawca wybiera miejsca emisji swoich reklam po nazwie. Dla ułatwienia witryny posegregowane są w kategorie tematyczne opisujące ich zawartość. Oznacza to, że reklamodawca może dotrzeć do wybranego profilu użytkowników czyli precyzyjnie wybrać swoją grupę docelową.
Co z tego, że użytkownik witryny wpisując do wyszukiwarki słowa ‘sport i audi’ zobaczy reklamę dealera samochodowego sprzedającego najnowsze modele samochodów tego koncernu? Korzyść z tego dla reklamodawcy jest żadna, a raczej powstaje tylko zbędny wydatek jeżeli użytkownik okaże się 14-latkiem zainteresowanym wyłącznie podziwianiem kształtów i możliwości nowego modelu sportowego auta. Co innego jeżeli jest to na przykład manager dobrze prosperującej firmy, posiadający faktyczną siłę nabywczą i szukający nowego środka transportu odpowiadającego jego wysokim oczekiwaniom. Tutaj inwestycja budżetu reklamodawcy w takie przekierowanie jest naprawdę warta przysłowiowej świeczki, bo istnieje duża szansa, że przekierowanie to przerodzi się w ostateczny zakup produktu czy usługi.
To samo dotyczy jakiejkolwiek sytuacji, gdzie profil użytkownika miejsca emisji reklamy nie jest nam znany. Ogólne zainteresowanie tematem reklamy niekoniecznie przekłada się na jej skuteczność, nawet jeśli prowadzi do przejścia na naszą stronę. Beż możliwości przekształcenia takiego przekierowania w faktyczną sprzedaż jest to inwestycja co najmniej wątpliwa.
W AdPortal reklamodawca wie dokładnie gdzie i kiedy wyświetli się jego reklama. Sam o tym decyduje. Wybiera konkretne witryny i czas, a nawet lokalizację geograficzną wyświetleń jego reklam. Oprócz tego sam ustala sobie budżet na każdą kampanię reklamową i ma gwarancję, że nigdy go nie przekroczy. Reklamodawca planując gdzie ma się emitować jego reklama widzi jaka jest cena minimalna przekierowania na danym miejscu oraz ile takich przekierowań dane miejsce generuje w ciągu jednego dnia. Dzięki temu jest w stanie łatwo oszacować spodziewaną efektywność i wydatki związane z reklamą na tym miejscu. To się nazywa precyzja!
Z doświadczeń podobnych systemów na rynkach zachodnich wiadomo na przykład, że reklama tekstowa, oprócz tanich kosztów kreacji, spotyka się z większą akceptacją użytkowników Internetu i jest skuteczniejsza od reklamy graficznej jeśli chodzi o generowanie bezpośredniej reakcji. Warto też pamiętać, że nawet różnica jednego słowa w danej kreacji może stanowić o jej sukcesie lub porażce w bitwie o klienta. Badania Nielsena pokazały już dawno, że zmiana choćby kolejności słów może dać różnicę w klikalności reklamy rzędu nawet 50% i więcej.
Czy AdPortal konkuruje z Google?
Porównań i skojarzeń AdPortal z Google AdSense nie da się uniknąć. To zrozumiałe, bo Google jest na naszym rynku potentatem jeżeli chodzi o tekstową reklamę kontekstową. AdPortal jest z całą pewnością konkurencją w stosunku do propozycji Google, ale nie wyklucza współistnienia w jednym miejscu różnych, także konkurencyjnych rozwiązań. Wielu właścicieli witryn boi się rezygnowania z istniejących rozwiązań sprzedaży powierzchni. Bezpodstawnie. AdPortal nie wymaga wyłączności co oznacza, że mogą się do nas przyłączać witryny bez potrzeby pozbywania się dotychczasowych narzędzi sprzedaży.
Często słyszę uwagę, że Google AdSense, którego używa wielu właścicieli witryn, wymaga wyłączności jeśli chodzi o obecność ich kodów reklamowych na stronie. Ograniczenie to jednak odnosi się tylko do poszczególnych stron. Jako wydawca możemy pozostawić kody Google na niektórych stronach, a na innych z powodzeniem serwować reklamy AdPortal. Warto poeksperymentować, które z nich dadzą nam większe korzyści przy wykorzystaniu różnych programów.
Planowaniu strategii marketingowej nie opartej na reklamie tekstowej
Używając systemu CPC, jakim jest AdPortal, można skutecznie przetestować przekaz reklamowy dla całej kampanii. Jeśli planujemy ruszyć z kampanią reklamową skierowaną do sprecyzowanej grupy użytkowników i mamy już obrane witryny, gdzie spodziewamy się do tej grupy dotrzeć to możemy wykorzystać AdPortal do taniego przetestowania skuteczności przekazu zanim zainwestujemy grube pieniądze w tworzenie tradycyjnych materiałów wizualnych dla tej kampanii. Korzystając z tego, że AdPortal oferuje rozliczanie za kliknięcie możemy stworzyć szereg kreacji o różnej treści i bez ryzyka wyświetlić je naszej grupie docelowej na danej witrynie, tak aby sprawdzić jej reakcję na każdą z nich. Jeśli w ramach testowania użytkownicy będą klikać w linki, to nic straconego. Zyskujemy wtedy klientów, a zarazem zdobywamy cenne informacje o tym, która treść reklamowa jest najskuteczniejsza. Testujemy tanim kosztem na faktycznej grupie docelowej. Postaram się pokazać to na drobnej symulacji. Jeżeli ograniczymy nasz budżet „testowy” do 300 zł, a za przekierowania ustalimy cenę maksymalną 1 zł, to przy 2% CTR przetestujemy reakcję 15 000 potencjalnych klientów. Za jedyne 300 zł dowiemy się jaki przekaz najefektywniej trafi do tych, na których nam zależy i czy założenia naszej kampanii są słuszne. To mogą być jedne z najlepiej wydanych 300 zł.
Oprócz tego warto jest wykorzystać nadal wyższą efektywność reklam tekstowych do wsparcia kampanii internetowych z wykorzystaniem bardziej tradycyjnej reklamy graficznej.
Dlatego właśnie AdPortal powinien dołączyć do podstawowych narzędzi reklamowych każdego specjalisty od marketingu lub media plannera.
Jakie korzyści z AdPortalu mają wydawcy witryn?
Do tej pory skupiałem się głównie na zaletach AdPortal dla reklamodawców, teraz słów kilka o korzyściach płynących dla wydawców, czyli właścicieli serwisów emitujących reklamy. Unikalną zaletą AdPortal jest to, że wydawcy mogą wycenić wartość każdej sekcji witryny, a dzięki przejrzystemu systemowi raportowania zawsze będą wiedzieli gdzie jest generowany największy strumień zarobków. Widząc każdy szczegół na temat efektywności ich powierzchni oraz wiedząc, jaki jest podział zarobków w AdPortal są w stanie sterować swoją powierzchnią tak, aby osiągnąć maksymalne wyniki sprzedaży.
Oprócz tego sami planują swoją powierzchnię decydując o tym ile reklam, i o jakich formatach i wyglądzie, może się pokazywać na danej stronie. Oprócz tego najwięksi wydawcy w AdPortal mogą stworzyć z nami własny, unikalnie obrandowany rynek aukcyjny, który pozwoli im na pozyskiwanie własnych klientów i samodzielne zarządzanie polityką sprzedaży. W ten sposób mogą wykorzystać w pełni potencjał ruchu na ich witrynie.
Aby się przyłączyć do AdPortal wystarczy zgłosić swoją witrynę i jej podstawowe parametry. My pomożemy zdefiniować jej powierzchnię i przyłączymy ją do oferty.
Co dalej?
Równolegle do bieżących działań, jakie prowadzimy, cały czas staramy się zwiększyć atrakcyjność naszej oferty. Między innymi planujemy już wkrótce umożliwić serwowanie reklamy graficznej w formatach standardowych i flash. Chcemy także udostępnić serwowanie reklam według słów kluczowych w wewnętrznych wyszukiwarkach na witrynach.
Jako cel postawiliśmy sobie także udostępnienie rozliczania kampanii w modelu Click-To-Call. W tym systemie wykorzystuje się rozwiązania VoIP (Voice-over-IP) do nagradzania wydawców każdorazowo przy wygenerowaniu połączenia telefonicznego przy użyciu VoIP przez klienta. Liczymy, że tę ostatnią funkcję uda się nam wprowadzić w trzecim kwartale 2007 roku. Taka usługa jest już z powodzeniem wykorzystywana na zachodzie.
Mimo, iż AdPortal jeszcze na dobre nie rozpoczął swej działalności, zainteresowanie nim ze strony wydawców i reklamodawców jest bardzo duże. Czujemy na sobie odpowiedzialność i dodatkowo nas to motywuje. Jestem przekonany, że nasze zapowiedzi o rewolucyjnym charakterze AdPortalu są jak najbardziej trafne.
Autor:
Marcin Jastrzębski, New Business Manager AdPortal. Z reklamą internetową ma do czynienia od samego jej początku. Przez 15 lat przebywał w Kanadzie, gdzie studiował na Seneca College of Applied Arts and Technologies w Toronto, Ontario w Kanadzie na kierunku Digital Media Arts. W roku 2000 rozpoczął prace jako Lead Creative Developer w firmie eyeReturn, która jako pierwsza emitowała reklamy na warstwie stworzone w technologii flash na rynku kanadyjskim i jako jedna z pierwszych na rynku amerykańskim. Od 2002 roku zajmował się prowadzeniem własnej firmy tworzącej rozwiązania internetowe dla klientów sektora MSP. W IDMnet nad projektem AdPortal pracuje od stycznia 2006 roku.
Dołącz do dyskusji: AdPortal - wyciśnij więcej!