SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

111 tys. Polaków przestało w ub.r. płacić abonament rtv. "Ten system nie działa"

W ub.r. ponad 111 tys. osób zrezygnowało z płacenia abonamentu RTV, a wpływy z tego tytułu są najniższe od 2013 roku. Wzrosła za to nieznacznie liczba abonentów instytucjonalnych  - wynika z raportu KRRiT. Z tytułu opłat abonamentowych na konto KRRiT w ub. roku wpłynęło ponad 643 mln zł. - Prowizorka w postaci rekompensat za niesprawny system poboru abonamentu przeżyje nas wszystkich - komentuje Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, członek Rady Mediów Narodowych.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji co roku publikuje raport ze swojej działalności, zamieszczając w nim także informacje dotyczące ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego. Z opublikowanych w tym tygodniu raportu za 2020 rok wynika, że - według ewidencji Poczty Polskiej - w Polsce na koniec grudnia zarejestrowanych było 6 678 314 abonentów, w tym abonentów instytucjonalnych 237 531.

Spośród tej liczby do użytkowania odbiornika telewizyjnego lub radiowego przyznawało się 6 401 356 osób, sam odbiornik radiofoniczny miało 276 958 osób.

Mniej osób płacących abonament

KRRiT podaje, że w porównaniu do poprzedniego roku w 2020 r. nastąpił spadek liczby osób, płacących abonament (o 111 tys.), natomiast o 201 wzrosła liczba abonentów instytucjonalnych. Liczba abonentów z zarejestrowanymi odbiornikami rtv zmniejszyła się o 110 812, jednocześnie nastąpił wzrost liczby osób zwolnionych od opłat abonamentowych - o 98 352.

Na 13 572 tys. gospodarstw domowych w Polsce aż 96,4 proc. posiada odbiorniki telewizyjne. Według stanu na 31 grudnia 2020 r., zarejestrowane odbiorniki rtv miało: 6 440 783 gospodarstw domowych (ponad 47 proc.), spośród których 3 900 533 (60,56 proc.) abonentów było zwolnionych z wnoszenia opłat. Jak podkreśla KRRiT w raporcie, na koniec 2020 r. opłaty z tytułu abonamentu uregulowało 680 273 zobowiązanych (26,78 proc.).

Poczta ściga spóźnialskich

Zajmujące się ściąganiem zaległych opłat Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej w ubiegłym roku wysłało 279 545 138 upomnień do abonentów zalegających z wnoszeniem opłaty abonamentowej. Zadłużenie w całości lub części uregulowało 58 667 abonentów, wpłacając łącznie kwotę 50,8 mln zł. W stosunku do pozostałych spóźniających się lub zalegających z opłatami abonentów Poczta wszczynała postępowania administracyjne oraz wystawiła 101 715 tytułów wykonawczych, z czego zrealizowano 89 248 tytułów na kwotę 81,6 mln zł.

Po potrąceniu prowizji z tytułu ściągnięcia zaległości abonamentowych, Poczta Polska przekazała kwotę 124,5 mln zł na rachunek bankowy KRRiT, zaś ogółem z tytułu opłat abonamentowych w 2020 roku wpłynęła kwota 643,4mln zł. To najmniej od 2013 roku - jak wskazują statystyki KRRiT.

Kwiatkowski: system nie działa

Zdaniem Roberta Kwiatkowskiego, posła Lewicy i członka Rady Mediów Narodowych sytuacja z abonamentem jest widocznym dowodem, że Polska jest krajem niemożności.

- Od lat nie możemy się zdecydować na zmianę - lub porzucenie - systemu abonamentowego, który nie działa, bo go ludzie nie akceptują. W tej sytuacji prowizorka w postaci płynących z budżetu rekompensat za niesprawny system poboru abonamentu zapewne przeżyje nas wszystkich. Powinna temu zaradzić większość parlamentarna, ale ona się do tego wcale nie kwapi. A ponieważ system dosypywania pieniędzy z budżetu działa i nie jest sprzeczny z prawem unijnym, to nie sądzę, żeby ktokolwiek zechciał się tym zająć w dającej się przewidzieć przyszłości - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Rok temu KRRiT informowała, że w 2019 roku na 13 mln 572 tys. gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. ma odbiornik telewizyjny, z czego zarejestrowało go poniżej połowa gospodarstw (48,28 proc.). Na koniec roku opłaty uregulowało jedynie niecała 1/3 zobowiązanych. Na 13 mln 572 tys. gospodarstw domowych w Polsce – 96,4 proc. posiadało odbiornik, z czego zarejestrowała go mniej niż połowa gospodarstw (48,28 proc.); a spośród nich 58,03 proc. abonentów było zwolnionych z opłat.

Wszyscy pozostali zobowiązani, czyli 2 987 146 w tym 2 749 816 gospodarstw domowych i 237 330 abonentów instytucjonalnych powinni zgodnie z prawem zapłacić za abonament w terminie. Na koniec 2019 roku zrobiło to jednak tylko 31,47 proc., to jest dokładnie 940 011 zobowiązanych.

Ściąganie abonamentu RTV należy do ustawowych obowiązków Poczty Polskiej. Z tego tytułu otrzymuje 6 proc. wynagrodzenia umownego w wysokości 6 proc. od zainkasowanych opłat i odsetek za zwłokę oraz kar.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł. 4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Wyniki Polskiego Radia za 2020 rok

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.

Według sprawozdania abonamentowego Polskie Radio uzyskało w ub.r. 278,48 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej. To o 27 proc. więcej niż w 2019 roku i zarazem rekordowo dużo w historii spółki.

Przychody Agencji Reklamy, odpowiadającej za sprzedaż oferty reklamo-sponsoringowej Polskiego Radia, poszły w dół o 33,1 proc. - z 62,72 do 41,98 mln zł. Nadawca tłumaczy ten spadek konsekwencjami epidemii. Udział Agencji Reklamy w przychodach Polskiego Radia zmalał z 19,8 do 12,1 proc.

W ub.r. duży spadek słuchalności zanotowała Trójka, z którą po zamieszaniu wokół Listy Przebojów i odwołaniu Kuby Strzyczkowskiego z funkcji dyrektora pożegnała się większość wieloletnich dziennikarzy. W pierwszym kwartale br. stacja miała 2,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 5,3 proc. rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: 111 tys. Polaków przestało w ub.r. płacić abonament rtv. "Ten system nie działa"

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Poldek
Autor zapomina że obowiązek abonamentowy dotyczy zarejestrowanych odbiorników, a nie każdych. Więc fakt że 96% Polaków posiada pudło nic nie zmienia. Póki co nie ma obowiązku rejestrowania takich urządzeń.
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Nie chcą płacić? W kraju dobrobytu i powszechnej szczęśliwości nie chcą płacić?
Na te narodowe, patriotyczne, obiektywne i prawdomówne media?
Ciekawe...dlaczego? :D
odpowiedź
User
Kamila O
A napiszcie jak to jest w innych krajach z tym niepłaceniem? Bo ja jak byłam w Niemczech to miałam kontrolę i to ja musiałam udowodnić że nie mam tv w mieszkaniu. Gdybym nie wypuściła kontrolera tak jak w Polsce to odrazu miałabym karę wlepiona. Tak to niestety bywa ale o tym to już nie piszecie.
odpowiedź