115,5 mln zł na reklamę zewnętrzną w I kw. br.
Wartość polskiej reklamy zewnętrznej w I kwartale br. wyniosła 115,5 mln zł, czyli 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki na reklamę tranzytową stanowiły 2,2 proc. tej kwoty.
Oszacowany przez Polską Izbę Reklamy Zewnętrznej 5-procentowy spadek w skali roku wydatków na reklamę zewnętrzną w I kwartale br. oznacza pogłębienie tendencji spadkowej z ub.r. Wtedy wartość reklamy out of home była o 0,7 proc. niższa niż rok wcześniej.
W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną – raport
– Uważam, że rynek będzie w stanie odrobić tę stratę w kolejnych miesiącach br., licząc, że sytuacja ekonomiczna kraju ustabilizuje się, a ceny podstawowych towarów przestaną rosnąć – prognozuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Z drugiej strony aktywność konsumentów będzie stymulowana intensywniejszymi działaniami promocyjnymi i reklamowymi producentów i usługodawców, na czym skorzystają zapewne wszystkie media, w tym także sektor out of home – zaznacza.
Tradycyjnie najwięcej na reklamę zewnętrzną wydali właściciele sieci handlowych i hipermarketów oraz producenci urządzeń i dostawcy usług telekomunikacyjnych.
Udział sektorów w sprzedaży reklamy zewnętrznej w I kwartale br.
SPRZEDAŻ 22,59% (1 kwartał 2010: 20,86%)
TELEKOMUNIKACJA 15,12% (1 kwartał 2010: 17,05%)
ROZRYWKA/KULTURA 13,74% (1 kwartał 2010: 13,30%)
ŻYWNOŚĆ 9,07% (1 kwartał 2010: 10,16%)
MOTORYZACJA/TRANSPORT 7,07% (1 kwartał 2010: 6,00%)
Udział produktów w sprzedaży reklamy zewnętrznej w I kwartale br.
SIECI HANDLOWE/HIPERMARKETY 20,74% (1 kwartał 2010: 18,65%)
SYSTEMY TELEFONII KOMÓRKOWEJ 13,95% (1 kwartał 2010: 14,96%)
ODZIEŻ/OBUWIE 5,80% (1 kwartał 2010: 4,09%)
SAMOCHODY 5,04% (1 kwartał 2010: 5,37%)
STACJE TV 4,59% (1 kwartał 2010: 3,91%)
– Obecna sytuacja na rynku reklamowym nie sprzyja czynieniu prognoz, tym bardziej na dość skomplikowanym rynku out of home, na którym nastąpiły w ostatnim czasie dość znaczące zmiany, s kolejne czekają nas także w br. – opisuje Lech Kaczoń. – Zaryzykuję jednak taką prognozę: wielkość sprzedaży reklamy zewnętrznej w br. winna wzrosnąć o ok. 6 proc. w skali roku. Biorę pod uwagę następujące czynniki: efekt przejęcia firmy News Outdoor przez spółkę Ströer, inwestycje w zakresie nowych technologicznie nośników reklamy oraz rosnącą konkurencję na rynku producentów. – dodaje.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2011 r. | ||
sektor | kategoria | sprzedaż (zł) |
SPRZEDAŻ | Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 23 954 533 |
Pozostałe | 2 138 599 | |
ŻYWNOŚĆ | Piwo | 1 657 603 |
Napoje | 2 355 450 | |
Pozostałe | 6 461 999 | |
ROZRYWKA, KULTURA | Filmy kinowe | 3 922 349 |
Stacje TV | 5 302 903 | |
Stacje radiowe | 96 079 | |
Magazyny | 612 833 | |
Gazety codzienne | 437 755 | |
Edukacja | 1 122 144 | |
Pozostałe | 4 372 374 | |
TELEKOMUNIKACJA | Internet | 839 358 |
Systemy telefonii komórkowej | 16 109 320 | |
Telefonia stacjonarna | 18 588 | |
Pozostałe | 496 794 | |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 1 818 344 | |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 873 917 | |
MOTORYZACJA/TRANSPORT | Samochody | 5 825 911 |
Oleje/Paliwa | 243 930 | |
Stacje benzynowe | 389 061 | |
Transport | 343 964 | |
Pozostałe | 1 368 947 | |
FINANSE/MARKETING | Banki | 3 209 684 |
Ubezpieczenia | 36 599 | |
Pozostałe | 1 460 955 | |
DOMOWE ŚRODKI CZYSTOŚCI | Proszki do prania | 619 894 |
Pozostałe | 997 653 | |
BEZPŁATNE I AUTOPROMOCJA | Akcje społeczne non-profit | 1 762 134 |
Pozstałe | 142 967 | |
WYPOSAŻENIE DOMU I BIURA | AGD/RTV | 2 989 004 |
Pozostałe | 1 804 421 | |
USŁUGI | Biura podróży | 709 320 |
Usługi medyczne | 501 682 | |
Pozostałe | 3 311 612 | |
BUDOWNICTWO | 3 408 871 | |
PRODUKTY DLA DZIECI | 303 190 | |
ODZIEŻ/OBUWIE | 6 704 044 | |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 589 472 | |
PRZEMYSŁ | 177 971 | |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 43 180 | |
KAMPANIE POLITYCZNE | 877 326 | |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 5 098 249 | |
ŁĄCZNIE | 115 510 981 |
Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży reklamy out of home wyniósł w I kwartale br. 2,2 proc., czyli o 0,6 punktów proc. mniej niż rok wcześniej, a o 0,9 punktów proc. mniej niż w 2010 r. Spadek przychodów w zakresie reklamy tranzytowej od stycznia do marca br. wyniósł w skali roku 25 proc. Wśród firm należących do IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2011 r. | ||
sektor | kategoria | sprzedaż (zł) |
SPRZEDAŻ | Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 673 959 |
Pozostałe | 67 098 | |
ŻYWNOŚĆ | Piwo | 0 |
Napoje | 130 560 | |
Pozostałe | 9 296 | |
ROZRYWKA, KULTURA | Filmy kinowe | 14 000 |
Stacje TV | 0 | |
Stacje radiowe | 0 | |
Magazyny | 12 000 | |
Gazety codzienne | 2 913 | |
Edukacja | 30 809 | |
Pozostałe | 146 436 | |
TELEKOMUNIKACJA | Internet | 21 140 |
Systemy telefonii komórkowej | 0 | |
Telefonia stacjonarna | 0 | |
Pozostałe | 0 | |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 0 | |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 184 700 | |
MOTORYZACJA/TRANSPORT | Samochody | 43 494 |
Oleje/Paliwa | 0 | |
Stacje benzynowe | 69 936 | |
Transport | 700 | |
Pozostałe | 95 503 | |
FINANSE/MARKETING | Banki | 148 950 |
Ubezpieczenia | 2 000 | |
Pozostałe | 48 375 | |
DOMOWE ŚRODKI CZYSTOŚCI | Proszki do prania | 0 |
Pozostałe | 0 | |
BEZPŁATNE I AUTOPROMOCJA | Akcje społeczne non-profit | 24 069 |
Pozstałe | 78 000 | |
WYPOSAŻENIE DOMU I BIURA | AGD/RTV | 0 |
Pozostałe | 83 544 | |
USŁUGI | Biura podróży | 54 562 |
Usługi medyczne | 56 707 | |
Pozostałe | 56 614 | |
BUDOWNICTWO | 221 890 | |
PRODUKTY DLA DZIECI | 1 682 | |
ODZIEŻ/OBUWIE | 262 688 | |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | |
PRZEMYSŁ | 4 560 | |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 1 590 | |
KAMPANIE POLITYCZNE | 0 | |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 0 | |
ŁĄCZNIE | 2 547 774 |
– Wyniki sprzedaży reklamy tranzytowej świadczą o jej nieuchronnym zaniku w Polsce przy założeniu, że nie zmieni się sytuacja formalno-prawna tej formy reklamy. Ograniczenia administracyjne w tym zakresie w większości największych polskich miast wykluczają utrzymanie w jakiejkolwiek formie reklamy tranzytowej – komentuje Lech Kaczoń.
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Uwzględnione zostały wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home. W stosunku do I kwartału ub.r. zmieniła się liczba firm raportujących do IGRZ, stąd wyniki porównań I kwartału br. do I kwartału ub.r. mogą odbiegać od rzeczywistych o 0,6 proc.
Dołącz do dyskusji: 115,5 mln zł na reklamę zewnętrzną w I kw. br.