10 kluczowych nowości w Google Adwords
Od lat marketing w wyszukiwarce (search engine marketing - SEM) stoi w czołówce najbardziej popularnych narzędzi stosowanych w e-marketingu. Dociera do 2 miliardów internautów na całym świecie. 44% globalnego rynku reklamy online należy do AdWords - systemu reklamy w wyszukiwarce Google’a. Dzięki tym rozwiązaniom gigant z Mountain View wzbogacił się w zeszłym roku o ponad 43,6 miliarda dolarów - pisze Dariusz Zaniecki z Ingenious Technologies Polska.
Popularność marketingu w wyszukiwarce nie wynika wyłącznie z jego skuteczności. Google nieustannie i drobiazgowo rozwija system AdWords. To pozwala na uzyskanie coraz bardziej trafnych wyników w SEMowych kampaniach, co z kolei przekłada się na większe zainteresowanie tym rozwiązaniem. No i w końcu przyczynia się do zwiększania obrotów Google’a z tego tytułu. Dlatego też niemalże co miesiąc ten amerykański gigant wprowadza nowe zmiany, nowe ulepszenia w AdWordsach.
Warto więc przyjrzeć się najważniejszym zmianom oraz ulepszeniom, jakie Google wprowadził w przeciągu ostatnich kilku miesięcy lub są obecnie w fazie testów.
1. Kierowanie reklam do Gmaila
Szacuje się, iż z usług poczty elektronicznej Google’a korzysta obecnie ponad 425 milionów ludzi na całym świecie. Połączono więc SEM z email marketingiem. Od 2011 roku zaczęto rozwijać sposób targetowania reklam do użytkowników poczty elektronicznej Google’a. Wiosną tego roku ta funkcja przeszła z fazy eksperymentu do powszechnego użytku. Tego rodzaju reklamy są dobierane ze względu na treść i tytuły mailów odbiorców. Tym samym w AdWords marketer ma możliwość wybrać słowa kluczowe związane z np. motoryzacją. Na tej podstawie system przeprowadzi kampanie emailową wśród posiadaczy konta na Gmailu zainteresowanych tą tematyką. Na razie jednak ta usługa działa wyłącznie na europejskich (na polskich jeszcze nie) kontach rozliczeniowych.
2. Search Companion Marketing
Ta usługa pokazuje, iż Google coraz bardziej myśli o stawianiu na hybrydowe możliwości swojego reklamowego ekosystemu. Połączono AdWords oraz Google Display Network. Jest to rozwiązanie, które ma wykorzystać potencjał porównywarek internetowych. Ustala się słowa kluczowe, które wiąże się z konkretną stroną, gdzie mają pojawiać się reklamy displayowe. Na przykład użytkownik wyszukiwarki Google wpisuje “buty cena”. Wyświetla mu się m.in. link do skapiec.pl, w którego klika. I jeżeli ta witryna internetowa korzysta z Google Display Network na jej łamach pojawia się reklama określonego wcześniej produktu. Aby móc korzystać z możliwości tej funkcji trzeba zwrócić się bezpośrednio do Google’a.
3. Strategie dla kampanii
Ta opcja pozwala jeszcze efektywniej wykorzystać kwestie licytacji stawek prowadzonych kampanii reklamowych. Jej elastyczność pozwala na np. zdefiniowanie ważnych dla nas wskaźników dla poszczególnej promocyjnej akcji lub dla wszystkich. Część licytowanych stawek możemy zautomatyzować, a część obsługiwać manualnie. Ale to tylko kilka ze sposobów. Jest do wyboru parę strategii akcentujących pozycję na stronie w wyszukiwarce, poziom klikalności czy też maksymalną wartość CPA (cost per acquisition - koszt pozyskania klienta).
4. Nowe miejsce
Od niedawna Polsce (w ramach rozszerzonych kampanii) działa funkcja pozwalająca na dostarczenie więcej szczegołów w reklamach dóbr lub usług. Celem tego rozwiązania jest podniesienie precyzji i efektywności działań promocyjnych. I tak pod główną reklamą w Google’u będą pojawiały się dodatkowo (maksymalnie cztery) boksy zawierające 2-3 linijkowe promocyjne opisy.
5. Auction Insight Report
Jest to rozwiązanie pozwalające porównać skuteczność naszych działań do działań konkurencji. Można tworzyć zestawienie na określone słowo kluczowe lub zbiór słów kluczowych, a także ze względu na poszczególną kampanię lub ich zbiór. Można więc uczyć się od konkurencji lub też inspirować się nią w implementacji nowych rozwiązań.
6. Raporty śledzenia skuteczności
Prowadzenie działań w AdWords mocno przypomina grę na giełdzie. Występuje mnóstwo zmiennych bezpośrednio wpływających na wartość słowa kluczowego lub też efektywnosć konkretnej grupy reklam. Google postanowił ten proces nieco zautomazytować. W wyniku czego powstały wspomniane raporty śledzenia skuteczności. Te zestawy danych pokazują, które kampanie lub grupy reklam zanotowały spadek/ wzrost klikalności czy też ich ubsługa kosztowała mniej/ więcej. Ponadto jest możliwość przyjrzenia się z bliska zmianom na płaszczyźnie kampanii. Dzięki czemu można uzyskać pełniejszy obraz naszych działań reklamowych i dowiedzieć się, czy dzisiaj na poziom klikalności miał wpływ wzrost wartości określonego słowa kluczowego, czy co innego.
7. Działania remarketingowe do “pokrewnych” odbiorców
Po raz kolejny Google miesza, eksperymentuje i łączy rozwiązania SEM i display’u. Jest to podobna funkcja, jak w przypadku Search Companion Marketing. Różni się tylko tym, iż do działań remarketingowych wykorzystuje się profil osób odwiedzających stronę marki lub też firmy. Następnie określoną charakterystykę odbiorców włącza się do grup reklamowych AdWords i wyświetla się oferty podobnym użytkownikom.
8. Opinie odbiorców
Przed dokonaniem zakupu odbiorcy bardzo często posiłkują się opiniami i recenzjami w sieci. Są one szalenie istotne, bo często wręcz decydują o tym, czy klient kupi towar x czy y. Dlatego też Google testuje (na razie tylko w kampaniach anglojęzycznych) dodawanie kolejnej linijki w reklamie AdWords. To w niej marketer będzie mógł umieszczać krótką opinię o towarze lub usłudze, która pojawiła się w branżowym magazynie czy też specjalistycznym portalu internetowym.
9. Społecznościowe rekomendacje
Google wszelkimi sposobami stara się zainteresować i zachęcić firmy do aktywności na łamach swojej platformy społecznościowej - Google+. Zabiega on także o uwagę specjalistów od marketingu w wyszukiwarce. W zamian za aktywność marki na Google+, dostaną oni w prezencie dodatkową linijkę w reklamie AdWords. Nie mogą jej edytować. W tym miejscu wyświetla się po prostu informacja o tym, że “(nazwa firmy) ma xx obserwatorów w Google+”. Tym samym reklama w Google jest większa i dzięki czemu można uzyskać wyższe CTR o 1-5%.
10. Umieszczanie zdjęć
W sumie tego ruchu można było się spodziewać po Google’u. Internet staje się coraz bardziej wizualny. Według przewidywań firmy Cisco do 2015 roku 90% treści w sieci przyjmie formę multimedialną. Na początku czerwca Google uruchomił testy reklam w wyszukiwarce zawierające zdjęcia. Jak widać system AdWords ewoluuje podążając w strone rich media. Kto wie, może za kilka miesięcy w płatnych linkach w wyszukiwarce Google pojawi się możliwość dodawania krótkich filmów wideo?
Dariusz Zaniecki – Head of Tracking & Search Analytics w Ingenious Technologies Polska
Dołącz do dyskusji: 10 kluczowych nowości w Google Adwords