0 24 proc. urosła reklama kinowa w 2012 r., Coca-Cola na czele reklamodawców
W ub.r. cennikowe wydatki na reklamę w kinach wyniosły 763,8 mln zł, o 23,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Największym reklamodawcą była Coca-Cola Poland Services, przed operatorami sieci Orange i Play. Mocno wydatki zmniejszyły za to Ferrero Polska i Polkomtel.
763,8 mln zł to cennikowa wartość reklamy kinowej w 2012 roku obliczona dla portalu Wirtualnemedia.pl przez Kantar Media. Natomiast według danych Starlinka faktyczne wydatki w trzech pierwszych kwartałach ub.r. wyniosły jedynie 70,6 mln zł, o 11,5 proc. więcej niż w 2011 roku (zobacz szczegóły).
Zdaniem Alfreda Ejsmonta radio, outdoor, ambient & cinema directora w Universal McCann, w całym ub.r. reklama kinowa zanotowała wzrost o kilka punktów proc. wyższy niż estymacje Starlinka za trzy kwartały. - Świetny był ostatni kwartał, kiedy marketerzy chętnie promowali się przy filmach takich jak „Skyfall” czy „Hobbit” - mówi Ejsmont. - Za to wcześniej, w czasie Euro 2012 większość firm ograniczyła działania reklamowe w kinach, tak samo jak w pozostałych kanałach komunikacji. Intensywnie promowali się wtedy tak naprawdę tylko oficjalni sponsorzy turnieju, ale oni mogli korzystać z pakietów przyznanych przez UEFA - dodaje.
Najwięcej na reklamę w kinach przeznaczyła w 2012 roku Coca-Cola Poland Services, której cennikowe wydatki wyniosły 39,9 mln zł (wzrost o 34,5 proc. w skali roku). Kolejne miejsca zajęli PTK Centertel i P4 z budżetami w wysokości 26,1 i 23,1 mln zł. Przy czym rok do roku operator Orange zwiększył swoje wydatki o 59 proc., a operator P4 - zmniejszył o 16,4 proc.
Po ponad 20 mln zł wydały również Samsung Electronics Polska (21 mln zł) i dystrybutor filmowy Kino Świat (20,2 mln zł). W porównaniu z 2011 rokiem obie firmy wielokrotnie zwiększyły te budżety: Samsung o 231 proc., a Kino Świat o 164 proc.
Za to dużo mniej niż rok wcześniej wydały Ferrero Polska i Polkomtel, wypadając tym samym z czołowej piątki reklamodawców kinowych. Wydatki Ferrero zmalały z 28,3 do 18,2 mln zł (spadek o 35,6 proc.), a Polkomtela - z 23,4 do 9,7 mln zł (spadek o 58,6 proc.).
Cennikowe wydatki reklamowe w kinach | ||
Wirtualnemedia.pl | 2012 | 2011 |
Coca-Cola Poland Services | 39 924 598 zł | 29 676 753 zł |
PTK Centertel | 26 124 387 zł | 16 426 746 zł |
P4 | 23 133 197 zł | 27 673 573 zł |
Samsung Electronics Polska | 21 026 617 zł | 6 344 394 zł |
Kino Świat | 20 220 172 zł | 7 657 846 zł |
wydatki ogółem | 763 760 425 zł | 616 480 927 zł |
Dołącz do dyskusji: 0 24 proc. urosła reklama kinowa w 2012 r., Coca-Cola na czele reklamodawców