W 2023 roku agencja mediowa Starcom ograniczyła koszty operacyjne o ponad 3 proc., dzięki czemu przy minimalnym spadku przychodów jej zysk netto poszedł w górę prawie czterokrotnie, do 38,4 mln zł.
Przychody Starcomu w 2023 roku wyniosły 1,2 mld zł, o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem. W sprawozdaniu wyliczyła, że w ub.r. jako nowych klientów pozyskała Biofarm, Leroy Merlin (w zakresie działań w internecie), Synthos, Roshen, Dr Gerard i Amnesty International.
Wpływy w ramach Publicis Groupe poszły w górę ze 138,01 do 162,78 mln zł. Na tę drugą kwotę złożyło się m.in. 54,9 mln zł od PGP hub, 42,26 mln zł od Publicis Groupe Holdings - Global Services oraz 23,99 mln zł od Starcom Worldwide.
CZYTAJ TEŻ: Zenith Poland urósł o prawie połowę
Podstawą działalności Starcomu pozostaje obsługa działań komunikacyjnych w mediach. Przychody w tym zakresie nieznacznie zmalały z 1,16 do 1,12 mld zł. Natomiast wpływy oddziału Re:Sources Poland poszły w górę z 26,67 do 41,91 mln zł, a uruchmionego w 2022 roku pionu Facility (zajmuje się obsługą biur wynajmowanych przez Publicis Groupe w Warszawie, Lublinie i Poznaniu) - z 16,72 do 21,86 mln zł.
W Starcomie już 660 pracowników
Działalność operacyjne Starcomu kosztowała w 2023 roku 1,16 mld zł, o 3,6 proc. mniej niż przed rokiem. To przede wszystkim efektu spadku wydatków na usługi obce (czyli głównie powierzchnie i usługi reklamowe na potrzeby aktywności klientów) z 1,09 do 1,02 mld zł.
Z kolei nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 83,48 do 98,44 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 15,85 do 19,27 mln zł, a koszty rodzajowe sklasyfikowane jako pozostałe - z 8 do 8,32 mln zł. W ub.r. agencja zatrudniała średnio 659 pracowników, wobec 644 przed rokiem i 511 dwa lata temu (w 2022 roku uruchomiono biuro usług wspólnych w Lublinie, zatrudniając ponad 110 osób w pionie Re:Sources Poland).
Członkowie zarządu i rady nadzorczej spółki zarobili w ub.r. 7,51 mln zł, wobec 7,18 mln zł rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na zakupy od innych spółek z Publicis Groupe agencja przeznaczyła w ub.r. 86,59 mln zł, z czego 53,86 mln zł trafiło do PGP hub, 9,56 mln zł do Publicis Groupe Holdings, 4,54 mln zł do Publicis Conseil, a 4,02 mln zł do DMX Media.
Pozostałe koszty operacyjne Starcomu zwiększyły się z 12,28 do 15,65 mln zł, a wydatki finansowe - z 5,4 do 6,26 mln zł (z czego te na odsetki zmalały z 5,32 do 4 mln zł). Z drugiej strony pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 18,97 do 26,15 mln zł.
Prawie 30 mln zł więcej zysku
Zysk operacyjny agencji podskoczył z 20,16 do 54,7 mln zł, a zysk netto (mimo wzrostu kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 4,13 do 10,29 mln zł) - z 10,77 do 38,39 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022