W pierwszym kwartale 2024 roku wydatki na reklamę online wyniosły 1,921 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o ponad 200 mln zł (+13,7 proc.) - wynika z cyklicznego raportu IAB Polska/PwC AdEx.
W pierwszym kwartale 2024 roku dynamika wzrostu reklamy cyfrowej, w porównaniu do indeksu odnotowanego na koniec 2023 roku, przyspieszyła o ponad 1 p.p., osiągając 13,7 proc. Dzięki temu, w porównaniu do porównywalnego okresu roku ubiegłego, wartość komunikacji cyfrowej wzrosła o 230 mln, osiągając poziom 1,9 mld zł.
Zobacz: Prawie 5,4 mld zł na reklamę online po trzech kwartałach 2023 roku
Rośnie rynek reklamy internetowej
„Biorąc pod uwagę, że wydatki na działania marketingowe w pierwszym kwartale roku osiągają zwykle umiarkowane indeksy, podczas gdy drugi i czwarty stanowią największy udział we wzroście, wyniki te są dobrym prognostykiem na cały rok” – podano w komunikacie IAB.
Cały czas dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), która pozyskała w badanym okresie 42 proc. Marketing w wyszukiwarkach (SEM) stanowi około jedną trzecią tortu reklamowego online.
Większość formatów i modeli/kanałów sprzedaży odnotowała dodatnie wskaźniki wzrostu, poza komunikacją e-mail marketingową oraz reklamą natywną, które zaliczyły spadki. Najmocniej rok do roku urosła reklama mobile (+25 proc. rdr.), social media (+16 proc. rdr.) oraz display+wideo (14 proc. rdr.).
Ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Niekwestionowanym liderem jest wciąż „handel”. Największe wzrosty odnotowały: „higiena i pielęgnacja” oraz „żywność”.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 31 lipca 2024 r.