Spółka zarządzająca internetowym Radiem 357 w 2023 roku zwiększyła przychody z wpłat od patronów, reklam i sprzedaży gadżetów. Natomiast przy wzroście kosztów operacyjnych o 14 proc. jej rentowność netto pogorszyła się o prawie 500 tys. zł.
Zdecydowaną większość przychodów Radia 357 zapewniają jej patroni. W 2023 roku przekazali na rozgłośnię 10,75 mln zł, wobec 10,1 mln zł rok wcześniej. W sprawozdaniu zarządzającej stacją spółki 357 podano, że na koniec ub.r. miała na platformie Patronite 50,6 tys. patronów, którzy co miesiąc wpłacali jej łącznie 946,4 tys. zł.
Według danych z badania Krajowego Instytutu Mediów od grudnia 2022 do maja ub.r. Radia 357 codziennie miało średnio 276,7 tys. słuchaczy i 14,1 proc. udziału w czasie słuchania radia w internecie. Wyższe wyniki osiągnęło jedynie RMF FM.
Radio 357 z własnym systemem do wpłat
W sprawozdaniu spółka 357 podkreśliła, że pracuje nad zwiększeniem efektywności pozyskiwania finansowania. - Zdecydowano o rozpoczęciu prac nad własnym systemem obsługi darczyńców, a także rozwijano funkcjonalność umożliwiającą emisję komunikatów poprzedzających odtwarzanie treści na platformie radia. Wprowadzono także zmiany w ofercie w ramach prowadzonej przez spółkę sprzedaży gadżetów. Spółka zaangażowała się także pilotażowo w projekty wydawnicze w kooperacji z podmiotami zewnętrznymi. W drugiej połowie roku spółka zwiększyła działania nakierowane na pozyskiwanie darczyńców w segmencie cyfrowym - wyliczyła.
CZYTAJ TEŻ: Radio 357 z systemem bezpośrednich wpłat. Odzew patronów zaskoczył radiowców
Rozgłośnia zwiększyła też wpływy komercyjne. Te ze sprzedaży produktów (czyli głównie usług reklamowych) poszły w górę z 2,6 do 2,93 mln zł, a te z towarów i materiałów (przede wszystkim gadżetów w sklepie internetowym Radia 357 - z 599,1 do 619,1 tys. zł.
Działalność operacyjna spółki kosztowała w 2023 roku 14,11 mln zł, o 13,9 proc. więcej niż przed rokiem (12,39 mln zł). Wydatki na usługi obce poszły w górę z 8,68 do 9,77 mln zł, a na wynagrodzenia - z 3,14 do 3,59 mln zł. Firmie udało się natomiast ograniczyć pozostałe koszty operacyjne z 285 do 70,7 tys. zł.
W raporcie opisano, że rozgłośnia opracowała wytyczne strategiczne dotyczące obszarów rozwoju treści, a na jej antenie pojawiły się nowe audycje i autorzy. Wprowadzono też zmiany organizacyjne.
- Wprowadzono jednolite zasady dotyczące wynagrodzeń, uporządkowano procesy rekrutacyjne, stworzono kodeks kultury organizacyjnej (tzw. culture deck), przeprowadzono rewizję wynagrodzeń oraz zakresów obowiązków, unormowano wzajemne relacje, prawa i obowiązki członków zespołów oraz ich przełożonych. Ponadto przeprowadzono warsztaty dotyczące informacji zwrotnej oraz zatrudniono osobę zarządzającą procesami HR w spółce - wyliczono.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Rezerwa dot. ZAIKS-u
Radio 357 nadal nie porozumiało się z ZAIKS-em ws. tantiem za graną muzykę. - Do końca roku te negocjacje nie zakończyły się konkluzywnie, dlatego spółka zawiązała rezerwę z tytułu rozliczenia tych wynagrodzeń - podano w sprawozdaniu. W ub.r. rezerwa dotycząca działalności operacyjnej wyniosła 756,4 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej była zerowa.
Rentowność Radia 357 znacznie się pogorszyła: na poziomie operacyjnym z 627,1 do 128,3 tys. zł, a w ujęciu netto - z 455,7 tys. zł zysku do 33,8 tys. zł straty.
Zeszłoroczną stratę netto pokryto z kapitału zapasowego nadawcy. W konsekwencji jego kapitały własne zmalały z 1,6 do 1,57 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Radio 357 będzie grać dłużej. Nowe audycje, zostają hity z wakacji
Po 20 proc. udziałów spółki zarządzającej Radiem 357 mają czołowi dziennikarze rozgłośni: Paweł Sołtys (jest w firmie prezesem), Marcin Łukawski, Piotr Stelmach, Michał Gąsiorowski i Krystian Hanke (członek zarządu). W sprawozdaniu zaznaczono, że współka współpracowała ze Spółdzielnią Twórców Radia 357 nad „uporządkowaniem spraw dotyczących corporate governance, a także przekształcenia spółki w uzgodnioną z interesariuszami strukturę prawno-organizacyjną”.
Spółka 357 została założona we wrześniu 2020 roku. Przez pierwsze cztery miesiące działalności zarobiła na czysto 629,6 tys. zł, zaś w 2021 roku przy 8,5 mln zł wpłat od patronów, 1,97 mln zł przychodów komercyjnych i 9,79 mln zł kosztów operacyjnych wypracowała 508,5 tys. zł zysku netto.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022