Sklepom Lidl finansowo nie zaszkodził początek ostrej wojny cenowej z Biedronką W minionym roku obrotowym sieć wyznaczyła w Polsce swoje kolejne rekordy biznesowe: przychody wzrosły o 14 proc., a zysk netto sięgnął 1,8 mld zł. Od paru lat przy miliardowych zyskach firma wypłacała niewielkie dywidendy, dzięki czemu zakumulowała 6,6 mld zł zysków.
W roku obrotowym od marca 2023 do lutego 2024 roku Lidl Polska wypracował 37,97 mld zł przychodów. Był one o 13,8 proc. wyższe niż przed rokiem.
Obroty sklepów Lidl rosną nieprzerwanie od kilku lat. Dodatniej dynamiki nie osłabiła epidemia: w roku finansowym zakończonym w lutym 2019 roku sieć zanotowała 18,33 mld zł, rok później 21,7 mld, a w ciągu 12 miesięcy do lutego 2021 roku – 23,87 mld zł.
Dużo wyższa niż wcześniej inflacja od 2021 roku tylko podbiła dalsze wzrosty. W roku do lutego 2021 roku przychody Lidl Polska wyniosły 26,9 mld zł, zaś przez kolejne 12 miesięcy poszły w górę rok do roku o 24 proc., sięgając 33,37 mld.
CZYTAJ TEŻ: Ile kosztują zakupy? Najtaniej w Lidlu, najdrożej w POLOmarkecie
W strukturze przychodowej firmy w minionym roku obrotowym ledwie 51,3 mln zł stanowił eksport (wobec 29,3 mln zł rok wcześniej. Natomiast wpływy z reklam zwiększyły się rok do roku z 32,7 do 35 mln zł. Cała reszta to sprzedaż w sklepach Lidl.
Lidl ma w Polsce mniej sklepów niż Biedronka i Dino
Oprócz wzrostu cen obroty Lidla napędza rozwój jego sieci sklepów. Firma w sprawozdaniach nie podaje dokładnych danych na ten temat, nie ujawnia też konkretów co do dynamiki sprzedaży porównywalnej (like for like, czyli bez uwzględnienia otwierania nowych placówek). Wiadomo natomiast, że pod koniec 2021 roku uruchomiła swoją placówkę nr 800 w naszym kraju, zaś wiosną 2024 roku, jak podały „Wiadomości Handlowe”, przekroczyła pułap 900 sklepów.
W segmencie dyskontowym kilka razy większa od Lidla pozostaje Biedronka. Jak już informowaliśmy, na koniec czerwca 2024 r. miała 3 620 sklepów, wobec 3 432 rok wcześniej i 3 569 na koniec ub.r. Zarządzająca nimi spółka Jeronimo Martins Polska w ub.r. zanotowała wzrost wpływów o 17,9 proc. - z 83,15 do 98,02 mld zł.
Lidla pod względem liczby sklepów już kilka lat temu wyprzedziło Dino Polska. Na koniec 2014 roku miało 410 placówek, dwa lata później - już 628, zaś potem dynamika jeszcze przyspieszyła: w 2019 roku przekroczono pułap tysiąca sklepów, na koniec 2022 roku działało ich 2 156, a w połowie br. - nieco ponad 2,5 tys. Przy czym w ub.r. firma wypracowała 27,49 mld zł przychodów, a rok wcześniej 25,66 mld, czyli znacznie mniej niż Lidl Polska.
Lidl i Biedronka mają swoje sklepy internetowe, ale nie handlują w nich żywnością, oferując jedynie produkty do domu, dla zwierząt i elektronikę. Oczywiste wydaje się, że przy tak dużej liczbie sklepów stacjonarnych e-commerce ma niewielki udział w ich obrotach. Z kolei Dino Polska wiosną 2024 roku wyłożyło 63 mln zł na 75 proc. udziałów drogerii internetowej eZebra.
Rozwój sieci sklepów Lidl widać też w stanie majątkowym zarządzającej nimi spółki. Tylko od lutego ub. do lutego br. wartość posiadanych przez nią działek poszła w górę z 738,63 do 826,36 mln zł. Na koniec lutego br. firma miała łącznie 12,2 mld zł rzeczowych aktywów trwałych, w tym 3,43 mld zł gruntów, 6,22 mld zł budynków i lokali oraz 1,73 mld zł urządzeń technicznych i maszyn.
Rok wcześniej jej majątek trwały wynosił 11,43 mld zł, na koniec lutego 2022 roku - 9,97 mld zł, a rok wcześniej - 8,93 mld.
W Lidlu 24 tys. pracowników
Działalność operacyjna Lidl Polska w zeszłym roku obrotowym kosztowała 35,94 mld zł, o 13,1 proc. więcej niż przed rokiem (31,77 mld zł), z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 25,66 do 29,04 mld zł.
Zwiększyły się też wydatki w dwóch innych dużych kategoriach: te na usługi obce z 2,4 do 2,61 mld zł, zaś na wynagrodzenia z 1,41 do 1,62 mld zł (dodatkowo koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych wzrosły z 342,61 do 372,45 mln zł). Jako część usług obcych klasyfikowane są wydatki marketingowe, których wysokości Lidl nie podaje w raportach finansowych. natomiast od lat jest jednym z największych reklamodawców w Polsce. W pierwszej połowie 2024 roku jego cennikowe wydatki na reklamy w mediach pozainternetowych wyniosły 506,91 mln zł, rosnąc rok do roku o 43,8 proc. (dane Kantar Media). Rzeczywiste koszty, po odjęciu rabatów sięgających kilkudziesięciu proc., były dużo niższe.
CZYTAJ TEŻ: Agencja reklamująca Lidla bez jednej czwartej zysku
W zeszłym roku obrotowym Lidl Polska miał średnio 23 956 pracowników, co wobec 23 859 rok wcześniej oznacza wzrost jedynie o 0,4 proc. Liczba pracowników fizycznych zwiększyła się z 22 327 do 22 418, a umysłowych - z 1 532 do 1 538. Ostatni raz firma podwyższyła wynagrodzenia w lipcu br., podkreślając, że będzie to ją kosztować 240 mln zł.
Mniej na odsetki, więcej z odsetek
Zyskowność polskiej firmy Lidla podwyższył spadek pozostałych wydatków operacyjnych z 205,8 do 168,71 mln zł (suma utworzonych rezerw zmniejszyła się z 72,09 do 47,27 mln zł) i kosztów finansowych z 97,75 do 56,25 mln zł (z czego te na odsetki zmalały z 92,76 do 51,21 mln zł).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Równocześnie pozostałe przychody operacyjne poszły w górę ze 187,92 do 277,66 mln zł, głównie dzięki rozwiązaniu rezerw na kwotę 147,4 mln zł, wobec 20,09 mln zł rok wcześniej. Natomiast wpływy finansowe zwiększyły się ze 134,42 do 151,41 mln zł, z czego te z odsetek - z 36,99 do 98,35 mln zł.
Na koniec lutego br. firma w kasie, na rachunkach i lokatach miała 262,2 mln zł, minimalnie mniej niż przed rokiem (262,67 mln).
Rekordowy zysk Lidla. Co właściciel zrobi z 6,6 mld zł?
Na poziomie sprzedażowym brutto zysk Lidl Polska zwiększył się z 1,6 do 2,03 mld zł, na operacyjnym - z 1,58 do 2,14 mld zł, a w ujęciu netto - z 1,28 do 1,79 mld zł (przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 341,47 do 443,58 mln zł).
To rekordowe wyniki zyskowności firmy. W roku obrotowym od marca 2019 do lutego 2020 roku zarobiła na czysto 901,08 mln zł, rok później już 1,12 mld zł, a w kolejnym roku - 1,69 mld zł. Potem zyskowność nieco zmalała, ale nie w ujęciu operacyjnym, tylko netto, bo spółka przestała notować zerowe lub ujemne kwoty podatku dochodowego.
Od marca 2021 do lutego 2022 roku osiągnęła 1,28 mld zł czystego zysku, a w kolejnym roku 1,28 mld. Natomiast 1,79 mld zł wypracowanego od marca ub. do lutego br. to jej kolejny rekordowy wynik.
Prawie 100 proc. udziałów Lidl Polska ma niemiecka spółka CE Beteilungs-GmbH. Jego zysk netto z minionego roku pozostawiła niepodzielony, tak samo jak prawie cały zysk z roku od marca 2022 do lutego 2023 roku. Ostatnią jak na razie dywidendę dostała w 2022 roku - 105,63 mln zł (w sporej części wypłacono ją rok wcześniej jako zaliczki), przy czym 1,55 mld zł zysku pozostawiono w spółce jako niepodzielony.
W efekcie na koniec lutego br. kapitały własne Lidl Polska sięgały 13,19 mld zł, wobec 6,75 mld zł na koniec lutego 2019 roku. W ciągu tych pięciu lat suma wypracowanych wcześniej zysków pozostających w firmie poszła w górę z 1,2 do 6,63 mld zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od marca 2023 do lutego 2024 roku, a poprzedni - od marca 2022 do lutego 2023 roku