Agencja reklamowa DDB Warszawa (należy do koncernu Omnicom) w 2023 roku przy wzroście przychodów o 11 proc. zarobiła na czysto 23,5 mln zł. Jej zysk netto podbiły w górę otrzymane dywidendy, przede wszystkim od agencji z grupy OMD.
DDB Warszawa w 2023 roku wypracowała 148,49 mln zł wpływów sprzedażowych, o 11,5 proc. więcej niż przed rokiem. Całość pochodziła z usług reklamowych. Wpływy krajowe poszły w górę ze 130,51 do 144,73 mln zł, a ten od klientów z zagranicy z 2,72 do 3,76 mln zł.
DDB reklamuje McDonald’s i Pepco
Pod względem przepływów finansowych zdecydowaną większość biznesu DDB Warszawa stanowi obsługa dwóch klientów: McDonald’s i Pepco. Agencja w raporcie finansowym podała, że od tych dwóch podmiotów pochodziło w ub.r. aż 88 proc. jej łącznych wpływów (czyli nie tylko honorariów za pracę agencji, ale też wydatków realizowanych za jej pośrednictwem u domów produkcyjnych, firm eventowych czy mediów).
Dla McDonald’s agencja DDB Warszawa pracuje od dawna, w ostatnich latach przygotowała m.in. serie reklam z Michałem Żebrowskim i Borysem Szycem oraz gwiazdami młodzieżowego hip-hopu: Matą trzy lata temu i Bambi tej jesieni. Natomiast obsługę reklamową sieci sklepów Pepco agencja przejęła od Grey Group Poland na początku ub.r., w efekcie wygranego przetargu. Tworzy dla niej m.in. kampanie wspierające promocje cenowe „Super Hity”.
Cała grupa kapitałowa DDB w Polsce, do której należą też m.in. agencje mediowe z grupy OMD (o czym więcej w dalszej części tekstu), obsługuje ponad 90 klientów i zatrudnia 366 pracowników etatowych. Jej przychody w ub.r. wyniosły ponad 794 mln zł.
Szymon Gutkowski, dyrektor zarządzający i partner w DDB Warszawa, przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że od trzech największych klientów grupa DDB uzyskała w ub.r. nieco ponad jedną trzecią swoich łącznych honorariów. - Piszemy o honorariach, bo wpływy nie są najlepszą metodą analizowania skali i kondycji finansowej firm z naszej branży. Wpływy to w potocznym rozumieniu obroty, a większość z nich są to pieniądze, które za pośrednictwem agencji trafiają do dostawców, którzy realizują bądź emitują kampanie na rzecz klientów agencji. Tacy dostawcy to wszystkie dostępne media tradycyjne i internetowe, domy produkcji filmowej czy digitalowej, firmy eventowe, drukarnie, influencerzy, dostawcy nagród w loteriach, etc. - opisał.
Koszty operacyjne samej agencji DDB Warszawa zwiększyły się w 2023 roku nieco mocniej od wpływów - o 13,5 proc. do 145,61 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę ze 114,45 do 129,96 mln zł, na wynagrodzenia - z 10,79 do 12,04 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 2,1 do 2,56 mln zł.
Firma w ub.r. zatrudniała średnio 88 pracowników etatowych, o dwóch więcej niż przed rokiem.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na poziomie sprzedażowym brutto jej zysk zmalał z 4,94 do 2,88 mln zł, a na operacyjnym - z 4,94 do 3,76 mln zł. W sprawozdaniu agencja zaznaczyła, że 54 proc. zeszłorocznego zysku brutto pochodziła od największego klienta.
Duży zysk netto dzięki dywidendom
Na czysto DDB Warszawa zarabia wielokrotnie więcej niż z działalności operacyjnej, ponieważ ma 70 proc. udziałów kilku agencja mediowych tworzących grupę OMD. Te zaś regularnie wypracowują zyski: w 2023 roku Omnicom Media Group zarobiła na czysto 23,56 mln zł, OMD - 8,74 mln zł, PHD (dawniej Media Data Mind) - 1,32 mln zł, a OmniConsole - 2,56 mln zł.
Dodatnią rentowność zanotowały też w ub.r. pozostałe spółki zależne DDB Warszawa: DDC (agencja ma w niej 100 proc. udziałów) - 1,14 mln zł, Gutenberg Networks Warszawa (85 proc. udziałów) - 1,91 mln zł, BNA (48,3 proc.) - 735 tys. zł, a Corporate Profiles Consulting (43,2 proc.) - 433 tys. zł.
DDB Warszawa w ub.r. dostała od nich łącznie 19,51 mln zł dywidend (z zysków wypracowanych w 2022 roku), podczas gdy rok wcześniej było to 14,38 mln zł.
W efekcie zysk netto agencji poszedł w górę z 18,56 do 23,56 mln zł. 70 proc. udziałów DDB Warszawa ma spółka DHE Regional, a po 15 proc. - wieloletni menedżerowie agencji Paweł Kastory i Szymon Gutkowski. Wspólnicy postanowili, że z zeszłorocznego zysku dostaną 20 mln zł. Przed rokiem dywidenda była prawie dwa razy niższa - wyniosła 12 mln zł.
W ub.r. DDB Warszawa osiągnęła rekordowe wyniki finansowe w swojej historii. Poziom 100 mln zł pierwszy raz przekroczyła w 2019 roku: przy 107,85 mln zł wypracowała 10,9 mln zł zysku netto. W kolejnych dwóch latach zarobiła na czysto 14,31 i 14,97 mln zł. Natomiast w 2016 roku przy 60,79 mln zł przychodów zysk netto wyniósł 8,76 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022 (kwoty w tys. zł)