Mondelēz International, lider produkcji przekąsek, ogłosił raport społecznej odpowiedzialności biznesu „Call For Well-being. 2015 Progress Report”. Dokument jest strategią w zakresie odpowiedzialnego pozyskiwania surowców, zachęcania konsumentów do sięgania po przekąski w racjonalny sposób, bezpieczeństwa pracowników i produktów oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi. Raport przedstawia dane potwierdzające sukcesy firmy – osiągnięcie i przekroczenie założonych na 2015 r. celów zrównoważonego rozwoju. Firma ustanowiła także nowe, jeszcze bardziej ambitne cele na 2020 r., mające służyć przeciwdziałaniu globalnemu ociepleniu.
„Coraz lepsza kondycja firmy jest bezpośrednio związana ze społeczną odpowiedzialnością i ludźmi, którzy na co dzień cieszą się z naszych produktów” – stwierdziła Irene Rosenfeld, prezes Mondelēz International. „Przez te kilka lat, w których publikujemy coroczne raporty o zrównoważonym rozwoju, poczyniliśmy znaczące postępy w zakresie wypełniania naszych zobowiązań. Wierzymy, że nasze osiągnięcia za 2015 r. oraz nowe cele w tym obszarze na 2020 r. pomogą firmie w wypełnianiu założonych planów i wesprą nasze ambicje pozostania globalnym liderem promującym lepsze wybory żywieniowe i sięganie po przekąski w racjonalny sposób.” – dodała Rosenfeld.
Mondelēz International publikuje od 2013 r. raporty podsumowujące efekty strategii społecznej odpowiedzialności. W działaniach firmy zakorzeniona jest filozofia zrównoważonego rozwoju, która skupia się na czterech obszarach ściśle związanych z jej działalnością. Należą do nich:
· Odpowiedzialne pozyskanie surowców
· Zachęcanie konsumentów do sięgania po przekąski w racjonalny sposób
· Bezpieczeństwo pracowników i produktów
· Współpraca ze społecznościami lokalnymi w zakresie promocji zdrowego stylu życia
Poniżej zostały szczegółowo opisane główne osiągnięcia firmy w tym zakresie.
Wpływ na środowisko naturalne:
· Zredukowano emisję gazów cieplarnianych o 19%. Osiągnięty cel jest wyższy niż początkowo zakładany, który został określony na 15%.
· Zużycie energii w procesie produkcji zostało ograniczone o 11% – to niewiele mniej niż pierwotnie zakładano w programie (15%).
· Zmniejszono masę opakowań o ponad 48,5 milionów kilogramów – to więcej niż zakładał plan na koniec 2015 roku określony na 22 miliony kilogramów.
· Ograniczono zużycie wody w procesie produkcji o 17% w przeliczeniu na tonę produktu.
· Zredukowano produkcję odpadów o 70% w przeliczeniu na tonę produktu, co stanowi
5-krotność zakładanych początkowo wartości. 68% wyprodukowanego w 2015 r. asortymentu powstało w fabrykach, które nie przekazują odpadów na składowiska, przekraczając planowany cel 60%
· 75% ciastek oferowanych przez firmę na zachodnioeuropejskich rynkach została wyprodukowana przy użyciu pszenicy pozyskanej w sposób przyjazny dla środowiska, z certyfikowanych plantacji. Podobnie ziarna kakaowca – do końca 2015 r., było to 21% wszystkich zużywanych przez firmę ziaren.
· Olej palmowy do produkcji pozyskiwany jest wyłącznie z plantacji certyfikowanych w ramach porozumienia na rzecz zrównoważonej uprawy oleju palmowego (ang. RSPO). Cel ten osiągnięto z dwuletnim wyprzedzeniem. Do końca 2015 r., 90% uzyskanego oleju palmowego zostało oddane do przetwórni.
Racjonalne odżywianie:
· Zwiększono liczbę produktów oferowanych w indywidualnie pakowanych porcjach do 25%. Cel ten osiągnięto wcześniej niż zakładano.
· Firma kontynuuje zwiększanie wartości odżywczej swoich produktów. Ogólny udział zbóż pełnoziarnistych wzrósł do 25%, co jest sukcesem zrealizowanym z pięcioletnim wyprzedzeniem. Poczyniono postęp w redukcji sodu oraz tłuszczy nasyconych
w kluczowych kategoriach, na przykład ciastkach oraz podjęto wyzwanie ograniczenia ich w globalnym asortymencie. Do 2020 r. firma zamierza zrealizować cel redukcji zawartości tych składników o 10%. Pod koniec 2015 r., obecność sodu w globalnym asortymencie spadła o 1% a tłuszczy nasyconych o 2%.
· Plan zakładający osiągnięcie przez produkty z kategorii Better Choice – czyli wybory spełniające surowsze kryteria dietetyczne – 25% udziału w przychodach firmy został osiągnięty. Obecnie jest to już 25,5%.
· Za cel postawiono sobie wprowadzenie informacji o zawartości kalorycznej produktów
z przodu opakowań do 2016 r. Do końca 2015 r., 68% globalnego asortymentu firmy posiadała takie oznakowania.
Bezpieczeństwo:
· Wszystkie zakłady produkcyjne firmy, których jest 150, otrzymały certyfikat FSSC 22000 (bezpieczeństwo w przemyśle spożywczym).
· W 2015 r., w porównaniu ze stanem w roku poprzednim, częstotliwość wypadków, których rezultatem jest niezdolność do pracy, zmniejszyła się o 13%, podczas gdy ogólny wskaźnik wypadków we wszystkich zakładach firmy spadł o 21%.
Społeczności lokalne:
· Utworzono trzy nowe programy zrównoważonego rozwoju dla dzieci i ich rodzin
w Meksyku, Afryce Południowej i w Stanach Zjednoczonych.
· Zgodnie z planem zainwestowano 50 mln dolarów w lokalne programy na rzecz zdrowego stylu życia. W 2015 r., firma przekazała 39 mln mln dolarów na wspomniane inicjatywy w 13 krajach, co stanowiło 78% zaplanowanej sumy.
Polski wkład w globalną strategię:
Mondelez Polska prowadzi szereg działań we wszystkich obszarach aktywności w celu realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, w tym podnoszenia bezpieczeństwa pracowników i produktów. Na przykład w 2015 r. otwarta została Linia Przyszłości w zakładzie produkcyjnym
w Skarbimierzu. Została ona zaprojektowana tak, by zwiększyć moce produkcyjne fabryki i uprościć sam proces produkcji, ale także szybko i bezpiecznie usunąć usterkę w razie awarii.
We wszystkich fabrykach regularnie prowadzone są warsztaty dotyczące bezpieczeństwa, co m.in. ma wpływ na znaczące osiągnięcia w tym obszarze. Przykładem może być Laboratorium Działu Jakości w Bielanach Wrocławskich, które odnotowało 6000 dni bez wypadku, czy też fabryka w Jarosławiu, która może pochwalić się dwuletnią bezwypadkową produkcją. W czerwcu mieliśmy też przyjemność świętować 10 lat bezpiecznej pracy na linii cukierków w zakładzie w Bielanach Wrocławskich. Z tej okazji powstały m.in. pamiątkowe zdjęcia zespołu, który zapracował na ten wspaniały wynik.
Firma wprowadza autorskie programy również wewnątrz organizacji, na przykład w Jarosławiu działa już od dwóch lat Mała Akademia Słodkości. Jest to miejsce, w którym można poznać nie tylko tajniki produkcji smakołyków i bogatą, ponad 80-letnią historię zakładu, ale także wziąć udział w warsztatach edukacyjnych dotyczących racjonalnej konsumpcji przekąsek.
Mondelez wspiera lokalne społeczności i stara się pielęgnować ich tradycje. Dlatego też podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod nowe Centrum ds. Badań, Jakości i Rozwoju w Bielanach Wrocławskich ogłoszony został wśród pracowników konkurs na imię jednego ze słynnych wrocławskich krasnali, którego firma podaruje miastu. Baśniowa postać z tabliczką czekolady w ręku już wkrótce stanie na jednej z wrocławskich ulic.
Firma również aktywnie działa w obszarze wolontariatu pracowniczego. Od wielu lat, we wszystkich 8 lokalizacjach w Polsce organizuje specjalny tydzień wolontariatu, podczas którego pracownicy angażują się w działania charytatywne w wielu obszarach. W 2015 r. w pomoc potrzebującym włączyło się ponad 130 pracowników, którzy m.in. brali udział w biegach charytatywnych, chronili środowisko czy organizowali zawody sportowe oraz warsztaty zdrowego żywienia. Natomiast w Parku Wolności w Brzegu, można podziwiać efekty kilkuletniej opieki wolontariuszy ze Skarbimierza nad kasztanowcami. Ich inicjatywa pomogła zmniejszyć populację szrotówka kasztanowcowiaczka – szkodnika niszczącego polskie kasztanowce.
W 2014 i 2015 roku Milka – marka z portfolio Mondelez, aktywnie wzięła udział w największej w Polsce okołoświątecznej inicjatywie pomocy potrzebującym „Szlachetna Paczka”. Ubiegłoroczna edycja zaangażowała w idei szlachetnej pomocy ponad milion osób, m.in. darczyńców i wolontariuszy. W efekcie tego działania firma otrzymała prestiżowy tytuł „Dobroczyńcy Roku 2016” w prestiżowym konkursie organizowanym przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce.
Skrócone podsumowanie oraz pełny raport dostępne są pod adresem:
O Mondelez w Polsce
Mondelez Polska sp. z o.o. jest wiodącą firmą branży spożywczej w Polsce, od 24 lat obecną na naszym rynku. Bogata oferta firmy obejmuje znane marki kategorii przekąsek, takie jak: czekolady: Milka
i Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT, ciastka: Milka, OREO, belVita, Petitki, Lubisie, Delicje, San, Łakotki oraz cukierki Halls. Mondelez Polska jest częścią rodziny firm Mondelēz International, Inc. Pod zmienioną nazwą funkcjonuje w Polsce od 29 kwietnia 2013 r. Zatrudnia blisko 3300 pracowników i jest liderem na rynku czekolady i ciastek markowych w Polsce.
Więcej informacji o firmie: www.enjoymdlz.pl oraz na http://eu.mondelezinternational.com/
O Mondelēz International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) jest globalnym potentatem branży przekąsek, którego dochód netto w 2015 roku wyniósł około 30 miliardów $. Mondelēz International, dający pyszne chwile radości w 165 krajach, jest liderem produkcji ciastek, czekolad, gum do żucia, cukierków i napojów rozpuszczalnych, a także właścicielem wartych miliardy dolarów marek, takich jak ciastka Oreo, LU i Nabisco, czekolad Cadbury, Cadbury Dairy Milk i Milka oraz gumy Trident. Mondelēz International jest notowany w indeksach giełdowych Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 oraz Dow Jones Sustainability Index. Odwiedź nas na stronie www.mondelezinternational.com lub śledź nas na Twittererze www.twitter.com/MDLZ.