Dzisiejsze czasy to nieustanny wyścig. Niemal każdego dnia dokonywane są przełomowe odkrycia w wielu dziedzinach nauki. Świat technologii pędzi niczym najszybsze, magnetyczne pociągi w Japonii, a nasze codzienne życie tylko w ostatniej dekadzie zmieniło się niemal nie do poznania. Postęp goni postęp, a nasze wymagania nieustanie rosną. Na szczęście wiele firm, zarówno tych działających w skali globalnej, jak też całkiem niewielkich, zaczęło zauważać negatywny wpływ postępu na środowisko naturalne. Jedną z nich jest Iron Mountain – lider rynku zarządzania informacją.
Jak wynika z licznych badań i analiz – coraz częściej wybieramy marki, które w swojej działalności podejmują działania CSR – stosują ekologiczne rozwiązania, niwelują problemy społeczne i po prostu działają etycznie. Potwierdza to, chociażby badanie „Barometr CSR”[1], z którego wynika, że wśród 72 proc. konsumentów działalność CSR wzbudza pozytywne emocje. Z kolei ankieta zrealizowana przez McKinsey & Company[2], ujawnia, że opinie konsumentów i pracowników są coraz częściej wymieniane jako główny powód podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. To obrazuje, że CSR nie jest już tylko pewną ideą, chwilową modą czy trendem uwzględnianym w działaniach firmy, a realnym oczekiwaniem i potrzebą ze strony rynku, jak też samego biznesu.
Papier w chmurze, czyli realna oszczędność i ochrona środowiska naturalnego
Jedną z usług, jaką Iron Mountain oferuje swoim klientom, jest przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji. W swoich magazynach przechowuje ponad 9 milionów pudeł z dokumentami setek firm. Jednak w trosce o środowisko naturalne, Iron Mountain proponuje swoim partnerom digitalizację oraz zachęca ich do prowadzenia możliwie największej ilości operacji związanych np. z kontraktami, czy fakturami w tzw. chmurze. Jest to możliwe m.in. dzięki specjalnym platformom – M-Files oraz eVault, z których mogą korzystać klienci Iron Mountain.
Digitalizacja dokumentów oraz „przestawienie się” na ich elektroniczne wersje jest nie tylko bardzo korzystne dla środowiska, mówiąc w dużym uproszczeniu mniej papieru = mniej ściętych drzew, ale też przynosi bezpośrednie profity, także te finansowe, przedsiębiorcom, którzy nie muszą przeznaczać czasem dość dużej powierzchni swoich biur na szafki z dokumentami. Według szacunków digitalizacja pozwala na zaoszczędzenie nawet do 25% środków finansowych w skali roku, dzięki ograniczeniu zużycia papieru oraz przestrzeni biurowej. Wśród klientów Iron Mountain, znajdują się już firmy, które całkowicie rezygnują z korzystania z dokumentacji w formie papierowej. Jest to trend, który w niedalekiej przyszłości rozwinie się wśród wielu innych firm i przedsiębiorstw z każdej gałęzi gospodarki.
Samochody elektryczne i optymalizacja przejazdu
Jednym z najważniejszych obszarów, o jakie powinna zadbać każda firma, jest ochrona środowiska naturalnego, zwłaszcza jeśli swoją codzienną działalnością przyczynia się do jego zanieczyszczenia. Ma to ogromne znaczenie w kontekście napływających z wielu stron informacji o zmianach klimatu i nadciągającej katastrofie ekologicznej. Jednym z kluczowych elementów w tym zakresie jest zdecydowane zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Na cenzurowanym znalazły się zatem m.in. samochody, napędzane tradycyjnymi, spalinowymi silnikami. Coraz większą popularnością cieszą się natomiast samochody hybrydowe oraz te w 100% elektryczne. Dlatego też Iron Mountain wyposażył swoją flotę w pojazdy elektryczne, którymi kurierzy poruszają się w obrębie Warszawy i Wrocławia. Firma planuje harmonijne rozszerzanie swojej floty o kolejne pojazdy tego typu, a ciągły rozwój infrastruktury, pozwalającej na ładowanie samochodów, stanowi bodziec do wprowadzania tych zmian.
„Nasi kurierzy pokonują dziennie 4800 km. Wprowadzenie do naszej floty samochodów elektrycznych przyczyniło się do ograniczenia emisji spalin o 2,6 % w skali miesiąca. Widzimy, że ma to realny wpływ na środowisko naturalne. Nasz projekt zrównoważonej mobilności w miastach został odnotowany w raporcie Odpowiedzialny Biznes w Polsce – Dobre Praktyki 2018. Mamy nadzieję, że dzięki dalszemu rozwojowi naszej floty, praktyka ta stanie się długoletnią i pojawi się także w kolejnym raporcie” – powiedział Tomasz Kaczmarek, Dyrektor ds. Operacyjnych Iron Mountain Polska.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Nie tylko dbanie o środowisko naturalne, ale też bezpieczeństwo pracowników i kodeks postępowania z dostawcami stały się domeną Iron Mountain Polska w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Kurierzy Iron Mountain korzystają bowiem z dedykowanych rozwiązań, służących optymalizacji jazdy – GreenRoad oraz RoadNet, które, choć wdrożyła amerykańska centrala firmy, z sukcesami funkcjonują także w Polsce. System GreenRoad działa już od kilku lat. Dzięki niemu sprawdzane są trasy, jakimi poruszają się kurierzy, czy styl, w jakim przemieszczają się po drogach. Wszystkie te dane są zbierane i analizowane, a najlepsi kierowcy otrzymują nagrody. W 2018 roku osiemnastu kurierów firmy, dzięki dużej dyscyplinie jazdy, zdobyło GreenRoad Award, a samo Iron Mountain Polska znalazło się w ścisłej czołówce, wśród najlepiej jeżdżących użytkowników GreenRoad na całym świecie.
„W fazie wdrożeniowej znajduje się także system RoadNet, służący planowaniu tras kurierów w ten sposób, aby były optymalne, maksymalnie krótkie oraz omijały korki, czy inne wydarzenia drogowe – mówi Tomasz Kaczmarek, Dyrektor ds. Operacji Iron Mountain Polska - W sposób bezpośredni przełoży się to na wysokość spalania oraz wynikającą z niej emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Także klienci osiągają korzyści z funkcjonowania tego system – mogą na bieżąco śledzić, gdzie znajduje się ich przesyłka, a dzięki temu odpowiednio rozplanować swój czas pracy. Wprowadzenie tego rozwiązania do całej naszej floty planujemy do końca tego roku” – dodaje Tomasz Kaczmarek.
Bezpieczeństwo w rozumieniu Iron Mountain to także liczne szkolenia pracowników, zwłaszcza tych, pracujących w magazynach wysokiego składowania. Firma realizuje m.in. kampanię „Zero Incidents”, w której za pomocą wielkoformatowych bannerów, umieszczonych w halach magazynowych, na których umieszczone są zdjęcia dzieci pracowników w kaskach i odblaskowych kamizelkach, przypomina o zachowaniu zasad bezpieczeństwa.
Z kolei wprowadzony w 2018 roku Kodeks Postępowania Dostawcy był efektem dialogu z dostawcami i ma służyć budowaniu relacji i przeciwdziałania nadużyciom. Dokument reguluje zagadnienia odpowiedzialności w łańcuchu dostaw, a także systematyzuje zasady oceny dostawców przy wsparciu wdrożonej procedury zakupowej. Wprowadzenie Kodeksu wiąże się ze zobowiązaniem partnerów Iron Mountain Polska do przestrzegania wartości firmy, w tym standardów społecznych, etycznych i środowiskowych. Projekt ten także odnotowany został w raporcie Odpowiedzialny Biznes w Polsce – Dobre Praktyki 2018.
Społeczną odpowiedzialność biznesu wdraża coraz więcej firm. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba dobrych praktyk, jakie z roku na rok pojawiają się we wspomnianym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Najważniejsze jednak, aby firmy robiły to w zgodzie ze swoją działalnością, niwelując tym samym jej negatywne skutki. Tylko tak CSR będzie miał realne przełożenie na otaczającą biznes rzeczywistość.