Analytics and Insight, dział badawczy domu mediowego MEC przygotował jesienią 2011 roku raport Female Creators na temat korzystania z serwisów społecznościowych. Badanie przeprowadzono metodą DigiFaces wśród 130 najbardziej aktywnych internautek na całym świecie.
DigiFaces to unikalne badanie jakościowe opracowane przez ekspertów MEC, przeprowadzane online z wykorzystaniem kombinacji narzędzi właściwych blogom i wywiadom. Dzięki temu można lepiej zrozumieć postawy respondentów oraz motywy kierujące ich wyborami.
Autorzy badania postawili sobie za cel poznanie motywacji i zachowań internautek w wieku 16-24 lat, dziewczyn niezwykle aktywnych, które same prowadzą blogi, zostawiają uwagi na mikroblogach (Twitter), dodają pliki wideo, regularnie dzielą się pomysłami i komentują nowe tematy na forach dyskusyjnych, są zaangażowane w to, co robią oraz stale poszerzają krąg swoich sympatyków. Grupę tę nazwano Female Creators . Kreatorki starają się aktywnie kierować swoją obecnością w mediach społecznościowych, są ekspertkami w prowadzeniu efektywnej komunikacji, a analiza ich aktywności pozwala sformułować reguły, jakimi powinny kierować się marki prowadząc dialog z konsumentami. W budowaniu wizerunku, zarządzaniu nim oraz reagowaniu na zmiany można działalność Kreatorek porównać do działań marketingowych, jakie podejmują marki handlowe. Z punktu widzenia komunikacji marek Kreatorki są cenne nie tylko, jako źródło wiedzy o tym, jak skutecznie się komunikować, ale także, jako potencjalne, wpływowe źródło informacji o marce. W dziedzinach takich, jak: technologia, rozrywka, moda, zdrowie, uroda – Kreatorki są często najbardziej wpływowymi źródłami informacji i porad dla innych.
Analiza działań Kreatorek umożliwiła sformułowanie 9 zasad, jakimi marki handlowe powinny komunikować się ze swoimi odbiorcami. Można je ująć w 3 obszarach: Inspiracja, Dzielenie się, Budowanie relacji. Oto one:
Inspiracja:
Inspiracja to powód, dla którego jesteś obecny online. Poddawaj się inspiracji innych, ale też inspiruj innych. Każda twoja obecność powinna być przemyślana i inteligentna. Stawiaj na jakość kontaktu ponad ilość obecności – mów tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia. Kreuj widoczne, rzucające się w oczy treści – przyciągaj uwagę odbiorców odpowiednimi podsumowaniami i nagłówkami. Bądź przygotowany na niepowodzenie – ucz się na swoich błędach, zmieniaj się i poprawiajDzielenie się:
Wykonuj zadania z pasją – odbiorca musi uwierzyć, że wierzysz w to, co robisz Dziel się swoją wiedzą, ekspertyzami, opiniami z innymi, to może im pomóc.Buduj relacje:
Komentarze i odpowiedzi są początkiem konwersacji – prowadź dialog, odpowiadaj szybko i na temat Udzielaj odpowiedzi wyczerpująco i na temat lub nie odpowiadaj wcale i co najważniejsze, kieruj odpowiedź do pytającego, a nie ogólnie do wszystkich Nie prowadź gry z odbiorcą – bądź szczery, otwarty i uczciwy. Mów to, co myślisz a nie to, co wydaje ci się, że ludzie chcą usłyszećZrozumienie, jakimi zasadami kierują się Kreatorki jest kluczowe w zarządzaniu komunikacją marki, jeśli marketerzy będą potrafili komunikować się jak Kreatorki zyskają nie tylko ich aprobatę, ale partnerów w dialogu. A to Kreatorki przecież mają decydujący wpływ na zachowania milionów innych odbiorców,