Zakup podłogi z naturalnego drewna trzeba postrzegać w kategorii długoletniej inwestycji. Przed podjęciem ostatecznej decyzji trzeba rozważyć wszystkie dostępne możliwości. Dobrze jest także przypomnieć sobie kilka pojęć związanych z branżą oraz użytkowaniem i konserwowaniem podłogi.
A jak Atmosfera. Drewniane podłogi tworzą ją nie tylko w przenośni, ale również w sensie dosłownym. We wnętrzach, w których zamontowane jest naturalne drewno panuje specyficzny mikroklimat. Wszystko za sprawą właściwości higroskopijnych tego materiału.
B jak Barwa lub Bogactwo, bo dostępna na rynku liczba odcieni jest bardzo szeroka. Dość powiedzieć, że sama tylko marka Chapel Parket, którą sygnowane są dębowe podłogi oferuje ponad 50 wybarwień. Równie istotne jest, że są one rezultatem stosowania odpowiednich metod obróbki drewna - materiał jest barwiony w masie przy pomocy starannie dobranych substancji. Kolor jest przez to trwały, a dodatkową jego ochronę stanowi zabezpieczenie w postaci oleju woskowego wzbogaconego o związki krzemu.
C jak Ciepło. Naturalne drewno pozwala czuć przyjemne ciepło pod stopami przez cały rok. Nie chodzi wyłącznie o ogrzewanie podłogowe, ale samą strukturę szlachetnego materiału, która jest przyjemniejsza od laminatów, czy glazury.
D jak Deska. Najpopularniejszy, ale nie jedyny element, którym możemy cieszyć się w domu czy mieszkaniu. W ostatnich latach w wielkim stylu do łask wracają klepki układane w tradycyjną jodełkę, ale także inne (nawet najbardziej fantazyjne) wzory. Pamiętajmy, że nawet klasyczne deski nie muszą być nudne: wrażenie robi nie tylko ich wykończenie (mogą być stylizowane na stare), ale i sam rozmiar. Przykład? W ofercie marki Chapel Parket znajdziemy elementy o szerokości nawet 385 mm! Z myślą o osobach poszukujących ich „przeciwieństwa” powstały deski Chapel Priory, które mają tylko 85 mm szerokości.
E jak Entuzjaści drewna. Bez względu na upodobania, każdy z nich znajdzie odpowiednią dla siebie… selekcję, czyli rodzaj materiału z którego powstają deski i klepki. W zależności od potrzeb i gustu, drewno może mieć bardzo rustykalny wygląd lub być niemal pozbawione sęków. Warto dopytać sprzedawcę o możliwość decydowania o charakterze drewna i porównać dostępne możliwości.
F jak „Francja, Elegancja”. Jodełka francuska to jeden ze schematów układania klepek. Od klasycznej jodełki różni się kształtem elementów. W przypadku jodełki francuskiej klepki są równoległobokami, przez co po ich montażu na podłodze tworzy się linia prosta oddzielająca poszczególne elementy. Wariacją jodełki francuskiej jest wzór węgierski. W przypadku pierwszego - klepki są nacinane pod kątem 45 stopni, przy drugim - kąt cięcia wynosi 60 stopni.
G jak Gatunek drewna. Ma istotne znaczenie z kilku powodów. Jednym z nich jest twardość. Do najtwardszych należą drewna egzotyczne, a także dąb, mahoń, jesion, czy buk. W pomieszczeniach o dużym natężeniu ruchu warto stosować podłogi wykonane z właśnie tych gatunków drewna.
H jak Higroskopijny. Pojęcie to dotyczy materiałów reagujących na zmienne warunki otoczenia. Drewno przypomina bufor: może akumulować wodę lub oddawać jej nadmiar. Z tego względu istotne jest, aby w pomieszczeniu, w którym ten naturalny materiał został zamontowany panowała odpowiednia temperatura i wilgotność (zwłaszcza zimą, gdy powietrze jest bardzo suche). Trzeba przy tym podkreślić, że odpowiedni przedział temperatury oraz wilgotności służy zarówno deskom, jak i domownikom: zadbanie o nie przyniesie więc podwójną korzyść.
I jak Inwestycja. Metamorfoza wnętrza w jeden dzień? To możliwe! Świeża farba na ścianie, kilka dodatków, nowe tkaniny, czy układ mebli - to tylko kilka pomysłów, by pomieszczenie nabrało charakteru. Podłogi tak szybko jednak nie zmienimy. Owszem, drewno może zyskać nowy blask dzięki konserwacji, ale czynności tej nie zawsze da się przeprowadzić szybko i sprawnie.
Podłoga z naturalnego drewna to wybór na lata i tak należy traktować jej zakup. Dobrze ulokowane pieniądze będą długo „procentowały” satysfakcją domowników oraz bezproblemową pielęgnacją.
J jak Jodełka, czyli tradycyjny, „niekończący się” zygzak: wzór układania klepek podłogowych. Ten klasyczny schemat ma kilka wariacji (drewno można układać np. w jodełkę podwójną czy potrójną). Na ostateczny efekt wpływa nie tylko zastosowany wzór, ale i rozmiar klepek. W tym kontekście warto przypomnieć, że proporcja między długością, a szerokością klepki powinna wynosić 4:1, 5:1 lub 6:1. Dla przykładu: przy szerokości 80 mm, element może mieć 320, 400 lub 480 mm długości. Właśnie te proporcje pozwalają uzyskać pożądany schemat.
K jak Konserwacja. Potrzebuje jej każda podłoga wykonana z naturalnego drewna. Sposób okresowego dbania o drewno wiąże się ściśle z wykończeniem podłogi i jej zabezpieczeniem przed uszkodzeniami. Mówiąc inaczej: lakierowane drewno wymaga innego traktowania niż np. materiał olejowany. Szczegółowych informacji zawsze warto zasięgnąć jeszcze w sklepie, a po samym zakupie należy zapoznać się z załączoną ulotką. Każdy producent dostarcza wskazówek jak najlepiej dbać o podłogę (chodzi zarówno o bieżące mycie, jak i okresową konserwację).
Ciekawym przykładem są olejowane elementy marki Chapel Parket, które nie wymagają cyklinowania. Do ich okresowej pielęgnacji wystarczy olej konserwacyjny. Taki proces „odświeżania” jest mnie kłopotliwy i nie tak kosztowny co cyklinowanie. Podłogi (w zależności od natężenia ruchu) powinny być olejowane co 1 lub 1,5 roku. Producent zaleca, by podłoga nie była poddawana zabiegom pielęgnacyjnym (chodzi o mycie i olejowanie) przez ok. 30 dni po montażu.
L jak Las. Pochodzenie drewna jest nie mniej istotne niż gatunek. Dla przykładu: europejski dąb ma inne właściwości niż surowiec spoza Starego Kontynentu. Osoby, które chcą mieć pewność, że drewno służące do produkcji podłóg pochodzi z lasów, w których racjonalnie gospodaruje się zasobami, powinny szukać elementów z certyfikatem FSC.
M jak Mikrofaza, która wyodrębnia poszczególne deski. Podłoga z elementów nie posiadających mikrofazowania sprawia natomiast wrażenie wykonanej z jednego kawałka drewna.
N jak Niepowtarzalność. W naturze nie ma dwóch takich samych drzew, podobnie jest z samymi deskami. Tym różnią się one od plastikowych elementów, na których struktura drewna jest fabrycznie nadrukowywana. Każda podłoga z naturalnego surowca jest unikalna, a efekt ten można spotęgować jeszcze wybierając produkt „szyty na miarę”, czyli tworzony wg preferencji i potrzeb zamawiającego. Możliwość taką daje marka Chapel Parket: wybierając podłogi tego brandu inwestor wciela się w architekta i z dostępnych opcji (selekcji drewna, rozmiarów, kolorów, sposobów wykończenia) tworzy podłogę swoich marzeń.
O jak Ogrzewanie podłogowe. Montaż drewnianej podłogi na tej instalacji cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem. Zagadnienie jest bardzo rozbudowane i warto zgłębić je bliżej w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć. „Leczenie” (czyli naprawianie źle zamontowanej podłogi lub próba radzenia sobie z elementami, które nie są odpowiednie na ogrzewanie) jest kłopotliwe i kosztowne.
Eksperci marki Chapel Parket przypominają: wybierajmy materiał warstwowy (nie lity), zadbajmy o wygrzanie posadzki i koniecznie sporządźmy protokół z tego procesu, montaż powierzmy parkieciarzom, którzy będą w stanie ocenić podłoże i dobiorą właściwy klej. Przed sezonem system powinniśmy nagrzewać stopniowo, a używając ogrzewania stosujmy się do zaleceń producenta i wskazanych przez niego maksymalnych wartości temperatur. Pamiętajmy także o utrzymaniu właściwej wilgotności powietrza.
P jak Parkieciarz. Do montażu drewnianych podłóg, zwłaszcza na ogrzewaniu podłogowym, warto zatrudnić fachowców z doświadczeniem w branży drzewnej. Posiadają oni zarówno potrzebną wiedzę, ale i narzędzia umożliwiające sprawny i bezproblemowy montaż drewna.
S jak Stylizowane podłogi, które potocznie są zwane postarzanymi. Określa się tak elementy wykonane z nowego drewna do złudzenia przypominające wiekowy surowiec. Także w tym przypadku jest z czego wybierać: deski i klepki mogą być nie tylko poddane celowym uszkodzeniom, ale także nacinane.
T jak Tradycja. Dostępne na rynku możliwości i kreatywne podejście projektantów obalają mit głoszący, że drewniane podłogi są odpowiednie tylko do klasycznych wnętrz. Mnogość opcji pozwala wybrać elementy odpowiednie właściwie do każdego wnętrza, bez względu na jego aranżację, czy przeznaczenie. Dowodzą tego realizacje we wnętrzach prywatnych (na domach utrzymanych w klasycznym stylu począwszy, aż po bardzo nowoczesne lofty) oraz przestrzeniach dostępnych publicznie (jak restauracje, sklepy, czy butiki).
U jak ulotka informacyjna, która powinna być dołączona do każdej podłogi. Warto się z nią wnikliwie zapoznać, bo dostarcza ważnych i praktycznych informacji dotyczących montażu i samego użytkowania podłogi.
W jak Wilgotność powietrza. Zarówno przed, w trakcie, jak i po instalacji podłogi, wymagany poziom wilgotności pomieszczenia powinien kształtować się na poziome 40-60 proc. Poziom ten może być mierzony za pomocą wilgotnościomierza. Jeśli poziom wilgotności pomieszczenia jest zbyt wysoki, należy zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza we wnętrzu. Jeśli natomiast wilgotność jest zbyt niska, pożądaną wartość uzyskamy korzystając z nawilżacza. Wilgotność powietrza ma duże znaczenie: jeśli o nią nie zadbamy w podłodze mogą pojawić się szczeliny i/lub wybrzuszenia, a nawet pęknięcia.
Z jak Zabezpieczenie, czyli sposób chronienia podłogi przez uszkodzeniami. Naturalne drewno może być wykończone m.in. lakierem lub olejem. Każde z rozwiązań wpłynie zarówno na wygląd podłogi, jak i sposób jej pielęgnacji oraz konserwacji.
* * *
Chapel Parket – podłogi z własną historią
www.chapelparket.pl
www.facebook.com/ChapelParketPolska
Instagram: chapel_parket_polska
Przy produkcji podłóg Chapel Parket stosowany jest olej Floor Service Hardwax Oil, który ma dużą odporność na ścieranie, działanie wody, wina, piwa, coli, kawy, herbaty, soków owocowych i mleka. Substancja jest zgodna z normą DIN 68861 1A. Odporność na działanie śliny i potu jest zgodna z normą DIN 53160. Olej jest ponadto zgodny z europejską normą EN71 dotyczącą zabawek z drewna.
* * *
KONTAKT:
Chapel Parket Polska Sp. z o.o.
www.chapelparket.pl
Anna Koza
specjalista ds. public relations
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70