Wyniki finansowe agencji PR w 2003 r.
Badanie Związku Firm Public Relations we współpracy z KPMG
Przychody za sprzedaży w wysokości 82,5 mln zł w 2003 roku i income fee (przychody z honorariów i prowizji) na poziomie 40 mln zł to dane uzyskane podczas badania przeprowadzonego na zlecenie ZFPR przez firmę audytorską KPMG. W badaniu wzięło udział 17 agencji spośród 22 zrzeszonych w Związku.
"Przy dość konserwatywnym założeniu, że ZFPR reprezentuje około 60 proc. rynku PR można przyjąć, że cały nasz rynek generuje income fee na poziomie 70 mln zł - powiedział Rafał Szymczak, Prezes ZFPR - Nie wygląda on, zatem zbyt imponująco. Dla porównania czeski rynek PR ma mniej więcej taką samą wielkość, a pamiętajmy, że gospodarka czeska jest trzy razy mniejsza. Dlatego kluczowym celem Związku jest podnoszenie popytu na profesjonalne usługi PR".
Wyniki badania pokazują także, że agencje członkowskie ZFPR dają pracę 265 osobom zatrudnionym na pełny etat (wzrost o 1% w porównaniu z końcem roku 2002).
"Przeprowadzone wśród agencji członkowskich ZFPR badanie miało też na celu wysondowanie opinii agencji na temat szans i zagrożeń dla rozwoju branży. Zdaniem kierownictw badanych agencji największe szanse dla wzrostu rynku wiązane są z ogólnym wzrostem gospodarczym kraju, ale nie mniejsze możliwości stwarza też przystąpienie Polski do UE i wiążące się z tym liczne spodziewane inwestycje." - mówi Bogdan Dębicki, Partner w Dziale Audytu KPMG. -"Najbardziej dochodowymi branżami gospodarki w 2003 roku okazały się dla public relations: rynek farmaceutyczny, IT, giełdowo-finansowy, paliwowy i motoryzacyjny oraz energetyka."
W opinii Prezesów największym zagrożeniem dla wzrostu samej branży jest niska świadomość znaczenia i potrzeby PR w polskich firmach, ale wskazywane są również bariery ogólnogospodarcze: niestabilna sytuacja polityczna w kraju oraz zmienny system podatkowy i legislacyjny. Badanie ujawniło też powagę zagrożenia dla branży PR, jaką stanowią coraz częstsze praktyki kupowania tekstów dziennikarskich w mediach. Związek, mając oparcie w planowanym wdrożeniu Dyrektywy UE dot. zwalczania nieuczciwych praktyk biznesowych oraz wsparcie UOKiK stara się podejmować aktywne kroki zmierzające do przeciwdziałania takiemu procederowi. Dąży m.in. do zbudowania szerokiej koalicji, której zadaniem będzie uświadomienie istnienia samego problemu i zagrożeń, jakie stwarza on dla wiarygodności mediów i demokracji, ale dążyć też będzie do wypracowania konkretnych regulacji i mechanizmów ułatwiających ich egzekucję.
Raport jest pierwszym wspólnym projektem Związku i KPMG. Dzięki zaangażowaniu firmy cieszącej się dużym szacunkiem, możliwe było uzyskanie danych, którymi firmy niechętnie się dzielą. Obie strony planują długofalową współpracę. KPMG będzie m.in. audytorem tegorocznej, drugiej już, edycji konkursu na najlepsze kampanie PR "Złote Spinacze".
Dołącz do dyskusji: Wyniki finansowe agencji PR w 2003 r.