Jazda na rowerze ulubioną aktywnością sportową Polaków
Siedmiu na dziesięciu Polaków deklaruje, że uprawia sport. Najpopularniejszą dyscypliną jest jazda na rowerze. Popularnością cieszy się również bieganie, a coraz liczniejszą grupę miłośniczek ma nordic walking - wynika z badania Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
Sport uprawia w naszym kraju 68 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn. Największy odsetek osób aktywnych fizycznie stanowią ludzie młodzi w wieku 18-24 lat - aż 87 proc. z nich przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy uprawiało sport. Z wiekiem spada zainteresowanie uprawianiem sportu - w najstarszej grupie wiekowej, powyżej 60. roku życia, odsetek uprawiających sport przekracza 50 proc.
Co piąty respondent uprawiający sport robi to codziennie – większy odsetek stanowią tutaj kobiety (21 proc.) niż mężczyźni (16 proc.). Największą grupę (68 proc. spośród osób uprawiających sport) stanowią osoby, które są aktywne fizycznie raz lub kilka razy w tygodniu.
Jazda na rowerze to dyscyplina, która w ciągu ostatnich trzech lat najbardziej zyskała na popularności. O ile w 2015 roku co czwarty badany twierdził, że uprawia tą dyscyplinę, o tyle w 2017 roku odsetek ten wzrósł do 38 proc.
Popularność dwóch najczęściej uprawianych dyscyplin sportowych jest ściśle skorelowana z wiekiem – młodsze osoby wolą biegać, starsze zaś jeździć na rowerze. Wraz z wiekiem wyraźnie widać wzrost zainteresowania drugą dyscypliną sportową i spadek pierwszą.
- Bardzo duży wzrost zainteresowania jazdą na rowerze może być zasługą popularyzacji rowerów miejskich. Systematycznie przybywa miast, w których rower można wypożyczyć, a tam, gdzie rowery miejskie już były, powstają nowe wypożyczalnie. Dzięki zwiększeniu dostępności rowerów, brak własnego sprzętu nie jest już przeszkodą do uprawiania tego sportu. Drugim czynnikiem, który mógł przyczynić się do popularności jazdy na rowerze jest poprawa infrastruktury – w miastach i poza nimi powstają ścieżki rowerowe, dzięki czemu jazda jest przyjemniejsza, bezpieczniejsza i łatwiejsza do zaplanowania - komentuje Grzegorz Sygnowski, senior project manager z ARC Rynek i Opinia.
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2017 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1501 wywiadów CATI oraz N=3510 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Dołącz do dyskusji: Jazda na rowerze ulubioną aktywnością sportową Polaków