TVP Kobieta wystartuje 8 marca. Roczny koszt nadawania wyniesie 17,8 mln zł
Telewizja Polska chce uruchomić kanał TVP Kobieta o tematyce lifestylowo-rozrywkowej, skierowany do pań. Wystartować ma 8 marca 2021 roku, rocznie koszt nadawania ma wynieść ok. 17,8 mln zł. W planach jest także uruchomienie kanałów TVP Muzyka i TVP Nauka.
W projekcie zmienionej Karty Powinności Telewizji Polskiej na lata 2020-2024, który złożono do konsultacji społecznych, nadawca uwzględnił kilka punktów, których nie było w poprzedniej wersji Karty Powinności. Chodzi między innymi o dodanie zapisu o rozpowszechnianiu kanału TVP Dokument (już nadaje, w poprzedniej wersji była tylko jego zapowiedź - przyp.red.); dotyczącego tworzenia kanału TVP Kobieta; rozpowszechniania programów w systemie teleinformatycznym - w tym programów z modyfikacjami czy eksperymentalnego modyfikowania audycji poprzez ich przesuwanie w czasie lub wymianę niektórych ich elementów w ramach testów technologicznych.
Jak wskazała Telewizja Polska, celem nadawania kanału TVP Kobieta ma być dążenie do „pełniejszego realizowania zasady powszechności czyli oferowania przez media publiczne programów i innych usług całemu społeczeństwu, a jednocześnie zasady zróżnicowania”.
- W dotychczasowym portfolio programów tematyka kobieca obecna była w niektórych programach ogólnotematycznych oraz wyspecjalizowanych. Nie istniał jednak skoncentrowany na tej tematyce publiczny program wyspecjalizowany, który mógłby w zintegrowany sposób realizować potrzeby widowni kobiecej. Programy o profilu lifestyle przeznaczone dla kobiet są oferowane przez niektórych nadawców niepublicznych i dostępne w ramach telewizji płatnej. Żaden taki program nie jest dostępny w telewizji cyfrowej - czytamy uzasadnienie w Karcie Powinności przedstawionej KRRiT przez Telewizję Polską.
TVP Kobieta ma być programem wyspecjalizowanym o charakterze lifestylowo-poradnikowo-rozrywkowym, skoncentrowanym wokół potrzeb i zainteresowań kobiet. Program ma być kierowany do kobiet niezależnie od wieku, wykształcenia, zamożności i stylu życia. W ofercie mają znaleźć się także audycje o charakterze familijnym, kulinarne czy dotyczące zdrowia.
Nadawca tworzenie programu TVP Kobieta uzasadnia potrzebą umacniania rodziny, kształtowania postaw prozdrowotnych, integracji społecznej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W ofercie mają znaleźć się dotychczasowe produkcje, formaty własne oraz zakupione. Zdaniem TVP, brakiem kobiecego kanału w telewizji naziemnej są szczególnie dotknięte kobiety z mniejszych miejscowości, mniej zamożne i nie należące do tzw. grupy komercyjnej (16-49 – przyp.red.).
Telewizja Polska chce, aby kanał był nadawany w naziemnej telewizji cyfrowej, satelitarnie i w innych sieciach telekomunikacyjnych. TVP Kobieta miałaby zastąpić w NTC kanał TVP Rozrywka, który byłby wtedy nadawany satelitarnie.
Kanał ma wystartować 8 marca 2021 roku, o czym poinformował jako pierwszy Presserwis. Pracami nad stacją kieruje Iwona Bocian-Zaciewska, która została powołana na pełnomocnika zarządu ds. kanału TVP Kobieta.
W planach TVP Muzyka i TVP Nauka
W Karcie Powinności Telewizja Polska wskazała, że chciałaby także stworzyć kanał TVP Muzyka. Ma to być program o charakterze wyspecjalizowanym, muzyczno-rozrywkowym. Będzie prezentował audycje o różnorodności gatunkowej, teledyski, koncerty, filmy dokumentalne i fabularne, dotyczące sceny muzycznej, artystów czy kompozytorów.
Natomiast kolejna propozycja zakłada uruchomienie kanału TVP Nauka, który miałby mieć charakter edukacyjny i zawierać audycje m.in. badawczo-kulturowe, techniczne, technologiczne czy biologiczne. Na antenie mają być emitowane filmy dokumentalne oraz programy publicystyczne.
Koszty nowych kanałów
Jak wynika z wyliczeń Telewizji Polskiej, na nadawanie kanału TVP Kobieta w 2021 roku nadawca chce przeznaczyć 14,75 mln zł, w 2022 roku – 17,72 mln zł, w 2023 roku – 17,76 mln zł, w 2024 roku – 17,8 mln zł.
Z kolei na kanał TVP Muzyka publiczna telewizja planuje wydać w 2022 roku, 2023 roku i 2024 roku po 20 mln zł. Kanał TVP Nauka to koszt 40 mln zł rocznie (w latach 2022-2024).
Dla porównania, na działający od niedawna TVP Dokument w 2020 roku zaplanowano budżet 5,5 mln zł, a w 2021 roku zwększy się do 16,45 mln zł, w 2022 roku - wyniesie 22,8 mln zł, w 2023 i 2024 roku - po 25,1 mln zł.
Nadawca szacuje, że koszty misji w 2021 roku wyniosą 2,88 mld zł; w 2022 – 2,89 mld zł; 2023 rok – 2,83 mld zł; a w 2024 roku - zwiększą się do 2,9 mld zł.
TVP z zyskiem dzięki rekompensacie abonamentowej
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.
W drugiej połowie kwietnia zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.
Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie 2021 roku Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.
W rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2021 roku zapisano kolejną rekompensatę w wysokości do 1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia. Krótko przed Bożym Narodzeniem ustawa została przyjęta przez Sejm, odrzucono poprawkę opozycji proponującą, żeby kwotę rekompensaty przekazać na służbę zdrowia.
Dołącz do dyskusji: TVP Kobieta wystartuje 8 marca. Roczny koszt nadawania wyniesie 17,8 mln zł