SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

SNAPCHAT AR - Twój marketing w rozszerzonym wymiarze

Snapchat to platforma społecznościowa powstała w 2011 r., która łączy swoich użytkowników i wspomaga w kontaktach z przyjaciółmi, ale oferuje im również wiele możliwości interakcji z technologią Augmented Reality, wzbogacając tym samym doświadczenia użytkowników na wielu płaszczyznach. Na czym polega fenomen Snapchata w połączeniu z AR?

Snapchat to aplikacja mobilna, pozwalająca użytkownikom na przesyłanie zdjęć, wideo lub tzw. Soczewek rozszerzonej rzeczywistości (AR) – wszystkie one znikają po krótkim czasie z konwersacji, a w razie zrobienia zrzutu ekranu pozostali uczestnicy rozmowy otrzymują powiadomienie, który użytkownik dokonał takiej akcji. Snapchat obecnie ma codziennie ponad 400 milionów aktywnych użytkowników, z czego ponad 250 mln używa AR (Augmented Reality) każdego dnia (źródło: Snap Inc. Communications; październik, 2023).  W Polsce liczba aktywnych użytkowników Snapchata przekracza 5,8 mln (źródło: Snapchat,  październik 2023).

Tym, co wyróżnia Snapchata od pozostałych platform społecznościowych, takich jak np. Instagram czy TikTok, jest jego unikalny charakter, który nie ma nic wspólnego z biernym scrollowaniem treści. Istotą Snapchata są relacje z bliskim gronem znajomych, interakcje z osobami, które są obecne w naszym życiu. Na Snapchacie nie ma followersów ani lajków – są znajomi i przyjaciele, z którymi dzielimy się wybranymi momentami naszego życia, zarówno tymi pięknymi jak i niedoskonałymi… bez presji “pokazania się”. To swego rodzaju antidotum na obecną formę konsumpcji social mediów, i to właśnie dzięki tym cechom Snapchat uznawany jest za platformę pozbawioną hejtu, w której użytkownicy mogą poczuć się w pełni sobą, a liczby mówią same za siebie – 91% użytkowników aplikacji czuje się szczęśliwymi podczas snapowania (Źródło: Badanie 2022 Global Alter Agents dla Snap Inc.).

To co tworzy tę platformę unikalnym miejscem dla jego odbiorców sprawia również, że Snapchat jest wyjątkowym medium dla marek, które chcą dotrzeć do swoich konsumentów poprzez social media. Ma na to wpływ nie tylko bardzo pozytywny odbiór platformy przez jej użytkowników, ale również oferowane narzędzia takie jak Augmented Reality (pol. Rozszerzona rzeczywistość).

AR, VR – o co tu właściwie chodzi...

Myślę, że zdecydowana większość z nas - czytelników - zetknęła się przynajmniej raz z pojęciem VR-u, czyli wirtualnej rzeczywistości, albo AR-u, oznaczającego rzeczywistość rozszerzoną. Brzmi podobnie, a jednak te dwa pojęcia określają zupełnie odmienne od siebie światy.

Wirtualna rzeczywistość (VR) to świat stworzony w pełni komputerowo, który wymaga od nas specjalnego urządzenia, tzw. gogli VR, aby móc się do niego przenieść. Z kolei rozszerzona rzeczywistość (AR) skupia się na znanym nam świecie i otoczeniu, ale jest w stanie przeobrażać jego wygląd - AR polega na nałożeniu wirtualnych elementów na świat rzeczywisty. Aby czerpać z tego świata nie potrzebujemy żadnych dodatkowych urządzeń oprócz naszego smartfona. Idealnym przykładem tej technologii jest słynna gra Pokemon Go, która sprawiła, że miliony graczy wyszły z domów, aby z poziomu swojego telefonu szukać i łapać ukochane Pokemony, przy okazji odkrywając okolicę. Technologia rozszerzonej rzeczywistości to jednak nie tylko gry, gdyż ma ona swoje zastosowanie również w innych obszarach, jak np. marketing czy e-commerce.

Marketing w Soczewce, czyli fokus na Augmented Reality

Snapchat jako pierwszy gracz wśród platform społecznościowych umożliwił użytkownikom korzystanie z  rozwiązań AR i do dzisiaj elementem wyróżniającym go, obok jego wspomnianego “prywatnego charakteru”,  jest właśnie ogromna rola jaką pełnią tutaj rozwiązania z obszaru Augmented Reality, adaptujące obraz z kamery, zmieniające otoczenie, wizualizujące przedmioty, czy zmieniające wizerunek ludzi, a nawet zwierząt. Aż 74% użytkowników AR na Snapie używa go też do zakupów (źródło: Badanie Global Deloitte Digital zlecone przez Snap Inc., 2021).

Jeśli uważasz, że Augmented Reality powinna być w przyszłości testowana przez Twoją markę, to… mam dla Ciebie w sumie trochę przykrą wiadomość – odrobinę już za późno na takie obserwacje. To rozwiązanie nie jest już nowinką technologiczną, lecz efektywnym formatem reklamowym, na stałe osadzonym w długofalowych działaniach najważniejszych graczy na rynku.

Jak na żywo, tylko wygodniej

Wyobraź sobie sytuację, że wchodzisz do sklepu odzieżowego i mijasz nową kolekcję odzieży, która przyciąga twój wzrok. Nie masz jednak dziś czasu i ochoty na przymierzanie ubrań, ale dostrzegasz kątem oka w elektronicznym lustrze jak dobrze wyglądasz w nałożonej na Ciebie poprzez technologię AR bluzie. Telefon jak zwykle masz już w ręku, więc teraz tylko wystarczy najechać aparatem na Snapkod w rogu lustra AR, a proces zakupowy dokończysz w drodze do auta, albo już w domu (bo retargeting i tak Ci łatwo nie odpuści). Jest to jedno z narzędzi, które Snapchat wprowadził, aby wzbogacić i jednocześnie uprościć doświadczenia zakupowe.
Innym rozwiązaniem, dającym możliwość wirtualnego przymierzania, są soczewki zakupowe, które użytkownicy znajdą w aplikacji Snapchat. Dzięki nim Twój potencjalny klient będzie mieć szansę przymierzyć dany produkt używając Snapa, sprawdzić jaki wariant będzie dla niego idealny, a później dokonać zakupu bezpośrednio w sklepie internetowym. Przeniesie się tam jednym „tapnięciem” ekranu. Dodatkowym atutem tego formatu jest możliwość zrobienia sobie zdjęcia lub nakręcenia krótkiego video i przesłania go do grona wybranych znajomych lub umieszczenia na stories – np. jako formy zapytania o radę czy polecenia produktu lub marki. Wirtualne przymierzanie ubrań, okularów czy kosmetyków jest już wykorzystywane przez wiele znanych marek, również tych premium.

Przykłady kampanii marketingowych na Snapchacie z użyciem Augmented Reality i formatu soczewek (Lenses).

Kolejnym elementem AR na Snapchacie, który wyróżnia go na tle „starych rozwiązań”, jest jego ogromnie zróżnicowana paleta możliwości interakcji z użytkownikiem i budowania zaangażowania oraz relacji pomiędzy użytkownikiem a marką. W ramach Lensa (Soczewki) możemy m.in. sprawdzić jak wyglądać będzie nowa kanapa w naszym salonie, wejść w interakcję z potworem z nowego sezonu ulubionego serialu, lub rozegrać szybką rozgrywkę w wyścigu (tzw. Gaming Lens).  


Przykłady kampanii świadomościowych i budujących zaangażowanie użytkownika z marką na Snapchacie.

Jednym kliknięciem możemy otworzyć “wrota innego wymiaru” i przenieść się do świata z ulubionego serialu.


Kampania na Snapchacie z użyciem AR, promująca premierę 4 sezonu serialu Stranger Things

Snapchat jednocześnie rozwija też swoje rozwiązania powiązane z obszarem AI (np. AI Chatbot) – pytanie brzmi w jaki sposób ta rewolucyjna technologia wpłynie na AR? Ja osobiście nie mogę doczekać się odpowiedzi, ale zanim ją poznamy, najpierw musimy się dobrze nauczyć posługiwania AR jeszcze dziś.

AR na ścieżce klienta

Jaką rolę w Customer Journey pełni dzisiaj AR? W nowoczesnej strategii może występować na każdym etapie ścieżki zakupowej - należy traktować je nie jako dodatek, ale raczej nowoczesne i interaktywne narzędzie, służące do budowania świadomości marki i wzmacniania jej wizerunku. Idąc od góry…
1.    Na wczesnym etapie ścieżki zakupowej AR, wyraźnie  odznaczając się na tle pozostałych formatów, zwraca uwagę i buduje zainteresowanie użytkownika.
2.    W fazie “Consideration” AR może łatwo przekonać odbiorców do promowanego  brandu, poprzez “osobisty kontakt” z jego produktami w rozszerzonej rzeczywistości.
3.    Finalnie dla osób przekonanych do dokonania zakupu zapewnia unikatowe możliwości testowania produktów, w celu wyboru najlepszego dla ich indywidualnych potrzeb - osoby korzystające z Lensów, zawierających otagowane produkty, cechują się ponad 8% wyższym wskaźnikiem wyszukiwania produktów na stronach klientów).
Czy Soczewki AR wspierają bezpośrednio sprzedaż produktów? Jak najbardziej tak - kampanie sprzedażowe na Snapchacie zawierające formaty AR wykazują wyższy purchase intent +6% (Źródło: Badanie IPG Media Trials zlecone przez Snap Inc., Q4 2021–Q1 2022).

Wpływ AR w miksie reklamowym. Źródło: Badanie IPG Media Trials zlecone przez  Snap Inc., Q4 2021–Q1 2022.

Wiesz już jak zaimplementować AR i Soczewki do swojej strategii mediowej, oraz jak za pomocą stacjonarnych urządzeń i technologii AR nawiązywać pierwsze kontakty z marką wśród potencjalnych klientów. Jednak wciąż powinniśmy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie - jak takie soczewki na Snapchat stworzyć?

Metod jest kilka. Pierwszą i jednocześnie najczęściej wybieraną, jest zlecenie budowy Soczewek do firmy Aleph. W naszej grupie mamy agencje kreatywne, które przygotowują soczewki AR dla marketerów. Nawet przy skromnych budżetach jesteśmy w stanie stworzyć dla klientów ciekawe soczewki, a im większa inwestycja, tym bardziej zaawansowane rozwiązania możemy w nich zastosować - na przykład Gaming Lenses.

Alternatywnym podejściem jest lokalizacja globalnej Soczewki, wykorzystywanej przez klienta na innych rynkach, którą po przetłumaczeniu możemy emitować sami. Zbudowanie Soczewki możemy też odpłatnie zlecić zewnętrznej firmie, jedną z opcji jest też przygotowanie samodzielne (in-house), za pomocą bezpłatnego narzędzia Lens Studio.

Podsumowując - reklamy wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość to nie “eksperymentowanie”, ale bardzo konkretne narzędzie,  umożliwiające immersyjny kontakt konsumenta (z Twojej grupy docelowej) z promowanymi produktami. Narzędzie łączące wygodę przeglądania oferty online z testowaniem produktów w swojej “osobistej przestrzeni”, możliwym do tej pory jedynie offline. Mierzymy buty, dopasowujemy meble do salonu, czy testujemy szminkę, nie wstając z kanapy. Jak wspomniałem wcześniej - aż 74% użytkowników Snapchata korzystających z AR używa go do zakupów. A interakcja z produktami w AR zwiększa conversion rate w kampaniach średnio o 4%.

(Źródło: Badanie Snapchat i Publicis Media w partnerstwie z After Agents, Shoppable AR, The Next Frontier in E-Commerce, kwiecień 2022)


AR już na dobre zagościł w naszej osobistej przestrzeni. Kolejne generacje smartfonów dostarczą nam jeszcze więcej kontaktu z tą technologią. Nie bójmy się zatem obcowania z nią, nie tylko na “prywatnej stopie”, ale też w biznesie.

AUTOR: Rafał Rybarczyk, Client Solutions Manager, Aleph Group, Inc (dawniej Httpool by Aleph).


Aleph to globalna sieć lokalnych ekspertów digital i rozwiązań marketingowych opartych na technologii, która umożliwia rozwój cyfrowego ekosystemu. Firma łączy tysiące reklamodawców z miliardami konsumentów na całym świecie i tworzy dla lokalnych firm przestrzeń, dzięki której mogą rozwijać się za pomocą reklamy digital.

Aleph jest największym na świecie globalnym partnerem reklamowym czołowych platform cyfrowych, takich jak: Google, Meta, Microsoft, Pinterest, Reddit, Snapchat, Spotify, TikTok, Uber czy X  - w sumie reprezentuje ponad 45 platform na 130 rynkach na świecie, zajmując się sprzedażą digitalowych rozwiązań marketingowych, które wspierają reklamodawców w dotarciu do ich odbiorców w maksymalnie efektywny sposób.
Aleph posiada dogłębną znajomość reprezentowanych platform społecznościowych, innowacyjne rozwiązania technologiczne, zrozumienie specyfiki poszczególnych rynków lokalnych oraz świetnie wyszkolone zespoły ekspertów mediowych. Wszystko to pozwala bardzo precyzyjnie planować działania dla marketerów, by maksymalizować ich ROI.

Oprócz swojej podstawowej oferty, dotyczącej obszaru AdTech, w ostatnich miesiącach Aleph rozwijał się także w innych kierunkach, wprowadzając na rynek rozwiązania jak np. Aleph Payments. Opierając się na prawie dwudziestoletnim doświadczeniu Aleph w zarządzaniu transgranicznymi kredytami i płatnościami dla swoich partnerów, Aleph Payments zapewnia m.in. samodzielne rozwiązanie w obszarze gwarantowania kredytów i płatności dla przedsiębiorstw.

Aleph utworzył również program edukacyjny o nazwie Digital Ad Expert. Jest to inicjatywa społeczna Aleph Group, która ma na celu tworzenie nowych możliwości ekonomicznych poprzez edukację w zakresie reklamy digital.