Promocja Opcomu niezgodna z prawem?
Do IAB Polska trafił wniosek o przyjrzenie się czy działania firmyOpcom (Grupa Eskadra) - przy promowaniu systemu do e-mailmarketingu Freshmail - były nieetyczne i niezgodne z prawem.
- Najpoważniejsze zarzuty dotyczą rozpowszechnianianieprawdziwych informacji dotyczących świadczonych usług i ichkosztów oraz działalności na szkodę klientów - mówi nam KrzysztofDębowski, szef grupy roboczej "E-mail marketing" IAB Polska,dyrektor zarządzający SARE.
Opcom reklamując systemu do e-mail marketingu Freshmail podaje,że jest on pierwszym systemem w Polsce udostępniającym śledzenieprzesyłek w Google Analytics. Tymczasem Google śledzi większośćtego typu systemów w Polsce. - System reklamowany jest jakonajnowocześniejszy na rynku, wyprzedzający konkurencję, co jestnadużyciem i nieprawdą - dodaje Dębowski.
Chodzi również o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacjidotyczących kosztów świadczonych usług. - Opcom reklamując systemFreshmail podaje, że jest on najtańszy w Polsce, tymczasem nanaszym rynku jest wiele tego typu produktów dostępnych bezpłatnie.Również po porównaniu cenników z płatnymi systemami do e-mailmarketingu, wychodzi na to, że nie jest on najtańszy - mówiDębowski.
We wniosku oprócz SARE do IAB Polska zwracają się teżkonkurencyjne IM Partner, Webtel i ThinkOpen. Podają one, żestosowana przez Opcom reklama porównawcza nie spełnia przyjętychnorm, firma nakłania klientów do rezygnacji z świadczonych im usługw zakresie e-mail marketingu, dyskredytuje konkurencyjne firmy,korzysta z materiałów konkurencji i ich efektów pracy, stosujeniedozwolone metody pozycjonowania, a także wykorzystuje w kampaniireklamowej podrobione znaki konkurencji.
Wnioskodawcy wnoszą też do IAB Polska o wykluczenie z gronaczłonków firmy Opcom Grupa Eskadra.
Jest to pierwszy taki wniosek, który wpłynął do InteractiveAdvertising Bureau Polska od początku działalności związku.Niezależnie od niego planowane jest skierowanie sprawy na drogępostępowania sądowego.
Jednym z ważniejszych zadań stowarzyszenia InteractiveAdvertising Bureau jest szeroko pojęta edukacja rynku w zakresiemetod wykorzystania internetu.
Krzysztof Adamus, creative director Opcom EskadraGroup
Opracowany przez nas produkt w naszej opinii zagroził status quorynku, czyli zmowie polegającej na nałożeniu stałych opłat naużytkowników systemów do e-mail marketingu. FreshMail od samegopoczątku komunikował politykę niskich cen polegającą przedewszystkim na odejściu od opłat abonamentowych, które nakładane sąna klientów przez takie firmy jak: Sare, IM Partner (system JetMail), ThinkOpen (system Open Mail), będące jednocześniesygnatariuszami pisma skierowanego do IAB.
Ponadto zupełnie niezrozumiałe jest dla nas stwierdzenie:"Skierowane do IAB pismo wskazuje również na zagrożenia dlaklientów Opcomu związane z nieznajomością lub celowymniestosowaniem się do obowiązujących reguł prawnych, które dotycządziałalności promocyjnej".
Autorzy powyższego ogólnikowego stwierdzenia starają sięprzestraszyć Klientów FreshMail i wprowadzić niepotrzebny niepokój,co do bezpieczeństwa użytkowników systemu, zarówno obecnych jak iprzyszłych. Nic jednak konkretnego o tych rzekomych zagrożeniachnie piszą.
Na koniec raz jeszcze pragnę podkreślić, że działania, doktórych się tutaj odnośmy, to nic innego jak próba zdyskredytowanianowego produktu na rynku i nie dopuszczenia do obniżenia kosztówdziałań e-mail marketingowych w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Promocja Opcomu niezgodna z prawem?