Nike i Louis Vuitton wśród najcenniejszych marek świata
Nike, Adidas i Zara to najcenniejsze odzieżowe marki świata, a Louis Vuitton, Chanel i Hermes - najcenniejsze luksusowe marki świata - wynika z najnowszego raportu Kantar BrandZ za 2021 rok.
Według rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZTM za 2021 rok marki odzieżowe znalazły się w gronie najszybciej rosnących uczestników zestawienia.
Opublikowane wyniki badania wskazują, że w ciągu ostatniego roku kategoria odzieży zwiększyła swoją wartość o 53 proc., wyprzedzając pierwszą dziesiątkę marek z segmentu mediów i rozrywki i plasując się na drugim miejscu, za markami technologicznymi.
Kantar wskazuje, że cała branża odzieżowa skorzystała na tym, że konsumenci zamknięci w domach w czasie pandemii zmieniali swoje przyzwyczajenia – preferowali wygodną odzież do chodzenia po domu oraz marki athleisure takie jak Lululemon, Nike, Puma czy Adidas. Marki luksusowe również odnotowały znaczny wzrost swojej wartości - cała kategoria urosła o 34 proc. dzięki temu, że marki te świadomie kształtowały swoją reputację.
Wzrost dzięki dywersyfikacji kanałów komunikacji
Kluczowymi motorami wzrostu okazały się: dywersyfikacja kanałów komunikacji (np. transmisje strumieniowe na żywo), grywalizacja i modele subskrypcyjne. Marki Nike i Lululemon zyskały na wartości dzięki dokonanym w ostatnim roku inwestycjom.
Najszybszy wzrost wśród marek odzieżowych, wynoszący 88 proc., odnotowało Uniqlo. Marka ta zawdzięcza tak wysoką dynamikę swojemu unikatowemu modelowi biznesowemu – w przeciwieństwie do konkurencji Uniqlo stara się nie być modowym odpowiednikiem fastfoodów (fast fashion) i produkuje duże partie ubrań z podstawowych kategorii (basic wear), które nie wychodzą z mody.
Brytyjski ASOS oraz chińska marka sportowa ANTA po raz pierwszy weszły do rankingu kategorii odzieżowej dzięki sukcesom na swoich rynkach rodzimych. ASOS zawdzięcza swój wzrost silnej ofercie w kanale cyfrowym oraz wyróżnialności – jest postrzegana jako marka o buntowniczej, bohaterskiej osobowości, co odróżnia ją od konkurencji. Z kolei ANTA w ciągu ostatnich kilku lat wykorzystała trendy nawiązujące do zdrowia i wellness.
Louis Vuitton numerem 1 w markach luksusowych
Louis Vuitton utrzymał swoją pozycję nr 1 i był najszybciej rosnącą marką w kategorii dóbr luksusowych, odnotowując wzrost o 46 proc. rok do roku. Marka ta buduje silne relacje z konsumentami na całym świecie i zachowuje największą adekwatność kulturową wśród marek luksusowych. Jest w coraz większym stopniu postrzegana jako innowacyjna dzięki umiejętnemu doborowi aktualnie znanych gwiazd, popularnych gier oraz partnerstwom z innymi markami, a ponadto rozszerza obecność w handlu elektronicznym i na portalach społecznościowych.
Europa na czele
W rankingu marek luksusowych nadal dominują marki europejskie, a te, które znalazły się w Top 10, radziły sobie dobrze w ostatnim roku dzięki znaczącej obecności globalnej. Choć możliwości podróżowania i zakupów w sklepach bezcłowych były w minionym roku ograniczone (a przecież wiele europejskich marek luksusowych silnie stawia na ten kanał sprzedaży), Louis Vuitton i Dior odnotowały ponadprzeciętny wzrost, któremu służyło zróżnicowane pozycjonowanie. Cała kategoria marek luksusowych odnotowała wzrost swojej wartości o 34 proc.
Wzrostowi wartości tej kategorii sprzyjały szeroko zakrojone działania na rzecz budowania reputacji, na czele z inicjatywami podejmowanymi w odpowiedzi na pandemię, zmianami pod kątem większej przyjazności dla środowiska czy wsparciem dla ruchów społecznych takich jak Black Lives Matter. W ujęciu łącznym marki luksusowe zwiększyły swój wynik na skali społecznej odpowiedzialności biznesu o pięć punktów w porównaniu z rokiem 2020, co pomogło im obronić wysokie ceny – w 2021 r. ich produkty są postrzegane jako warte więcej niż w 2020 r.
Jedynym rywalem, który ma szansę zagrozić europejskiej dominacji w rankingu 10 najcenniejszych marek luksusowych, są Chiny. Moutai, marka alkoholi typu baijiu – choć nie ma tradycji w segmencie luksusowym – jest najcenniejszym na świecie producentem trunków (trzy lata temu wyprzedziła Diageo). Butelki Moutai kosztują ok. 100 GBP i więcej, a przy ograniczonej podaży marka ta należy w Chinach do grona dóbr luksusowych, choć jest zwykle słabo rozpoznawalna w pozostałych częściach świata.
Najcenniejsze marki świata zyskały w ciągu roku na wartości średnio o 42 proc.
Na czele Amazon (Top 100) Gigant e-commerce Amazon wart jest 684 mld dolarów, dzięki czemu utrzymał pozycję najcenniejszej marki świata według Kantar BrandZ 2021. Podium uzupełniają Apple i Google. Łączna wartość marek uwzględnionych w rankingu sięgnęła 7,1 biliona dolarów, co stanowi równowartość połączonego PKB Francji i Niemiec. W zestawieniu zadebiutowały aplikacje Spotify i Zoom.
Dołącz do dyskusji: Nike i Louis Vuitton wśród najcenniejszych marek świata