SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Netia ma ponad ćwierć miliona klientów telewizji. Koronawirus bez większego wpływu na jej wyniki

Netia zaprezentowała wyniki finansowe i operacyjne za I kwartał 2020 roku. Grupa wypracowała 323 mln zł przychodów i 107 mln zł zysku EBITDA, czyli niemal tyle samo co w I kwartale roku 2019. Wyraźnie wzrosła liczba usług dostępu do internetu, telewizyjnych i mobilnych.

W pierwszym kwartale 2020 roku Grupa Netia osiągnęła przychody w wysokości 323 mln zł, czyli niemal tyle samo co w poprzedzającym kwartale i o 1 proc. mniej niż w I kwartale roku 2019 (odpowiednio 324,5 mln zł i 327 mln zł).

Natomiast zysk EBITDA (od tego roku liczony i prezentowany już wyłączenie wg MSSF 16) wyniósł 107 mln zł, co oznacza spadek o 7 proc. w ujęciu kwartał do kwartału, a jednocześnie utrzymanie poziomu z I kwartału ub.r. Tym samym marża EBITDA wzrosła rok do roku z 32,8 proc. do 33,2 proc. Na analogicznym poziomie jak w IV kwartale ub.r. i o kilka proc. wyższym niż w I kwartale 2019 ub.r., był zysk EBIT, który wyniósł 17 mln zł (marża 5 proc.).


Przychody wypracowane w segmencie B2B wyniosły 179 mln zł (+2 proc, kw./kw. i +3 proc. r/r). Na wzrost przychodów w segmencie B2B złożyły się usługi ze wszystkich linii, poza usługami głosowymi. Największy pozytywny wpływ na wyniki w pierwszych trzech miesiącach br. miały usługi dostępu szerokopasmowego i transmisji danych, wynikające z realizacji dużych kontraktów oraz wpływy z hurtowego zakańczania połączeń (interkonekt). Spółka rozwija też kompetencje w zakresie zaawansowanych rozwiązań ICT (NetiaNext).

Przychody przypisane do segmentu B2C wyniosły w I kwartale br. 139 mln zł (-1 proc. kw./kw., -6 proc. r/r). Jednocześnie liczba świadczonych usług (RGU), przypisanych do segmentu B2C Grupy Netia, wzrosła do 1,375 mln (+1 proc. kw./kw., -2 proc. r/r).

Netia chwali się, że odnotowuje szereg pozytywnych trendów w przypadku większości typów usług świadczonych na bazie własnych sieci. Gros spadków pochodzi z usług głosowych i dostępu do internetu świadczonych na bazie dostępu regulowanego (-7 tys. usług dostępu do internetu oraz -13 tys. usług głosowych). Pomimo to – dzięki wzrostowi organicznemu oraz w efekcie akwizycji dwóch mniejszych operatorów (IST, ISTS) – Netii, w obszarze B2C, przybyło 16 tys. usług dostępu do internetu. Na koniec marca br. spółka obsługiwała 563 tys. usług dostępu do internetu.

58 proc. wszystkich usług (i 73 proc. usług dostępu do internetu), świadczonych było na sieciach własnych (+5 pkt. proc. r/r). Natomiast penetracja usługami dostępu do internetu na sieciach własnych w trakcie I kwartału 2020 r. wzrosła w tempie ponad 1,5 pkt. proc. i wyniosła na koniec marca br. 15,7 proc.


W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 roku liczba usług TV, przypisanych do segmentu operacyjnego B2C, wzrosła o 12 tys. i na koniec marca wyniosła 249 tys. W ciągu roku liczba usług TV wzrosła o 15 proc. Uwzględniając zaś usługi telewizyjne przypisane do pozostałych segmentów operacyjnych, w trakcie I kwartału br. Grupa Netia przekroczyła ćwierć miliona świadczonych usług TV (254 tys.).

I kwartał 2020 roku był też okresem, w którym Grupa Netia wzmacniała trend wzrostowy w zakresie usług mobilnych (+ 4 tys., łącznie 150 tys. aktywnych subskrypcji Netia Mobile w obszarze B2C).

Nakłady inwestycyjne (CAPEX) Grupy Netia w I kwartale 2020 roku wyniosły 74 mln zł i były o blisko 10 mln zł wyższe niż w I kwartale roku 2019. Wynika to m.in. z faktu, iż większe środki zostały przeznaczone na modernizację sieci do standardu gigabitowego (w tym 20 mln zł w ramach projektu Sieć XXI w.). W efekcie na koniec marca br. 1,5 mln łączy Grupy Netia pozwalało na świadczenie usług z prędkością 1 Gb/s.

Wyższe inwestycje oraz dokonane akwizycje obniżyły o 60 proc. r/r wysokość wolnych przepływów gotówkowych (OpFCF), które w I kwartale wyniosły 7 mln zł.

- Początek 2020 roku w wynikach finansowych, a zwłaszcza operacyjnych Grupy Netia, można w mojej ocenie uznać za bardzo udany. Odnotowaliśmy solidne wzrosty na wszystkich kluczowych typach usług, zarówno na rynku B2B, jak i B2C, co pokazuje, że intensywne inwestycje w modernizację sieci do standardu gigabitowego i współpraca w ramach Grupy Polsat, przynoszą pozytywne efekty. Na chwilę obecną nie dostrzegamy większego wpływu pandemii koronawirusa na naszą działalność. Ze względu na dynamikę sytuacji, nie możemy jednak wykluczyć, że w przyszłości sytuacja epidemiczna w większym stopniu wpłynie na nasz biznes - powiedział Andrzej Abramczuk, prezes i dyrektor generalny Netii.

Dołącz do dyskusji: Netia ma ponad ćwierć miliona klientów telewizji. Koronawirus bez większego wpływu na jej wyniki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl