Nastroje społeczne Polaków mocno w dół
W październiku br. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsosu znacząco spadł - o ponad 6 pkt. - i osiągnął najniższą w tym roku wartość 95,97 pkt. Podobny trend zaobserwowano w przypadku pozostałych wskaźników.
Wskaźnik oceny klimatu gospodarczego, wskaźnik skłonności do zakupów, wskaźnik oceniający bieżącą sytuację społeczno-gospodarczą oraz wskaźnik oczekiwań wobec sytuacji społeczno-ekonomicznej Polski w najbliższych miesiącach osiągnęły wartości odpowiednio 86,99 pkt., 101,96 pkt., 91,53 pkt. i 97,02 pkt. - niższe niż we wrześniu o 6,62 pkt., 6 pkt., 6,54 pkt. i 7,85 pkt.
Według Ipsos, niewątpliwy wpływ na takie wyniki miały protesty społeczne i uliczne marsze kobiet na początku października, związane ze złożeniem w Sejmie projektu zaostrzenia tzw. ustawy antyaborcyjnej oraz niejednoznacznym zachowaniem się w tej sprawie środowisk koalicji rządzącej i samego PiS-u.
Do pogorszenia się nastrojów społecznych dołożyły się też protesty części środowisk medycznych i zapowiadane protesty Związku Nauczycielstwa Polskiego wobec wprowadzania przez MEN reformy oświatowej.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 pkt. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego w dniach 7-11 października 2016 r. na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Nastroje społeczne Polaków mocno w dół